Meteutrustning för att förenkla - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Meteutrustning för att förenkla

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Meteutrustning för att förenkla

Hej

Jag är en komplett gröngöling inom ämnet. Har nyligen fått ett brinnande intresse för fiske och i helgen även fått min första fisk. Det var en torsk.

Nu vill jag testa mig på att meta, men undrar om det finns någon utrustning som förenklar fiskandet? Om jag har förstått rätt kan man t.ex köpa ett flöte och sätta på linan. När flötet går ner i vattnet så har man alltså fått napp och bör dra upp den?

Är självlysande maskar bra? Eller ser dem bara jävlig coola ut?

Ursprungligen postat av mariakog Visa inlägg
    Hej

Jag är en komplett gröngöling inom ämnet. Har nyligen fått ett brinnande intresse för fiske och i helgen även fått min första fisk. Det var en torsk.

Nu vill jag testa mig på att meta, men undrar om det finns någon utrustning som förenklar fiskandet? Om jag har förstått rätt kan man t.ex köpa ett flöte och sätta på linan. När flötet går ner i vattnet så har man alltså fått napp och bör dra upp den?

Är självlysande maskar bra? Eller ser dem bara jävlig coola ut?
    Grattis ock välkommen!

Enklaste av det alla är nog att köpa ett gammalt hederligt metspö du kan hitta överallt i princip, brukar vara ett "komplett" set med spö,lina,flöte,krok och sänke. Spöt är det som är värt att spara, flötet brukar vara för stort, sänket aningen stort och kroken definitivt vara för stor.

Sen väljer du själv om du vill leta upp en fiskebutik i din närhet eller beställa igenom internet, Dogger.se har ett stortiment på metrevar som jag skulle chansa på ser bra ut förutom det för 16kr.
    Personligen skulle jag satsa på denna http://www.dogger.se/metrev-ftn--4m-i-p-3950-c-728.aspx
    Men annars om du skulle leta på en fiskebutik i närhet så be dom hjälpa dig och säg att du behöver en mindre flöte,sänken och metkrok i storlek mellan 10-12.

Självlysande maskar har jag aldrig testat, funkar kanon med vanliga hederliga maskar från komposten eller maggots.
    Nåt att komma ihåg är att aldrig dölja krokspetsen, den ska sticka ut lite för bästa krokning.

När fisken nappar kan det se olika ut, flötet kan börja vandra sidledes samtidigt som det guppar lite då har du napp. Men det kan också guppa oavbrutet om det är en mindre fisk eller om den "tuggar" betet då lyfter du spöt, aldrig rycka utan bara lyfta spöt i en jämn lugn rörelse. Tänk på hur vass kroken är och hur lite det krävs för dig själv att sticka dig .
    Flötet kan också flyta upp och lägga sig på sidan, detta händer när fisken har tagit betet och simmar uppåt och lyfter sänket du har på linan. Och så självklart, dyker flötet så har du napp!

Men allt detta kommer du lära dig under en lyckad dags fiske .

Kommentera

Du måste precisera dig mer när du säger att du vill lära dig att meta. Vill du meta rovfisk (gädda, abborre, gös) eller vitfisk (braxen, mört, löja, sutare mm.). Det är nästan två helt olika saker. Eller du kanske vill meta torsk? Vilken sorts fisk vill du meta efter? Spön och utrustning skiljer sig otroligt mycket om man vill meta gädda eller mört.

Och angående masken. Har hört talas om självlysande maskar och vet en som testade det. Han fick ingenting. När han sedan bytte till vanlig mask fick han fisk. Vanlig kompostmask eller köpemask fungerar utmärkt, dock är det ännu en gång en fråga om vad du vill fiska. Om du vill fiska mört så är maggot bättre och om du vill fiska sutare är majs att föredra.

Men ger dig mycket mer tips när du preciserat frågan bättre. Skitfiske!

Kommentera

Hej och tack för alla tips.

Jag har nu fått min första aborre. Just nu vill jag meta i sjöar och så runtom göteborg. Har faktiskt inte någon särskild fisk i åtanke när jag vill meta. Helt enkelt allt som hugger.
        Tänkte testa mig på den här undervattenskameran som jag hittade på google:

Hittade denna bild på forumet:

Vilken av dem kan man använda sig av i en sjö? Är wobblers bra?

Kommentera

Är det här något att ha? http://www.jula.se/metspo-770024

Gillar inte att vänta så jag ska leta efter den dogger metreven i butikerna.

Jag kommer i fortsättningen använda mig utav kompostmaskar då vi har det i trädgården!

Kommentera

Jag kommer i fortsättningen använda mig utav kompostmaskar då vi har det i trädgården!
            Det duger nog, bra pris på också.
            KassPåAttHåva

Abborre: 46cm 1,25kg
            Gös: 77cm 4,56kg
            Gädda: 109cm 10,41kg

Harr: 590g 40cm
            Öring: 500g+
            Röding: 1,03kg 46cm
            Regnbåge: 2.5kg 53cm
            Havsöring: 4,07kg 78cm

Kommentera

Spöt duger nog bra, du har ingen fiskebutik i närheten?

Kompostmask är skrämmande bra bete!

Kommentera

Alla tackel du köper färdiga behövs oftast mer sänken på! Köp en liten sats med sänken och blya ner flötet så bara antennen syns! Allra hellst köp lösa flöten och knyt ett eget tackel! Sänken så bara antennen syns! Och krok beroende på bete! Maggot 18-12 krok Små mask 14-8 Större mask 12-6 Daggmask 8-2! Majs 14-8! Bara ett ex vad jag brukar köra PÅ TÄVLING och braxen fiske.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Tofft Hilding, 2026-04-08, 10:28
                3 svar
                202 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                Startad av jimmy85, 2026-05-10, 09:29
                0 svar
                93 visningar
                0 gillar