Byta ut strike wire 0,17 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Byta ut strike wire 0,17

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

vågade ej FG men densatt stenhårt.
    Men
    rullen ska klara 240m 0,20 lina, den blev knökfull på150m 0,17 x9 och jag hade max 10m kvar innan.
    får se vad som händer när jag blöter ner den och vevar om, annars måste 10m bort.

Kommentera

Så är det ofta, tyvärr sällan rullar rymmer vad som anges. Om du orkar ta bort lite nylon så är väl det bra annars kan du ju kapa flätlina direkt, säg att du då har 130m kvar så både räcker det och blir över så att säga.

Och om 2-3 år vänder du på enbart flätlinan med hjälp av några andra rullar eller lägger ut den på gräsmattan, klipper av å knyter fast nylonet i den andra änden (fint tips från en annan fiskesnackare) å kör ett par tre år till...

Så gör åtminstone jag men mina linor slits inte så mycket då jag går runt på ganska många olika rullar till olika fisken. Har tyvärr (!?) fem spinn/haspelkit till abborre/gös så slitaget per rulle blir litet under ett år.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Så är det ofta, tyvärr sällan rullar rymmer vad som anges. Om du orkar ta bort lite nylon så är väl det bra annars kan du ju kapa flätlina direkt, säg att du då har 130m kvar så både räcker det och blir över så att säga.

Och om 2-3 år vänder du på enbart flätlinan med hjälp av några andra rullar eller lägger ut den på gräsmattan, klipper av å knyter fast nylonet i den andra änden (fint tips från en annan fiskesnackare) å kör ett par tre år till...

Så gör åtminstone jag men mina linor slits inte så mycket då jag går runt på ganska många olika rullar till olika fisken. Har tyvärr (!?) fem spinn/haspelkit till abborre/gös så slitaget per rulle blir litet under ett år.
        jag antar dom slits mest vid spinn, trolling så slits de ju bara av vatten o solljus.

blir ju många timmar i vattnet per dag.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

Den funkar för mig när jag skarvar en bit in på spolen om jag däremot vill köra med nylon/FC-tafs så är den lite bökigare FG-knuten mitt val, den är lite svårare när dimensionerna är, säg 0.38 FC och flätlinan är 0.10-0,14... svårt att se hur varje varv lägger sig om man har stela ögonlinser som jag...
          Utan läsglasögon låter sig inga knutar knytas nuförtiden. Sic transit gloria mundi.

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

Utan läsglasögon låter sig inga knutar knytas nuförtiden. Sic transit gloria mundi.
            Nä det vill jag lova! Inte ens 3,0 duger om det är lite sämre ljus... amen!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
            113 svar
            18 458 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg -martin-  
            Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59