Tips om haspelspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips om haspelspö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips om haspelspö

Tjenna! Det e så att jag är ute efter ett nytt spö, fiskar HÖ och gädda vill gärna ha tips om spön som klarar av finliret med HÖ samtidigt som det ska gå bra att skicka iväg en gäddwobbler runt 30-40 g utan att spöt känns alltför "svampigt". Vill ha ryggrad. Kommer fiska gädda mest så mer åt det hållet Har kollat på Berkleys Skeletor pro och även chili serien, har läst hyfsat mycket om skeletorn men har inte hittat nånting hur den fungerar till gäddfisket! Skulle bli glad om jag skulle kunna få lite tips om liknande spön. Är beredd att betala upp till 2000 riksdaler.

Jag kan säga att skeletorn är grym! Tog en 10 kilos i höstas på en 9 fotare med viktklass 7-28 utan några som helst problem. Har också ett Titanium men det tycker jag inte har samma klass. Skeletorn finns i massor av olika viktklasser ner till affären och kläm lite på dom så kommer du köpa ett!

Kommentera

Okej tack för svaret :p,kul att höra att det funkar så bra med tyngre fisk. Men det är så att jag har för tillfället ett haspelspö med rulle som jag köpte för 1200 tillsammans i all hast för 1 år sedan vid HÖ premiären . Kastvikten ligger på 15-40 g men det känns ändå som om att vikter runt 25-30 g är för mycket. Undrar då eftersom du hade 7-28 g på ditt skeletor, om det känns bekvämt att skicka iväg en wobbler på 25 g? då jag antar att du får ett bra mycket bättre spö för dom pengarna om man jämför med mitt "budget" spö ? Vet inte vilken kastvikt som är tillräcklig nämligen, vill ju inte ha en "stock" precis :p
      Senast ändrad av Pellson; 2012-03-15, 20:05.

Kommentera

Jag kan säga att jag inte gillar skeletor spön, jag gillar utseendet på dom men det är det ända. Har iof inte fiskat med dom men var på väg att köpa ett för två år sen men efter att kännt på dom vid ett antal tillfällen så föll valet på ett annat spö i en lägre prisklass.
        Anledningen till att jag inte gillade spöt är nog att det kändes tungt och klumpigt. Klingan är ganska grov och jag har hör från flera håll att dom är ganska underklassade.

Det är säkerligen inget dåligt spö men det passade inte mig! Vad man gillar för spön är väldigt personligt så ett stående tips är att åka till en butik och känna på olika alternativ.
        http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Då var det nog ett konstigt skeletorspö du kände på för tungt och grov klinga är nog inte precis det man sammanfattar ett skeletor med i synnerhet inte 7-28. Men smaken är ju olika och som du säger åk ner och känn på dom. Det är inga problem att kasta vikter runt 30 men sen finns ju skeletor i 15-40 och även 25-75 tror jag. Men ner och känn på dom!

Kommentera

Tack för alla svar beger mig inom kort till el-ge för att känna på dom

Kommentera

Vore kul att höra vad det blev för nåt?

Kommentera

Jag har använt mitt "havsöringsspö", Fennwick Ironfeather 10 fot 12-48 gram, till gäddfiske vid några tillfällen och det har funkat kanon. Tyngsta beten jag använt då är mellanstorleken av FourPlay.

Kommentera

Har sneglat på fenwicken och det är ju lite annan prisklass vad det blir för något skriver jag så fort jag har det i näven

Kommentera

Kolla även på Berkely SSGS 10" upp till 32gram. Underbart hö-spö. Kör även massa allround med det. Tror det finns med högre kastvikt också.

Lycka till!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                    3 svar
                    2 872 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Swangsta