Nu när det blir både mörkare och kallare ute och flugfisket inte känns så lustigt längre så funderar jag på att börja med Gäddmete. Jag behöver lite tips på utrustning lämpligt för just gäddmete- spö. rulle ,typ av lina mm.
/ P
/ P
Makrill har jag inte använd mig av då jag inte har tillräcklig kraftig spö för att kasta ut med en fet makrill som man kan köpa i butikerna då och då
Hur bra du kan kasta med det beror ju på betesstorleken men med inte för stora beten kan jag lätt kasta ut 30-40 meter med mitt rigg. Jag gillar även mitt spö då även om det är tillräckligt stärk för att klara av en stor/större gädda (kanske förutom de allra största på 13-14 kg) då har den en mjuk aktion som gör att jag känner exakt allt som händer vilket gör det mycket roligare
Du kan även få stora gäddor på mindre beten så myten om stora beten = stor fisk gäller inte så noggrant som det sägs och du kan även fånga små fisk på stora beten (de är ju glupska som bara det). Även legenden Mick Brown säger exakt samma sak och resultatet med för stort bete (iallafall naturliga agn) är ofta en dålig krokat fisk som kommer undan
Älskar just den formen av gäddfisket
Spinnfiskar eller jiggar även lite grann men deadbaitmete är det jag ger mig mest åt när jag fiskar på gäddan
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Tofft Hilding, 2026-04-08, 10:28
|
3 svar
176 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
|
||
|
Startad av jimmy85, 2026-05-10, 09:29
|
0 svar
72 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av jimmy85
2026-05-10, 09:29
|
Kommentera