Hjälp! Spöval till MAL - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp! Spöval till MAL

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

[QUOTE=oakvalley;764010]Vad jag vet så ska det bara finnas tre vattensystem i sverige som innehåller ett skapligt malbestånd, och Bolmen tillhör inte något av dessa vatten dragen. Så nä jag har inte tagit den där och jag vet ingen som tagit någon där häller.[/QUOTE
    Fel av mig, jag menade Möckeln..

Kommentera

Du har så rätt, och jag var i norra delen! [QUOTE=stefan1;764073]
      Ursprungligen postat av oakvalley Visa inlägg
      Vad jag vet så ska det bara finnas tre vattensystem i sverige som innehåller ett skapligt malbestånd, och Bolmen tillhör inte något av dessa vatten dragen. Så nä jag har inte tagit den där och jag vet ingen som tagit någon där häller.[/QUOTE
      Fel av mig, jag menade Möckeln..

Kommentera

Det jag inte förstår är (ursäkta) att hur man kan bygga ett spö som skulle var bra att fiska både gös och mal med. En stor gös på låt säga 12kg går ju inte att jämnföra med en mal på 60.1kg(Sportfiskerekord i sötvatten) eller det svenska rekordet på ca 180kg som togs i Båven 1870. Skulle det finnas något sånt spö vad är det för mening att drilla en lite gös då? För det är just att få drilla fisken så är den stora tjusningen med fiske inte sitta och vänta på att få det fula namnet när man blivit nollad. Jag skulle personligen kunna lägga i en ryssa så hade jag iaf. inte skadat fisken. Men det är ju min tanke iom. att malen är fridlyst. Men lycka till iaf.

Ursprungligen postat av Denzar Visa inlägg
        "Skulle inte vilja vertikalfiska med havsspö utan använt "gösutrustning" om det är gös jag fiskar efter."

Det var därför jag skrev som jag gjorde, vad är det du inte förstår? Vid mete har det inte lika stor roll med exakt val av utrustning, du står inte och vevar upp, eller pimplar med spöet hela dagen. Tvärtom, oftast står den för sig själv

Kommentera

Äh, den här tråden har ju spårat för länge sen...

Slutsatsen är ju glasklar och det är att en eller två lirare ska (tjuv)fiska mal och sen ställde man en fråga om lämplig utrustning. När sen folk ifrågasatte detta blir de irriterade och började surra om gösfiske istället. Alla fattar ju att det är malfiske det handlar om eftersom det står i trådens första inlägg. Bortförklaringarna är så genomskinliga så det är nästan komiskt...

Jag undrar hur malfisket gick för Tervo, och kanske även för Denzar? Blev det någon feting?

Kommentera

Ursprungligen postat av oakvalley Visa inlägg
            Det jag inte förstår är (ursäkta) att hur man kan bygga ett spö som skulle var bra att fiska både gös och mal med. En stor gös på låt säga 12kg går ju inte att jämnföra med en mal på 60.1kg(Sportfiskerekord i sötvatten) eller det svenska rekordet på ca 180kg som togs i Båven 1870. Skulle det finnas något sånt spö vad är det för mening att drilla en lite gös då? För det är just att få drilla fisken så är den stora tjusningen med fiske inte sitta och vänta på att få det fula namnet när man blivit nollad. Jag skulle personligen kunna lägga i en ryssa så hade jag iaf. inte skadat fisken. Men det är ju min tanke iom. att malen är fridlyst. Men lycka till iaf.
            Man behöver ju inte köra hajgrejer för att öka chansen att få upp en mal ifall den klipper till, det vet du ju själv... Sen tar man inte 180 kilos varje dag.

Kommentera

Ursprungligen postat av Tobias Visa inlägg
              Äh, den här tråden har ju spårat för länge sen...

Slutsatsen är ju glasklar och det är att en eller två lirare ska (tjuv)fiska mal och sen ställde man en fråga om lämplig utrustning. När sen folk ifrågasatte detta blir de irriterade och började surra om gösfiske istället. Alla fattar ju att det är malfiske det handlar om eftersom det står i trådens första inlägg. Bortförklaringarna är så genomskinliga så det är nästan komiskt...

Jag undrar hur malfisket gick för Tervo, och kanske även för Denzar? Blev det någon feting?
              Välkommen att rikta ditt fiske efter mal, lycka till

Vad jag hörde från Tervo sist så drog han en mal på runt 25kg på trolling efter gös, eller han kanske riktade sig mot mal under trollningen?

Kommentera

Välkommen att rikta ditt fiske efter mal, lycka till

Vad jag hörde från Tervo sist så drog han en mal på runt 25kg på trolling efter gös, eller han kanske riktade sig mot mal under trollningen?
                Maltrolling verkar ju högst ineffektivt även om bifångster tydligen förekommer. Jag vet inte varför du pratar om göstrolling (?) då den här tråden handlar om lämplig utrustning för att fiska (meta) mal...
                Jag undrade bara hur det gått för Tervo med malfisket och inkluderade även dig då du varit högst aktiv i denna tråd och dessutom verkar fiska en del med Tervo?

Så, hur har malfisket gått? Är 25kg det största ni fått i år?

Kommentera

Jag vet inte med Tervo, han vill inte skriva här mer pga alla fördommar/påhopp som är så vanliga på fiskesnack tyvärr.
                  Jag fick en mal på runt 7kg på mete efter gös, som sagt hur fan riktar man efter mal? Därför skrev jag det han fått även fast det inte var riktat..................... annars finns det ju inget att skriva. Ja, 25kg+ tror hans våg gick i botten hehe.

Även jag tycker att det är för mycket fördommar/påhopp/svenska avundsjukan, så jag hoppar av.

Kommentera

Jag vet inte med Tervo, han vill inte skriva här mer pga alla fördommar/påhopp som är så vanliga på fiskesnack tyvärr.
                    Jag fick en mal på runt 7kg på mete efter gös, som sagt hur fan riktar man efter mal? Därför skrev jag det han fått även fast det inte var riktat..................... annars finns det ju inget att skriva. Ja, 25kg+ tror hans våg gick i botten hehe.

Även jag tycker att det är för mycket fördommar/påhopp/svenska avundsjukan, så jag hoppar av.
                    Det har fiskats riktat efter mal i båven åtminstone sen 80-talet, och fångsterna har ibland varit rikliga..

Kommentera

Ursprungligen postat av indy Visa inlägg
                      haha ofta tre X i följd censurerades...
                      X X X u know
                      KassPåAttHåva

Abborre: 46cm 1,25kg
                      Gös: 77cm 4,56kg
                      Gädda: 109cm 10,41kg

Harr: 590g 40cm
                      Öring: 500g+
                      Röding: 1,03kg 46cm
                      Regnbåge: 2.5kg 53cm
                      Havsöring: 4,07kg 78cm

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Metamera, 2025-03-11, 21:46
                      12 svar
                      626 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg jimmy85
                      av jimmy85

Startad av efc__, 2025-06-04, 14:25
                      9 svar
                      471 visningar