Kluven ang gäddleken? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kluven ang gäddleken?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kluven ang gäddleken?

Jag och min fiske polare var ute tidigt i vår och rekade några som på kartan såg ut att vara mycket intressanta lek vikar för gäddan, Och dom såg jävligt bra ut!

Men eftersom detta är i Indalsälven så är vattnet ganska hårt reglerat och i och med att dom väntar på smältvattnet från fjällen så har dom nu sänkt vattennivån med ca 0.5-1 meter vilket innebär att dom vikar vi trodde på är helt torrlagda. Och dom flesta andra vikar oxå för den delen, Och vi satt och funderade på när gäddan leker, väntar gäddan med att leka tills vattnet är högt igen dvs efter vårfloden? Eller leker den strax efter isen släppt dvs i djupvattnet? Eller leker den mycket senare när vattentempen har stabiliserat sig efter vårfloden.

Har försökt läst mycket och alla pratar om den där extra graden i vattnet, men då får vi vänta tills midsommar (salta lite). Det är i jämtland det hela handlar om.

Dela med er är era tankar, ideer och erfarenheter, vill pricka in dom där dagarna med grymt gäddfiske efter leken!
    Bottennapp är napp de oxå!

vad jag har hört leker gäddan mellan 8-11 grader (kan va fel men där någonstans) och av egen erfarenhet vet jag att den kan leka trotts att de inte har de "perfekta" lekvikarna men tror att det blir mindre rom laggd.
    http://arnefansfiske.wordpress.com/ "Vad vore man utan fiske?"

Kommentera

som tidigare skriver håller jag med om att förutsättningarna brukar variera en aning. nu fisnar ju jag i sthlms skärgård och kan verkligen inte vara samma sak. det enda som egentligen ger dig bevis är att vara ute och mala på, testa olika djup och färger. till slut smackar en feting på. lycka till!
      sigpic

Kommentera

Men de där med 8-11 grader får man vänta på, Vatten tempen nu är väll kring 6 grader kanske och när smältvattnet från fjällen kommer kryper det nog ner kring 4-5 grader och sedan tar det ett par veckor innan det stabiliserat sig... vid 8:e maj ifjol tog jag personbästa på 8,4 och då va den rom stinn nå jävulskt, vad vill gäddan ha för botten när dom leker? Dy, sand, Sten?

Självklart så har jag redan börjar fiska men de vore ju kul å försöka planera lite så man kan lägga mer tid när det är "läge" så att säga...
        Bottennapp är napp de oxå!

Kommentera

Kan bara flika in med att gäddleken började här hemma (Falun/Sundborn) förra veckan, hade skapligt fiske veckorna innan men sen avtog det rejält! Nu går dem i vassen o stökar trots att vattnet knappt når över 6-7 grader! Har dock lite funderingar om inte gäddorna leker under olika perioder i olika delar av sjön (Toftan i det här fallet) då sjön sköljde tidigare i veckan medan vissa delar av sjön har vart öppna lite över en månad nu, kan ju skilja en hel del i temperatur över hela sjön också.. Man får se till att man är med på noterna och lägger några timmars fiske med nån dags mellanrum för rätt som det är så drar efterleks-fisket igång :-)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
          3 svar
          2 871 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Swangsta  
          Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57