Spade end eller ögla - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spade end eller ögla

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spade end eller ögla

I min värld finns bara "spade end" krok. Jag är lite nyfiken på varför "öglekrokar" fortfarande är så populära inom specimenmetet. I Sverige skall tilläggas. Är det för att en del upplever knuten som krånglig? Eller finns det andra orsaker.

Ps, Fiskar man med braid (hela vägen ner till krok) eller fiskar med grov lina med hair rig så känns det naturligt med ögla.
    Mete framför allt!
    www.Metetorget.com

För jobbig knut på spade end samt att jag varken har tålamodet och fingerfärdigheten till denna knut om det är små krokstorlekar (har dock ofta samma problem med ögla men där eliminerar jag åtminstone irritationen över att knuten är komplicerad).
    KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Jag använder krok med ögla av den enkla anledningen att jag har lite svårt att lita på att knuten håller sig på rätt sida av "spaden", dock kör jag spade-end knut ändå på de öglade krokarna. Har dock funderat på att testa spade-end men aldrig kommit på nån bra anledning att använda dem. Kan du motivera varför man ska välja spade-end framför krok med ögla?
      Den förste att gå Ad Hominem förlorar

Kommentera

jag kör på samma stil som dalis, spade endknut på krok med ögla.
        does it smell like bitchslap? 'cos that´s what i´m cooking'

Kommentera

Jag köpte några spade end krokar för att testa men det funkade inte så bra. Nu vet jag inte säkert att jag gjorde rätt men linan skars av väldigt lätt och jag antog att den nöttes av mot "spaden". Jag har tänkt att jag skulle testa igen men jag ser inte riktigt anledningen till det... Varför använder du spade end?

Kommentera

Använder alltid spade end till fiske med små krokar och tunna linor. Presentationen blir snyggare, krokningarna bättre, och linan bibehåller mer av sin styrka. Skulle gärna se att karpkrokar var spade end också....
            "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Vadå snyggare !? Spade eller ögla spelar nog ingen roll alls igentligen.
              En fråga. Är spade endkrokarna äldre än öglekrokar?

Kommentera

"Spelar ingen roll alls" var en matnyttig motivering.. En spade-end-krok sitter alltid perfekt på linan - en ögad krok kan glida omkring lite hur som helst på knuten. Det kan vara jätteviktigt vid krokning med små krokar och tunna linor. Men om du vill fortsätta att tro att det inte spelar roll så är du välkommen. Gör en jämförelse på t.ex. ruda med 14-krok och en maggot på 0.008-lina. Eller varför inte på betesfiskmete?

Jag hyser ingen kärlek till tävlingsmete, men de gör ingenting för sakens skull - använder de spade-end så är det för att det är effektivare...
                "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Jag tycker nog att spade end funkar perfekt till tunna linor, men när man börjar komma upp mot 0,18 så tycker jag att sista biten nära kroken blir lite väl styv för en bra betespresentation. Tror mer på att betet ska vara lealöst, därför ögla vid dessa tilllfällen. Men till långspömetet kör jag helst Spade End.
                  www.hellfish.se

Kommentera

Här är en intressant artikel som har DEL å göra med ämnet - http://www.matchangler.com/pages07/d.../LoopPt1-1.htm
                    Senast ändrad av Odde; 2007-10-18, 19:58. Anledning: stavning.ja/nej:jagebakis=ALLTID
                    [FONT="Palatino Linotype"]Speci-Matcher[/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Tofft Hilding, 2026-04-08, 10:28
                    3 svar
                    186 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Startad av jimmy85, 2026-05-10, 09:29
                    0 svar
                    79 visningar
                    0 gillar