Har bytt ut trekrokarna till enkelkrokar på mina wobbler som jag använder när jag fiskar färna och id, då jag ska fiska i Säveån där bara enkelkrokar är tillåtna. Men nu sitter jag och tänker om jag har satt på dem rätt eller är det bättre att krokarna prekar uppåt? Jag är orolig att om jag sätter dem på så att de pekar uppåt kommer det att svår svårt att kroka fisken, eller vad tycker ni?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Enkel krok på mindre wobblers?!
Collapse
X
-
Har provat på några beten med krok bakom kropp och tänkte att "hook-up-rate" med kroken upp eller ner var likartad och då fastnar nog betet i botten mindre med kroken upp. På wobbler skulle jag trots det sätta kroken nedåt iaf den/de på buken eftersom kroppen annars "skyddar" kroken från att exponeras och bakre kroken uppåt.
- Gillar 1
Kommentera
-
Hur har fisket gått?Ursprungligen postat av Serben_ Visa inläggHar bytt ut trekrokarna till enkelkrokar på mina wobbler som jag använder när jag fiskar färna och id, då jag ska fiska i Säveån där bara enkelkrokar är tillåtna. Men nu sitter jag och tänker om jag har satt på dem rätt eller är det bättre att krokarna prekar uppåt? Jag är orolig att om jag sätter dem på så att de pekar uppåt kommer det att svår svårt att kroka fisken, eller vad tycker ni?
Kommentera
-
Jag har bytt ut alla trekrokar på mina beten sedan många år tillbaka för att man förlorar så grymt många drag när man kör med trekrok, dessutom kan man använda enkelkrokar som är svagare än brottgränsen på linan så att om man mot förmodan ändå fastnar i botten så rätar man ut kroken istället för att förlora draget, som bara blir dyrare och dyrare varje år.
Jag kör kroken uppåt på wobblers och upplever inte några problem alls.
- Gillar 1
Kommentera
-
Hur går fisket i Säveån?Ursprungligen postat av Serben_ Visa inläggHar bytt ut trekrokarna till enkelkrokar på mina wobbler som jag använder när jag fiskar färna och id, då jag ska fiska i Säveån där bara enkelkrokar är tillåtna. Men nu sitter jag och tänker om jag har satt på dem rätt eller är det bättre att krokarna prekar uppåt? Jag är orolig att om jag sätter dem på så att de pekar uppåt kommer det att svår svårt att kroka fisken, eller vad tycker ni?
Kommentera
-
Sorry för att jag svarar så sent. Jag har inte fiskat så mycket där, men det har gått helt ok. Har fått lite av allt, både färnor, gäddor och abborrar, men inget speciellt.Ursprungligen postat av Stefanr72 Visa inlägg
Hur går fisket i Säveån?
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FlexHar fastnat för det här fisket som är riktigt roligt och vilka fajter det blir när något större går...8 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-08-31, 12:17 -
-
av TylerdurdennHar nyss köpt en stuga utanför Flen i närheten av sjön ”Valdemaren” och är sugen på att...1 Foto
-
2025-07-02, 10:52 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav NappenBottHar haft bra fiske med freerig, tog denna kluns häromdan i en Stockholmssjö på en freeriggad Keitech...1 Foto
-
2025-04-23, 19:56 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
|
3 svar
2 858 visningar