Gäddtafs - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddtafs

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nej det har jag tyvärr inte, men jag kan däremot rekommendera flötesstopp. Det är små gummikulor som man trär på linan istället för stoppknut, fungerar väldigt bra enligt mig
    "There's always a bigger fish"

Kommentera

Kolla på http://www.rackelhanen.se/swe/knutsida.htm
      Gädda, karp och sutare... all the way!

Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

Kommentera

Annars fungerar det bra med en enkel grinner som man låter vara "öppen" i båda ändar. Det är såna man köper från darts (dom röda som sitter på en pinne). Spara pinnen och gör egna så tar dom aldrig slut.

Kommentera

Originally posted by Hampa
          Ok, men använder man dött bete då?
          Ja, gör man det?

Kommentera

Pro LEADER

Pro Leader är helt klart den mest följsamma, och enligt mej det bästa wirematerialet.
            Den kinkar inte som SEVEN STRAND och nästan 98% av all vajer gör, så irriterande, bara att klippa vajerna och göra en ny.
            Känns så ovärt...EN gädda och sen e det bara att byta tafs! Men tafsar med nyloncoating fungerar bättre, dock blir som lite klumpigare.

Har precis köpt Danish Delights 19strands vajer, det är supermjuk och fin !

Men den kinkar säkert eftersom det e en vanlig vajer.

//Markus Jonsson
            sigpic

Kommentera

Ok, jag får se vilken jag köper. Eftersom jag inte har så mycket pengar och just nu inte behöver så mycket så lutar det åt Pro Leader.

Kommentera

Pro Leader är bra för man kan om den blivit sne dra ut den så att den blir rak igen
                Fiske är en livstill och mete är en religion

Kommentera

Proleader är nog ett bra val men tänk på att den går av lätt i knutarna! Har använt den till spinn i 2 år nu (dock inte längre) och när du sitter i botten så går knuten av utan att du behöver ta i så märkvärdigt mkt och det beror inte på mina knutar har testat olika och dom andra jag känner som fiskar har samma erfarenheter. Har också testat alla grovlekar. Drennans sevenstrand är nog ett klokare val och då tvinnad. Den behöver du byta ut efter MAX 2 gäddor men det är bara o ta med hem och använda krokarna + lekande till en ny tafs. (Största fördelen med tvinnad tafs: billigt! slipper snåla med wirelås.) Du behöver ju inte direkt snåla på seven stranden heller... Sitter ju på 20 meterspolar.

Slutsatsen är alltså håll dig till tvinnad sevenstrand om du vill vara på den säkra sidan för även om ProLeader håller för 1000 gäddkontakter så kan den mkt väl gå av när drömfisken sitter i änden. Finns flera här på forumet som jag vet tappat sina drömfiskar (10+) pga att proleadern gått av i fightens slutskede.
                  Vill ha båt!

Kommentera

Finns ett material som heter Malin Boa. Relativt styvt, men helt ok till normala gäddvobblers. Man behöver två tänger, båda händerna och knäna för att knyta eländet... Men det håller och det kinkar INTE. Dessutom finns det med ordentlig dragstyrka och inte bara 28 lb som seven strand (har slitit av ett par vid bottennapp).

Tyvärr så är det inte gratis, men man har kvar dragen...

/Danne

Kommentera

Drennan finns upp till 40 lbs, men det känns för överdrivet grovt.

Bästa materialet enligt mig är Fox Easy-twist, köp en 100 meters spole så klarar du dig ett tag. Kostar typ 300-350 spänn.

För övrigt: Bara jag som verkligen hatar ProLeader som tafs till mete med betesfisk ?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                      673 svar
                      50 212 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg efc__
                      av efc__

Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
                      17 svar
                      1 857 visningar