Plocka--isär-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Plocka--isär-spön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av ramsis_iv Visa inlägg

Ett tips från Bob angående trassel: låt flötet ligga i vattnet när du skeppar ut spöt, då blir det mindre trassel.

Det är inte så att du har kollat på - Bob Nudd - Fishing for roach & Rudd?
    [FONT="Palatino Linotype"]Speci-Matcher[/FONT]

Kommentera

Den har jag inte sätt, jag har sett tre andra av hans filmer, kanalfiske med tap, matchmete i stilla vatten och nån till med tap spö...Men man måste ha en grund att stå på för att förstå allt han säger....

Kommentera

Ursprungligen postat av Odde Visa inlägg
        Inget svar... Ska jag tolka tystnaden som att ett margin-spön "klassar ut" ett vanligt TAP på de scenarion som är nämda
        Jag missade bara inlägget. Det låter sunt det du skriver. Skall man inte tävlar en massa med TP och vill använda det till lågnspö så skulle jag också satsa på ett spö som går att kombinera. Men jag skulle nog ha känt på spöt före köp... och det är inte så lätt.

Sorry för att jag hakar upp mig på detaljer Men priset är en viktig parameter... för mig i alla fall.
        Mete framför allt!
        www.Metetorget.com

Kommentera

Ursprungligen postat av benste Visa inlägg
          Men jag skulle nog ha känt på spöt före köp... och det är inte så lätt.

Men priset är en viktig parameter... för mig i alla fall.
          Du menar att ett dyrare spö alltid e bättre och att de gramtal samt handtags-diamater de skriver ut inte stämmer... Väldigt konstigt! Stämmer de gramtal du har angivigt på itackle...?

// Margin/Power-Pole-Luvva

Kommentera

Ursprungligen postat av Odde Visa inlägg
            Inget svar... Ska jag tolka tystnaden som att ett margin-spön "klassar ut" ett vanligt TAP på de scenarion som är nämda
            haha, tystnad = erkännande?

Nog har du en poäng in att margin/carpspön spöar ett vanligt TAP på det
            du hade tänkt ha det till (= full linlängd ibland ) i och med att ett tävlings-TAP förmodligen inte skulle palla trycket utan gå av.

Det MILO-spöt jag hade kollat på innan är då givetvis ett allternativ, dock har jag ingen aning om hur det känns IRL utan när jag var inne på det var det uteslutande på rekomendation, däremot har jag hanterat ett motsvarande Colmic som du länkade till och föregångaren till det Browning Black Magic som även länkades till och om jag skulle dra till på något framöver kommer det nog bli ett Browning Black Magic Unlimited om inget annat dyker upp.

Anledning?
            Rimligt i pris från UK (~275£ med dubbla power top-2), enkelt att få tag i extra kit's, enkelt att få tag i reservdelar och i och med att det krängs en hel del sådana över i UK så har många handlare delar/kits i lager. Sen är det grymt starkt vilket gör att man fiska sutare/ruda och annat kul med rimlig konfidens att spöt pallar. Nackdelen är som andra spön av denna typen den lätta bananformen redan från start, sen är jag lite fundersam till om det finns längre än top-3 vilket borde göra fiske på >3 meters djup knepigt. Men det borde inte vara något problem att bagga 3-4 hg småbrax och id genom att plana in dom på vårfisket med 11 meter och full linlängd. Dessutom kan man ju om man föredrar spagettitopp på långspön köpa en sådan lös och trycka in i en power top-2.

// Mats

Kommentera

Ursprungligen postat av myrslok Visa inlägg
              haha, tystnad = erkännande?

Nog har du en poäng in att margin/carpspön spöar ett vanligt TAP på det
              du hade tänkt ha det till (= full linlängd ibland ) i och med att ett tävlings-TAP förmodligen inte skulle palla trycket utan gå av.

Det MILO-spöt jag hade kollat på innan är då givetvis ett allternativ, dock har jag ingen aning om hur det känns IRL utan när jag var inne på det var det uteslutande på rekomendation, däremot har jag hanterat ett motsvarande Colmic som du länkade till och föregångaren till det Browning Black Magic som även länkades till och om jag skulle dra till på något framöver kommer det nog bli ett Browning Black Magic Unlimited om inget annat dyker upp.

Anledning?
              Rimligt i pris från UK (~275£ med dubbla power top-2), enkelt att få tag i extra kit's, enkelt att få tag i reservdelar och i och med att det krängs en hel del sådana över i UK så har många handlare delar/kits i lager. Sen är det grymt starkt vilket gör att man fiska sutare/ruda och annat kul med rimlig konfidens att spöt pallar. Nackdelen är som andra spön av denna typen den lätta bananformen redan från start, sen är jag lite fundersam till om det finns längre än top-3 vilket borde göra fiske på >3 meters djup knepigt. Men det borde inte vara något problem att bagga 3-4 hg småbrax och id genom att plana in dom på vårfisket med 11 meter och full linlängd. Dessutom kan man ju om man föredrar spagettitopp på långspön köpa en sådan lös och trycka in i en power top-2.

// Mats

Var det Colmic Bomb Carp, du hade kännt på? Detta spö finns med extratop 4 iaf. Vilket vore bra om man ska fiska djupare än 3m. Hur kändes det isf...?

Om man ska inhandla ett Browning, så måste man väl beställa direkt från England? Jag har inte hittat någon svensk leverantör iaf.

Det där med lätt bananform är väl nåt som alla TAP "innehåller" iom längden... Din erfarenhet är att marginspön är ännu mer böjd alltså... Vid vilken längd tycker du isf att "bananformen" börjar att ta form(7-8m, eller längre)? Är "bananformen" den samma som ett Långspö(som kan va lite svajigt i längre längder) i liknande längd?

Browning Black Magic Force, verker iaf ha en grymm power - (om du inte har sett länken)
              http://www.zebco-europe.net/zebco/up...281106_032.pdf (oops, har redan länkat till denna, men låter den ligga kvar iaf)

Vad anser du angående vikten som leverantörerna skriver ut, stämmer dom...?!

Intressant tråd!!

/Johan
              Senast ändrad av Odde; 2007-11-24, 12:15. Anledning: påfyllnad

Kommentera

Var det Colmic Bomb Carp, du hade kännt på? Detta spö finns med extratop 4 iaf. Vilket vore bra om man ska fiska djupare än 3m. Hur kändes det isf...?
                Tja, som ett normalt carp take-a-part skulle jag vilja säga, relativt styvt obelastat men om man "svingar" det lite i luften märker man ju att det mjukt
                ner till del 5-6 ungefär. Inte fiskat med det dock utan bara torrswingat på land. Tycker generellt att denna typ av spön är ungefär som långspön i hastighet (med undantag på extemt styva långspön för tävling)

Om man ska inhandla ett Browning, så måste man väl beställa direkt från England? Jag har inte hittat någon svensk leverantör iaf.
                Förmodligen, säkert något som har hem browning men så länge man inte kan få in det i en vårorder misstänker jag man tjänar på att beställa alt hitta en shop i närheten där ryanair landar. Engelska handlare brukar tyvärr vara bra på att ta ut dyr frakt.

Det där med lätt bananform är väl nåt som alla TAP "innehåller" iom längden... Din erfarenhet är att marginspön är ännu mer böjd alltså... Vid vilken längd tycker du isf att "bananformen" börjar att ta form(7-8m, eller längre)? Är "bananformen" den samma som ett Långspö(som kan va lite svajigt i längre längder) i liknande längd?
                Tävlingspön är ju relativt raka vilket jag inte kan säga om tex brownings black magic, tycker att upp till 8 meter håller de jämna steg med ett långspö men över det så är det klar bananform. Dock klarar sig ett långspö bättre i och med att du du oftast har spagettitopp eller klen rörbyggd topp medans ett margin/karpspö har en topp med innerdiameter för iaf elastic #14 vilket blir tyngre. På maxlängd (eller runt 10-11 meter) brukar de räcka att sitta 0,5 meter upp på boxen, hålla spöt rakt ut, och toppen kommer ändå vara runt fothöjd. Jämfört med det MILO-spöt jag lånade i år skulle jag nog säga att det diffade 2 decimeter även om MILO-spöt var 2 meter längre.

Browning Black Magic Force, verker iaf ha en grymm power - (om du inte har sett länken)
                http://www.zebco-europe.net/zebco/up...281106_032.pdf (oops, har redan länkat till denna, men låter den ligga kvar iaf)

Vad anser du angående vikten som leverantörerna skriver ut, stämmer dom...?!
                Colmic ingen aning, Browning som har testas i diverse engelska tidningar litar jag på att den ligger rätt, skulle nog sågas annars. Dock får man vara försiktig med vikt samt längd mäts. Tex om man köper ett carp-spö och just ska fiska carp finns risk att de mäter längden med en match top-3 istället för en power top-2 som man egentligen skulle kört med vilket gör spöt i verkligheten vid användling just till carp kanske en aning kortare och tyngre än vad som står på papper. Likaså behöver man ofta kapa topparna en aning för att passa den elastic man ska använda vilket gör att man måste använda en halv extension för att nå utlovade längden efter kapning. Detta kör spöt tyngre vid fiske än på papper.

På colmics tävlingsspön brukar vikten anges med och utan 0,5m extension, dock på formen av belastning nedåt 1 meter upp på spöt vilket ger något slags vridmoment. Svårt att förköra men kollar du på tex ett match MATCH 307 på colmic.it ser du hur de anger. Tyvärr verkar de inte köra samma sätt på de billigare modellerna eller de för carp.

Dock är väl vikten egentligen prio G här för ett lätt spö med svamping action upplevs alla gånger som tyngre än ett tyngre spö med styvare action, har själv blivit duktigt lurad i bindtest.

Intressant tråd!!

/Johan[/QUOTE]

Kommentera

Först och främst klarar dagens TA-spön mycket mer än man tror. Allt handlar om hur du handskas med spöet. Mitt sensasspö är inte klassat som något kardullspö men jag har inte haft några problem med varken karp eller 2kg brax i turboström. men det känns ju alltid bättre att ha ett spö som är gjort för karpfiske om det är sånt fiske som gäller, det blir en sinnesjuk belastning när karparna rusar...

elastic klassades alltid med nummer förr men nu har många tillverkare slutat med det och anger bara diametern. jag kör själv med 0,7-0,8mm till finlir 0,9-1mm till "vanligt" fiske och 1,2-1,4 till sutare/karp och i hårt strömmande vatten. detta motsvarar ungefär nr 3-4, 5-6 och 8-10 i den gamla graderingen. de tjockare monterar jag nästan alltid i 3 delar annars blir det för stumt när man krokar.

Kommentera

dom bästa långspöna till köttafiske är gamla takeapartspön typ maver dynastie, finns inget som slår dom. har själv 2 uråldriga garbolino TA som jag kör i lödde och sege upp till 5,5m (går numera under benämningen svarta faran)... dom GÅR inte att knäcka under fiske! dock får man lite tennisarmbåge om man fiskar för mycket med dem...

Kommentera

Om jag har ett spö ed enbart en extra topp (alltså enbart delen som ligger längst ut) hur byter jag om jag lör elastic genom 2delar? den är ju fsatknuten i båda ändarna.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Metamera, 2025-03-11, 21:46
                      12 svar
                      643 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg jimmy85
                      av jimmy85

Startad av efc__, 2025-06-04, 14:25
                      9 svar
                      499 visningar