Shimano karprullar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano karprullar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Frambromsade shimanorullar med baitrunnerfunktion är inte någonstans mer praktiskt funktionsdugliga, sett till vad priset säger, i förhållande till en likadan frambromsad variant utan baitrunnerfunktion. N-R-G förklarar det simpelt, vill man ha tightläge pang direkt när man lyfter spöet låser man spolen med handen, på samma sätt som med flugrullar eller cp-rullar etc. Risken känns snarare större att man med en löst ställd baitrunner missar att slå till bromsen med ett vevtag och reser spöt med en jäkla linförlust som resultat.

Jag ser ingen anledning till att ha bromsen särskillt löst ställd, bortsett från enstaka undatag då man fiskar pod från typ brygga eller klippor. Samma sak här, fingrarna mot spolen vid hugg och ett kvarts eller ett halvt varv med bromsen så är man hemma. Bromsen ställs innan precis så tight att det går att dra lina från spolen utan att spöet släpper från buttgrip eller liknande. särskillt på kortare disans när man slackar linan ets finns alltid marginal för fisken innan rullen behöver släppa lina, så länge man är seriös och är intill spöna är det inga problem.
    Small carp, big carp, rare carp, different carp, wild carp, difficult carp, and then just carp again...

Kommentera

Ursprungligen postat av Jimmiee Visa inlägg
      Jag gick från "podlover" till "antipod".
      Jag hatar pod och om jag enbart måste köra med de så kan jag göra de för att de blir smidigast.
      Kan vara schysst/snyggt att ha alla spön på samma ställen men då köra jag helldre Buzzerbars men gör nästa aldrig de.
      När man vill köra bormsen i botten princip då vill jag kunna ha spöt så stadigt som möjligt.
      Gotrik(Red Fatty) och jag körde ett pass i kangasglugg i våras ,han körde bromsen på max och de blåste mycket så hans larm pep rätt ofta men så pep de två extra gånger och kollar bakom ryggen ,då står hans spö som ett U och när han plockar upp de ur larmet blir de som en fjäder....karpen kom ingen vart
      Samma sak hände Tobbe vid den karpen han tappade i härlanda i sommras. Vi var som sagt o fotade Carpoholics karp när vi hör några pip från vårat swim. VI rusar dit och ser att den sista spööglan är fastklistrad vid larmet och att swingern är spänd mot linan. larmet är tyst men han reser spöt och karpen är kvar. dock så klev den av till slut. Karpen kommer ingen vart när man drar åt bromsen såpass!
      På jakt efter 15+

Kommentera

R,Tobbe var med när mitt hände
        En liknande händlese,

Jag fiskade första swimmet i mörtsjön(man fiskar ner i södra viken) och hade ett bete placerat rakt över på vänstar sida och ett lite längre ner,spöna stod inte åt de hållet betena låg åt och spöna stod 20cm ifrån varandra.
        Drar igång vid 6 på morgonen och hör bara "shabrak-pang-bom" och larmet slutar tuta,när jag kommit ur tältet ser jag att jag båda spöna sitter fast i butgripen men båda spöna ligger ner i vattnet.tror att de nappade på vänster så vevar upp de men inget där men så ser jag plötsligt att högerspöt nästan slits ner i vattnet ...
        Väl inne vid land så är de "tjockafjällisen" och kricke håvar men den hoppar ur nätet och sliter sig ..lite hård broms där med så den slog ner spöt bredvid,kommer tänka på de här mer i framtiden så man inte går missta på en karp och spö samt rulle...
        Keep talking about me, You are just making me famous..
        MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
        www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Jimmie: sätt en banksticks som stöd brevid larmet
          sigpic

Kommentera

R,Tobbe var med när mitt hände
            En liknande händlese,

Jag fiskade första swimmet i mörtsjön(man fiskar ner i södra viken) och hade ett bete placerat rakt över på vänstar sida och ett lite längre ner,spöna stod inte åt de hållet betena låg åt och spöna stod 20cm ifrån varandra.
            Drar igång vid 6 på morgonen och hör bara "shabrak-pang-bom" och larmet slutar tuta,när jag kommit ur tältet ser jag att jag båda spöna sitter fast i butgripen men båda spöna ligger ner i vattnet.tror att de nappade på vänster så vevar upp de men inget där men så ser jag plötsligt att högerspöt nästan slits ner i vattnet ...
            Väl inne vid land så är de "tjockafjällisen" och kricke håvar men den hoppar ur nätet och sliter sig ..lite hård broms där med så den slog ner spöt bredvid,kommer tänka på de här mer i framtiden så man inte går missta på en karp och spö samt rulle...
            haha det blir dyrt isåfall
            Nja det händer nog inte om man kör friståendebanksticks och inte ens buzzerbar. Men bolten lär ju bli brutal om man har stenhård broms. Om inte karpen kan använda den för att bända loss eller räta kroken !?
            På jakt efter 15+

Kommentera

Ursprungligen postat av Rassie Visa inlägg
              haha det blir dyrt isåfall
              Nja det händer nog inte om man kör friståendebanksticks och inte ens buzzerbar. Men bolten lär ju bli brutal om man har stenhård broms. Om inte karpen kan använda den för att bända loss eller räta kroken !?
              Mangotsson,De kommer jag göra i framtiden..

Rassie,en sak jag också tänkt på men de har inte haft skador från kroken i munnen samt inte tappade något "take" när jag kört stenhård broms.
              Keep talking about me, You are just making me famous..
              MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
              www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Mangotsson,De kommer jag göra i framtiden..

Rassie,en sak jag också tänkt på men de har inte haft skador från kroken i munnen samt inte tappade något "take" när jag kört stenhård broms.
                Nej eftersom dom inte hinner få upp farten innan det tar tvärstopp så händer det nog ingenting, så länge man kör krokar med hyffsat grovt stål
                På jakt efter 15+

Kommentera

Ursprungligen postat av Mink!
                  Jo och eftersom du står och kastar konstant och spinnfiskar efter karp så är de grammen väldigt jobbiga, och det är dumt att ha lite extra vikt då karprullar är så små och nätta.

Skulle inte vilja ha en rulle utan baitrunnerfunktion, det är så bekvämt.
                  Rullens vikt påverkar mycket hur kasten blir. En allt för tung rulle är garanterat inte bättre att kasta med. Testade ett Free spirit his 200, 3.75 lbs. Förbannat trevligt att kasta med men inget jag skulle vilja äga då man inte bör drilla fisk med det. Vi kastade med olika rullar från big pits till shimano 10000. Sistnämnda rulle var den som kändes mest rätt på spöt och man kastade längre med den trots en kort spole. Mycket på grund av den lägre vikten. Så fiskar man med big pit rullar känns det ganska väsentligt att skala ner på rullens vikt.

Och tänker man att det inte gör något att allt väger lite mer, hur tung skulle utrustningen bli då? Bantar konstant min för att kunna byta platser snabbare och effektivare. Det är viktigt att inte bli stillasittande på grund av att sakerna är för tunga, och något extra kilo i spöbagen gör ganska mycket skillnad.
                  sigpic

Kommentera

Du får använda baitrunner exakt hur mycket du vill. Vi har bara olika åsikter.
                    Men eftersom jag inte använder baitrunner så är det ju knappast en fördel mig att ha en sämre rulle som väger mer? Jag förstår inte riktigt.

Ursprungligen postat av Mink!
                    Jo och eftersom du står och kastar konstant och spinnfiskar efter karp så är de grammen väldigt jobbiga, och det är dumt att ha lite extra vikt då karprullar är så små och nätta.

Skulle inte vilja ha en rulle utan baitrunnerfunktion, det är så bekvämt.
                    "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Nåja, det var mycket åsikter kring detta ämne! Bra, just nu funderar jag dock att sattsa endera på shimanos Ultegra eller Alvio! Men Shimano har ju några fler allternativ. Frågan är bara vad som passar bäst till grov karp, typ 10+. Jag funderar att sätta rullarna endera på shimanos tribal eller beastmaster. Det hela är framförallt en kostnadsfråga!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                      113 svar
                      18 435 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg -martin-  
                      Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59