Utrustning till gäddmete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrustning till gäddmete

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Utrustning till gäddmete

    Nu när det blir både mörkare och kallare ute och flugfisket inte känns så lustigt längre så funderar jag på att börja med Gäddmete. Jag behöver lite tips på utrustning lämpligt för just gäddmete- spö. rulle ,typ av lina mm.

    / P
    Senast ändrad av Red Tag; 2014-11-20, 22:27.

  • #2
    Gäddmete i öppet vatten eller från isen?

    I öppet vatten är de många och även jag som använder karputrustning, dvs 12" karpspön tillsammans med en större haspel o helst en med baitrunner funktion typ shimano baitrunner.

    Från isen så är det korta 4" ismete spön med ambassadeurer som gäller.

    Kommentera


    • #3
      Leta fram Luis Rasmussons Blogg.
      Har du mycket tid över så har du massor att läsa om i ämnet på hans blogg.
      Faktiskt en av de bästa bloggarna.

      Kommentera


      • #4
        Hej!
        Har du en lite stadigare haspelutrustning redan kan du börja med den. Sen kan du köpa mer specialiserade grejer vart efter om du tycker du behöver. En ruller med baitrunnerfunktion kan vara trevligt, men jag har inte ägt nån själv. Jag har kört mer olika varianter på linclips, enklaste är en gummisnodd runt klingan som man viker in en slinga av linan i och sedan fiska med öppen bygel. Ska du köpa ett nytt spö är det praktiskt med en rätt långsam/djup aktion, lättare att kasta utan att snäppa av betet då.
        Tight lines!
        Per.

        Kommentera


        • #5
          Det kommer främst bli deadbaitfiskefrån land. Jag har 2 beastmasterspö 10-30gram. Men det känns en aning klent för att kasta ut rigg med en död sill hängandes.

          Funderar lite på karpspö men vilka spö och rullar kan ni rekomendera? Gärna i den lägre prisklassen!

          Kan detta vara något?

          http://www.metebolaget.se/viewitem.p...1818&catid=120http://www.metebolaget.se/viewitem.p...2119&catid=126

          samt spö:

          http://www.metebolaget.se/viewitem.php?
          itemid=2343&catid=126


          eller

          http://www.metebolaget.se/viewitem.p...2119&catid=126
          Senast ändrad av Red Tag; 2014-11-21, 06:51.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Red Tag Visa inlägg
            Det kommer främst bli deadbaitfiskefrån land. Jag har 2 beastmasterspö 10-30gram. Men det känns en aning klent för att kasta ut rigg med en död sill hängandes.

            Funderar lite på karpspö men vilka spö och rullar kan ni rekomendera? Gärna i den lägre prisklassen!

            Kan detta vara något?

            http://www.metebolaget.se/viewitem.p...1818&catid=120http://www.metebolaget.se/viewitem.p...2119&catid=126

            samt spö:

            http://www.metebolaget.se/viewitem.php?
            itemid=2343&catid=126


            eller

            http://www.metebolaget.se/viewitem.p...2119&catid=126
            Du kan göra deadbaitmetet super enkelt. Helt vanligt bottenmete. Jag kör med 70 cm ståltafs + 30 cm gäddtafs med två trekrokar (bättre med mycket tafs än för lite för att minimera risken att gäddan kommer åt linan). På ståltafsen klämmar jag fast 4 gram blyhagel och agnar med en död betesfisk (översta kroken vid stjärtfenan och nedersta kroken i sidan på fisken). Effektivaste är de som luktar mycket som sill, makrill osv eller bäcköring och sik. Jag tar alltid bort huvudet på betesfisken som utgångspunkt när jag fiskar deadbait då lukten kan spridas fortare eller om du vill behålla huvudet (tar även bort en del av kastvikten), sticka hål i sidorna med en knivspets så fiskdoften kan spridas. Vanliga sötvattenfiskar som mört och abborre fungerar också men bästa erfarenheter har jag med strömming oavsett om det är vid kusten eller längre upp i (Ume)älven - alla gäddor älskar strömming så är det bara Makrill har jag inte använd mig av då jag inte har tillräcklig kraftig spö för att kasta ut med en fet makrill som man kan köpa i butikerna då och då

            Andra beten som fungerar perfekt är nors eller nejonöga (näting som vi säger i norrland) fast dessa har jag tyvärr inte själv tillgång till.

            Mitt eget spö är biltemas 8 fot haspelspö med kastvikt 20-40 gram och det funkar utmärkt till mitt fiske Hur bra du kan kasta med det beror ju på betesstorleken men med inte för stora beten kan jag lätt kasta ut 30-40 meter med mitt rigg. Jag gillar även mitt spö då även om det är tillräckligt stärk för att klara av en stor/större gädda (kanske förutom de allra största på 13-14 kg) då har den en mjuk aktion som gör att jag känner exakt allt som händer vilket gör det mycket roligare

            Betesfisken tillsammans med de få gram blyhagel jag har på räcker för att få betet ned på botten då vi ju inte hittar gäddan i stärkt strömmande vatten så även om det är 3-6 meter djup kommer du ned på botten bara med det. Samtidigt då känner gäddan inte av den extra tyngden från blyhaglen. Pop-up tackel behövs inte om det inte är överdrivet med växtlighet förstås.

            Ett annat knep för att kasta långt om du behöver det är att klippa bort stjärtfenan på din betesfisk. Blir mer hydrodynamisk när du kastar med det Du kan även få stora gäddor på mindre beten så myten om stora beten = stor fisk gäller inte så noggrant som det sägs och du kan även fånga små fisk på stora beten (de är ju glupska som bara det). Även legenden Mick Brown säger exakt samma sak och resultatet med för stort bete (iallafall naturliga agn) är ofta en dålig krokat fisk som kommer undan

            Deadbaitmete på gädda är ungefär livet Älskar just den formen av gäddfisket Spinnfiskar eller jiggar även lite grann men deadbaitmete är det jag ger mig mest åt när jag fiskar på gäddan

            Kommentera


            • #7
              Jag köpte hem lite för många spön förra vintern. (privat)
              Har över några kit hemma med 120cm wigglerspö medium eller soft, Baitrunners och lina.
              Kontakta mig vid intresse
              Fishingbros

              Kommentera


              • #8
                Jag har metat/flötestrollat mycket med wychwoods agitator, som är föregångare till det spöt du länkar och är mycket nöjd. Trevligt spöböj och massor av kraft. Jag har 10 fotaren men om du ska fiska från land kanske tolvan är bättre att kasta långt med. Priset är ju också bra.
                Wychwoods rullar har jag ingen erfarenhet av, jag har aldrig behövt någon baitrunnerfunktion utan gummisnodd runt klinga eller handtag fungerar till mitt fiske.


                Ursprungligen postat av Red Tag Visa inlägg
                Det kommer främst bli deadbaitfiskefrån land. Jag har 2 beastmasterspö 10-30gram. Men det känns en aning klent för att kasta ut rigg med en död sill hängandes.

                Funderar lite på karpspö men vilka spö och rullar kan ni rekomendera? Gärna i den lägre prisklassen!

                Kan detta vara något?

                http://www.metebolaget.se/viewitem.p...1818&catid=120http://www.metebolaget.se/viewitem.p...2119&catid=126

                samt spö:

                http://www.metebolaget.se/viewitem.php?
                itemid=2343&catid=126


                eller

                http://www.metebolaget.se/viewitem.p...2119&catid=126

                Kommentera


                • #9
                  Tack för era inlägg!

                  Är en aning osäker på om jag kan använda mitt beastmasterspö eller om det är för klent. Kanske dax för ett provkast vid närmsta vatten för att kolla om det är ok att hantera deadbailt rig.

                  p

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Emil Visa inlägg
                    Wychwoods rullar har jag ingen erfarenhet av, jag har aldrig behövt någon baitrunnerfunktion utan gummisnodd runt klinga eller handtag fungerar till mitt fiske.
                    Jag äger en Wychwood Solace, helt okej rulle förvisso men den jävlades nästan direkt vilket gör att jag är skeptisk..runt spolen ska det enligt wychwood vara en design som förhindrar linan att ta sig ner! Dock funkar den inge vidare alls, jag har rätt tjock flätlina på min och räcker med att du tittar åt något annat håll vid nedslag och den hoppat av så virar den in sig rejält och måste monteras isär vilket är lagom kul tredje gången det händer samma dag

                    Med tanke på att jag har en prismässigt liknande shimano på favoritspöet som inte jävlats med mig på 10-15 år så blir man ju knappast imponerad när första fisketurerna ger en problem! Även om rullen i sig både är snygg och funktionsmässigt "grym" på pappret så levererar den inte fullt ut in action

                    Spömässigt köpte jag till min setup pike tamer: http://www.fiskekompaniet.com/sv/pro...ke-10-3lb.html

                    Styvt spö, men för priset så är det absolut värt det! Kört trolling och kastat mcrubbers, flötestrollat och trollat vobbler utan andra problem annat än ansträngt pekfinger vid utkast av större tyngder..hade väl inte gråtit om det varit lite slöare aktion än det är men som sagt, man ska bara få ut flöte + deadbait iallafall, och till det duger det absolut!

                    Dock är detta spö till grova mörtar på 2-400gr osv, behöver absolut inte ha ett såpass mustigt spö om du ska köra med strömming/löja/småmört

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Tofft Hilding, 2026-04-08, 10:28
                    3 svar
                    176 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Startad av jimmy85, 2026-05-10, 09:29
                    0 svar
                    72 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85
                    av jimmy85
                     
                    Arbetar...
                    X