Vad har du i (fiske) väskan Jan...? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad har du i (fiske) väskan Jan...?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad har du i (fiske) väskan Jan...?

Hej på er,

Eftersom det är relativt tyst så slänger jag upp ett litet inlägg för att försöka skaka lite liv i forumet. Vad har ni i fiskeväskan? Har ni något verktyg som är helt nödvändigt som alla borde ha, och hur mycket utrustning tar ni med er?

För egen del är mitt utrustningskit så pass litet att det får plats i en vanlig tygpåse från systemet. Det jag har med mig är:

2 x teleskopspön (fiskar i små insjöar i skogen så mycket bekvämt med teleskopspön).
    av dessa är ett tacklat för mete och ett för drag.
    1 x liten väska med diverse små fack och skrymslen. I denna väska har jag...
    1 x linrulle om något behöver knytas/fixas.
    1 x peang
    1 x större tång
    1 x metesplock som flötesstopp, krokar, sänken.
    1 x extra flöte om det på spöet råkar fastna i vegetationenav misstag.
    2 x tafsar, ifall ett drag råkar fastna någonstans.
    1 x liten plastlåda med 6-8 drag (spinnare, atom, jigg).
    1 x liten plastlåda med agn. Oftast majs och räka. Kan dock vara mask och maggot om jag orkar gräva/köpa.
    1 x schweizisk armekniv (minsta modellen).
    1 x liten ficklampa (för fiske på kvällen).
    1 x större kniv, Buck 119, tjänar också som präst då den har lite vikt.

Allt nedstoppat i en tygpåse frnå systemet!

Det enda problemet är min håv som inte passar. Tar tacksamt emot tips på hopfällbara håvar som kan bli tillräckligt små för att trycka ner i en standard tygpåse.

Som alternativ till håv har jag funderat på lipgrip eller huggkrok, men är inte helt övertygad om att de är så användbara med en gädda på 1-2 kilo som stretar emot.

Har någon av er erfarenhet med dessa verktyg? Är det ö.h.t. värt besväret eller är en mindre hopfällbar håv vägen framåt?

Denna håv har jag alltid med när jag fiskar bäcköring bla. Jättesmidig.

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
      https://www.guidelineflyfish.com/se/easy-fold-ii-net

Denna håv har jag alltid med när jag fiskar bäcköring bla. Jättesmidig.
      Mycket intressant, tack för tipset! Men tar den en 3-4 kg gädda?

Kommentera

Ursprungligen postat av efc__ Visa inlägg

Mycket intressant, tack för tipset! Men tar den en 3-4 kg gädda?
        Nej det är det nog värre med. Då kan du använda en lipgrip till dem. Och stöder man gäddan under magen samtidigt som man lyfter upp dem är de faktiskt riktigt skonsamma

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

Nej det är det nog värre med. Då kan du använda en lipgrip till dem. Och stöder man gäddan under magen samtidigt som man lyfter upp dem är de faktiskt riktigt skonsamma
          Tackar, bra feedback! Men hur gör man om man är själv? När jag har håv så låter jag antingen gädda vara kvar i vattnet och tar bort draget, men att ta upp den med lipgrip och stödja under magen känns svårt samtidigt som man fipplar med tången. Kanske en avkrokningsmatta så den får ligga ner?

Alternativt, kanske man kan låta den vila i vattnet och bara dra upp den så pass mycket så man kan fippla med tången?

Och nu pratar jag då gäddor som jag inte kan ta nackgrepp på med en hand för att få kontroll på dom.

Kommentera

Tackar, bra feedback! Men hur gör man om man är själv? När jag har håv så låter jag antingen gädda vara kvar i vattnet och tar bort draget, men att ta upp den med lipgrip och stödja under magen känns svårt samtidigt som man fipplar med tången. Kanske en avkrokningsmatta så den får ligga ner?

Alternativt, kanske man kan låta den vila i vattnet och bara dra upp den så pass mycket så man kan fippla med tången?

Och nu pratar jag då gäddor som jag inte kan ta nackgrepp på med en hand för att få kontroll på dom.
            Händer att jag får gädda som bifångst vid Laxfiske. Allt som oftast behöver jag aldrig ta i fisken, räcker med att lossa flugan ur munnen med peangen direkt i vattnet.

I värsta fall ta fisken i ett gälgrepp när du har fisken intill dig. Lyft och lossa kroken.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jeffe Visa inlägg

Händer att jag får gädda som bifångst vid Laxfiske. Allt som oftast behöver jag aldrig ta i fisken, räcker med att lossa flugan ur munnen med peangen direkt i vattnet.

I värsta fall ta fisken i ett gälgrepp när du har fisken intill dig. Lyft och lossa kroken.
              Tack, ja, känns som bästa sättet. Enklare att ta gälgrepp på större fisk, och de små gäddorna kan jag bara ta i nacken (farfarsgreppet?).

Kommentera

Det som kan vara smidigt med en lipgrip är att du kan ha kvar fisken i vattnet, samtidigt har du kontroll över munnen där krokarna finns.

Kommentera

Aldrig utan pannlampa och avkrokningsmatta.

Håvar har jag en uppsjö av. Minst är en mindre karphåv som har avtagbara armar så den blir avlång hopfälld.

Alltid långt håvskaft så jag kan håva t.ex. över bråte eller om det är sankmark eller växtlighet närmast strandlinjen. Mitt håvskskaft som är 2,7 meter långt är omkring 60 cm hopfällt (teleskopiskt).

Sen har jag inte en fiskeväska som täcker allt. Jag metar och det är en materialsport.
                  Minst antal prylar blir det vid abborrspin, öringspinn och färnamete.
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Trevligt initiv till ny tråd och bra ämne! Jag har aktivt arbetat med vad jag tar med mig senaste tiden. Från att "allt ska med" i.e 3 spön och alla drag, är nuvarande kit två spön och en magväska där jag förriggat vad jag tror kommer behövas plus lite extra för att kunna göra vissa justeringar på plats. Fiskar i Stockholm och varierar mellan stan och söder.
                    Senast ändrad av UL haspel sthlm; 2025-06-08, 16:59. Anledning: Fel

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                    113 svar
                    18 439 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg -martin-  
                    Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59