Info ang feederutrustning ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Info ang feederutrustning ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Feeder...

Hej!

Anledning till att jag vill ha baitrunner var att jag inte alltid håller i mitt spö när jag fiskar. Just nu använder jag bara ett gummiband runt handtaget för att spänna linan, sen har jag frilina från rullen. Med glidande tackel ger detta ett bra resultat även när fisken är lite försiktig. Men finns det inte smidiga baitrunner rullar, eller är alla klumpiga?

Anledningen att jag vill ha ett feederspö är att det blir ju ganska tunga grejor man kastar med och dessa är väll bra till det. Sen vill jag givetvis ha möjlighet att fiska vanligt feederfiske med "hela" utrustningen då jag håller i spöet.

Ursprungligen postat av etuna_alex
    har du tänkt att feeder fiska efter abborre lr??
    Vi har haft bra fiske på mindre abborre med feeder och tänkte att det kanske gick att fiska större abborre så också. Prova med annat mäsk, kanske med blodpulver eller fiskbitar...måste ju prova! Ingen aning om det fungerar dock...men det lär väll visa sig..hehe

Tight lines!

Kommentera

Ang. Fishit! (Broman)

Jag har köpt två feeder spö och ett match, själv så tycker jag matchspöet är otroligt bra även andra som fått känna på spöet är grymt imponerade, mycket prisvärt.

Feederspöna tycker jag inte är lika bra som matchspöet men helt klart ett mycket bra spö som enkelt står sig mot betydligt dyrare spö.

Probl. när man beställer så vet man ju inte vad man får, när jag fick hem mina spö gick jag igenom dom nogrant, kolla att alla spöringar sitter som dom ska, kolla ringarna så dom är hela samma sak gäller topparna, kolla rullfäste så det går i linje med spöringarna, ja kolla allt väldigt noga!

Hittar du minsta lilla så bara ring och medela vad du inte är nöjd med så skickar han ner nya grejer och du returnerar det som du inte är nöjd med.

Har tagit mycket fin fisk med dessa spön.
      Ex.
      Matchspö: Färna 3100g, Id 2950g
      Feederspö: Braxen 5620g

Kommentera

Farsan och jag har båda varsit både match och feeder från fishit.com. Pappa har knäckt en topp, då fick han en ny på direkten då han ringde.
        Matchen är suverän, det är mitt favorit, sutare,brax och gädda har flitigt drillats på dessa spön i snart två år.
        Feeder spöt hoppas jag kommer hålla lika bra som matchen.

Kommentera

feeder spöna har en mycket styvare ryggrad och oftast topp aktion som gör att du kan kasta rejält tunga pjäser. jag brukar oftast köra med glidande tackel och det funkar hur bra som helst förstår inte vad du ska med baitrunner till om du inte håller i spöet när du fiskar. förövrigt så är det väll inte alltför vanligt att håla i sitt spö då man botten metar haha . du ser ju i toppen om det nappar!

Kommentera

Ursprungligen postat av etuna_alex
            feeder spöna har en mycket styvare ryggrad och oftast topp aktion som gör att du kan kasta rejält tunga pjäser. jag brukar oftast köra med glidande tackel och det funkar hur bra som helst förstår inte vad du ska med baitrunner till om du inte håller i spöet när du fiskar. förövrigt så är det väll inte alltför vanligt att håla i sitt spö då man botten metar haha . du ser ju i toppen om det nappar!
            Det är just då när man bottenmetar med glidande tackel (och även utan för den delen) att man skulle behöva baitrunner funktionen: om fisken simmar iväg eller mot dig då hör du baitrunnern som tickar. Jag har 2 baitrunner rullar med elektroniskt alarm och jag får visuell och hörbar signal att det nappar. Varför skall jag stirra hela tiden på spötoppen när jag kan koppla av och fika, tex? Det är precis på samma sätt som när man fiskar efter karp: man bottenmetar då också och baitrunner används nästan uteslutande. Man kan inte sitta en hel natt och titta på spötoppen. Och om man kör med flera spö, vad gör man då? För allt bottenmete använder jag baitrunner rullar.
            Tight lines!
            CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Ursprungligen postat av CDan
              Det är just då när man bottenmetar med glidande tackel (och även utan för den delen) att man skulle behöva baitrunner funktionen: om fisken simmar iväg eller mot dig då hör du baitrunnern som tickar. Jag har 2 baitrunner rullar med elektroniskt alarm och jag får visuell och hörbar signal att det nappar. Varför skall jag stirra hela tiden på spötoppen när jag kan koppla av och fika, tex? Det är precis på samma sätt som när man fiskar efter karp: man bottenmetar då också och baitrunner används nästan uteslutande. Man kan inte sitta en hel natt och titta på spötoppen. Och om man kör med flera spö, vad gör man då? För allt bottenmete använder jag baitrunner rullar.
              Man fiskar med endast ett spö när man inte kör någon form att boltrigsfiske, allt annat tycker jag e taskigt mot fisken som så kan svälja kroken långt ner i svaljet. Man måste ju ändå vara koncentrerad och kunna plocka spöet snabbt som faan. Då kan du inte sitta och fika 10m bort. Asså sitter du o Feedermetar kikar du såklart på tippen efterosm det är en bättre indikator, givetvis!! Halva iden med Qivertippen? Till Karpmete givetvis, men till feederfiske...inte.

När man fiskar tycker jag att man skall kunna släppa tebax fisken oskadd, därför fikar man med bara ett spö som man har superkoll på( om man inte fiskar med boltrig). Allt annat tycker jag känns oansvarit!

Kör på en Stradic 2500, och en nylonlina runt 0.22 ,du kommer aldrig ångra dig!

//Markus
              sigpic

Kommentera

okej. när jag fiskar, är jag ute efter att fiska och inte fika det kan jag göra hemma . dessutom är ju koncentrationen och väntan på hugget en del av tjusningen när du har feeder/quiiver spö ser du ju det lilla knyckandedet i toppen det är ju bara kul att sitta och ha koll på spöet man vet aldrig när det kan nappa men om du går iväg och gör nått annat är det ju lätt hänt att missa ett napp.men när du fiskar karp däremot så har du ju ofta väldigt långt mellan huggen/flera spön och då kan det vara skönt att lägga ifrån sig spöet och koncentrera sig på nått annat ett tag.

men baitrunner är jävligt bra använder mina så fort det är dags för gäddmete då skulle jag inte klara mig utan dem hehe
                Senast ändrad av etuna_alex; 2004-10-07, 18:29.

Kommentera

Om ni läser noggrant det som jag skrev ni kan inse att jag har inte sagt något om att gå ifrån spöet. Att fika betydder också att dricka en kopp kaffe eller äta en smörgås. Kom inte och säga att man äter inte något när man är ute och fiskar i 6-8 timmar. Eller att man dricker inte. Har ni glidande tackel innebär detta att fisken kan simma iväg och då är baitrunner som hjälper mkt. Jag ville bara säga att i många situationer när man bottenmetar (obs: det var ingen snack om feedermete) då får man mkt hjälp av en rulle med baitrunner funktion.
                  Tight lines!
                  CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Ursprungligen postat av CDan
                    Om ni läser noggrant det som jag skrev ni kan inse att jag har inte sagt något om att gå ifrån spöet. Att fika betydder också att dricka en kopp kaffe eller äta en smörgås. Kom inte och säga att man äter inte något när man är ute och fiskar i 6-8 timmar. Eller att man dricker inte. Har ni glidande tackel innebär detta att fisken kan simma iväg och då är baitrunner som hjälper mkt. Jag ville bara säga att i många situationer när man bottenmetar (obs: det var ingen snack om feedermete) då får man mkt hjälp av en rulle med baitrunner funktion.
                    Okej, trodde hela tråden syftade på Feeder, men jag uppfattade dej fel. Kanske du har men folk som jag fiskar med och jag själv har en annan åsikt.
                    Klart man käkar, men vill mna äta i lugn och ro låter man tackelt stanna på land under en oimagning så man får en lugn matstund

Kommentera

när man äter så vevar man in sitt bete och lägger spöet åt sidan för att för att försäkra sig om man inte missa nått napp.

som jag sa tidigare är baitrunner en mycket underlättande funktion vi t.ex bottenmete men jag tycker inte de är nödvändiga att använda vid feeder fisket som tråden handlar om!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Tofft Hilding, 2026-04-08, 10:28
                      3 svar
                      208 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Startad av efc__, 2026-07-13, 21:51
                      7 svar
                      239 visningar
                      1 gilla