Flera frågor om mete mm? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flera frågor om mete mm?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kimmen,
    mycket bra tips. Det är alltid lättare att visa än att beskriva.
    Mårten är en klippa. T.o.m. en gammal metare som jag har något att lära av hans filmer.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
      Abe om du förmäskar ett dygn innan så kan du slänga i matiga saker (kallas partikelbeten): majs, kokt ris, kokta gula ärtor o.s.v.

Du har dålig nappindikation och kollar då av betet var 15:e minut vilket kan vara riktigt dåligt om fisken inte hittat fram till ditt krokbete. Att ständigt kasta om kan innebära att du tapper precision.

Under själva fisket ska man i princip mäska lite men ofta.
      Man kan inledningsvis slänga i några bollar ”köpemäsk” för att få igång mäskplatsen.
      Dock är det meningslöst om du vill ha sutare att bara mäska med rent mäsk. När du fått rätt konsistens på mäsket och väntar 10-15 minuter och kollar av att konsistensen är rätt (att det inte blivit för torrt) så blandar du i lite majs (och eventuellt andra partiklar). När mäsket lockar småfisk så lockar småfiskens aktivitet in större fisk. Finns då partikelbeten så har inte småfisken ätit upp dessa vilket gör att större fisk stannar kvar på mäskplatsen.

Om du kan trycka ner banksticks i marken är det helt meningslöst att köpa en rod pod per spö du fiskar med.

Nu vet jag inte med vilken precision du mäskar.

Det kan vara enklare att fiska med feeder (mäskkorg) för då har du alltid mäsk nära ditt krokbete.

Det absolut bästa vore om du kunde ta med dig någon hyfsat kunnig metare på dina pass.

Produkterna du länkar till är swingers. Jag föredrar swingers framför hangers. Att de har en styv arm gör att de inte rör sig längs med linan och alltid är i rätt position.
      Kanon, då begriper jag lite mer....att jag kollar betet ca var 15e minut är för det är rätt kass att ha krok utan bete ute, men då bör jag alltså max kolla var 30e minut?

Kommentera

Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
        Youtube finns en mete serie som skåningen Mårten Johansson gjort.
        informativt och lärorikt!
        kolla in den.

Tror nog du bör börja med att satsa på feedermete. Till de krävs bara ett spö m haspel och en bankstick med klyka, inga larm mm.

Rod pod, larm mm är roligt men knappast nödvändigt för betesfisk mete. Det är till större fiskar, karp sutare mm.
        Nu har jag bankstick med klyka och med larm, så saknar bara swingers... utrustning är ju kul och absolut väldigt nödvändigt...

Kommentera

Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

Kanon, då begriper jag lite mer....att jag kollar betet ca var 15e minut är för det är rätt kass att ha krok utan bete ute, men då bör jag alltså max kolla var 30e minut?
          Nej, du ska ha så bra nappindikation att du inte ska behöva veva upp för att se om betet är kvar.
          Du ska veva upp när du har napp.
          Sen när du kommer mäska med feeder så kommer du veva även upp för att skjutsa ut mer mäsk. Hur ofta man vevar upp beror bl.a. på hur frekvent det nappar.
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Metamera, 2025-03-11, 21:46
          12 svar
          623 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg jimmy85
          av jimmy85

Startad av efc__, 2025-06-04, 14:25
          9 svar
          471 visningar