Ni vet sånna där tävlingsspön på ca 11m som man plockat isär när man får fisk, och sätter ihop när man ska få ut betet. De med en gummi/latex snodd som "drillar" fisken åt en. Var kan man köpa sånna? finns de i en juste prisklass? (de ända jag känner till kostar 4000australiensiska dollar och det andra 25000av samma valuta)
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Plocka--isär-spön
Collapse
X
-
Swedbait marknadsför några märken som säljer TAP annars kan du ju höra med benste här på forumet så kan han säkerligen rekommendera något.Den förste att gå Ad Hominem förlorar
-
Swedbait
Tjena!
Swedbait brukar ha bra priser på sina grejer! Kolla hemsidan; http://welcome.to/swedbait
/DStå på dig... annars gör någon annan det!
Kommentera
-
Det finns typ femtiotal märken, om det räcker, i Europa. I Sverige finns det några få. Det finns knappt några på hyllan utan det mesta får föreställas. De som säljs i Sverige är i princip:
1) Spro
2) JVS
3) Sensas
4) Milo
5) Top Mix
6) Filstar
7) Trabucco (men Swedbait inte agenturen längre så jag vet inte hur det blir)
8) Colmic
9) Preston går säkert att få hem.
... och säkert något märke till som jag missat. Du hittar annonser till de största meteaktörerna på det området på metetorget.com.Mete framför allt!
www.Metetorget.com
Kommentera
-
Mycket tveksamt - jag har aldrig sett tävlingsmeteprylar där...de är mer åt specimenhålletUrsprungligen postat av Tumlaren Visa inläggKolla med Fiskekompaniet i Malmö, de är mete experter vad jag vet. Har massvis med metegrejer i butiken.
Tumlaren
Kommentera
-
Det är verkligen en vetenskap första gångerna. Gummisnodden du nämner brukar heta Elastic. Det finns flera modeller. Hollow, traditionell och latex. Latex är bra. Hollow bäst för stora fiskar men är klart dyrast.Ursprungligen postat av ramsis_iv Visa inläggHur fäster man en shock dämpare(latex snodd) på ett vanligt långmetspö? hur väljer man "styrka"? var mer bör man tänka på?
Om man fiskar efter riktigt stor fisk där det finns risk för linbrott eller där man tappar mycket fiske med en stumt spö kan en elastic vara bra. Men normalt är det ingen större idé i ett teleskopiskt långspö. I ett takeapart är det tvärt om.
Jag skall försöka hinna med och skriva en artikel om det. Vart bor du? Det enklaste är att få följa med någon metare ut eller kika inom någon som visar.
Kort så behöver du:
-"rörbyggd" topp. Utgångshålets diameter beror som sagt var på vilken diameter man behöver ha. Stor fisk: ca 1,4 mm och uppåt på långspö.
-En pfte eller bush. En plastbit i toppen så att din elastic glider bra men framför allt att den inte slits av mot spökanten.
- En bung inne i del 2 eller tre i spöt. I den fästen man en änder av elsaticen.
- En connector. Den fäster man i den del av elasticen så går ut genom toppen. Den fäster man också själva tacklet (reven) i.
Elasticen skall bara spännas så att den är lätt spänd. Går den ut för lätt skall man gå upp i diameter.Mete framför allt!
www.Metetorget.com
Kommentera
-
Om du vill ha ett enklare TAP/Långspö, så skulle jag vilja rekommendera Trabucco Proxima för ca 1700:- från Swedbait!
Men om du skulle vilja ha ett bättre/längre så tycker jag att du ska satsa på någon annan säljare! Lennartsson är väldigt old school, och om du skulle få problem med spöt i ramtiden, så finns risken att det blir stora problem med reservdelar och frakter(trust me
)!
Precis som Calle säger, Fiskekompaniet säljer bara i princip karp/specimen-prylar inom metet. Även fast dom har andra produkter upplagda(skandal!!).
Benste... Direkt fråga: Vad äre som gör att vissa TAP även längre(13m)... Kan användas som TAP OCH långspön(carbon wired?)... Det iaf jag söker hos ett TAP är ju att det ska vara liten butt-diameter, starkt och med låg vikt... De flesta "kombispön" verkar ha den funktionen, men om man tittar på priset så är dom billigare...
/Johan[FONT="Palatino Linotype"]Speci-Matcher[/FONT]
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Kommentera