Trassel, AMB 5601C JB - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trassel, AMB 5601C JB

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trassel, AMB 5601C JB

Tjena!

jag införskaffade mig precis ett Jerk-set och har nu fiskat 3 ggr med det.
    Nu är problemet att det trasslar när jag kastar långt (när jag tar i rätt mycket). Det är som att
    Spolen snurrar för snabbt så att bakomliggande lina löser sig från spolen och trasslar in sig med
    den utgående parten...
    Detta är mycket irriterande och tar mest tid att fixa upp igen. Antar att det inte är fel på rullen
    utan att det är min teknik som fallerar.
    Har grundat med nylon.
    Jag undrar om det kan vara så att spolbromsen(?) inte är helt korrekt inställd?

tack för svar

Dra åt den bromsen lite mer så ska det nog gå bättre. Glöm inte att du måste ställa in den när du byter bete. Om betet du byter till inte har samma vikt som det du hade före vill säga

Kommentera

om du sätter tummen på spolen. kan du glappa spolen i sidled då? om ja. skruva åt den mekaniska kastbromsen sen släpper du sakta sakta på den till precis att du kan glappa den. ska vara så att vrider du tillbaka den 1/10 dels varv kan du inte längre glappa den. kan du glappa spolen mycke får du obalans och där med skattbona.

funkar inte de så får du testa laborera lite med centrifigal bromsen.

i din rulle sitter 2 st bussningar istället för kullager. dom tar lite tid att fiska in. rullen kommer bara bli bättre och bättre efterhand som du använder den

Kommentera

Nu är problemet att det trasslar när jag kastar långt (när jag tar i rätt mycket)
        Om det strular vid utkast tekniken, under kastet C-Vikterna, om när draget börjar närma sig vattnet får man träna tummen.

Kommentera

Du har inte glömt att justera in centrifugal vikterna? (kast broms)

Har du nya modellen sitter det bakom vev gaveln fast monterat på spolen en ring med 6 vita vikter. sitter dom intryckta (fast snäppta) så är dom inaktiva. testa att aktivera 2-3 stycken genom att peta ut dom så att dom knäpper loss men fortfarande sitter på pinnen( så att du kan flytta den längsmed pinnen fram och tillbaka)

Då kanske det funkar bättre!

Kommentera

Stort tack för alla svar!
            Gjorde som Krokodiljägaren sa angående bromsen. Får kolla in centrifugalbromsarna om problemet kvarstår.
            Funkar ju hur fint som helst när jag kastar vanligt men det här händer när jag tar i hårt för att kasta riktigt långt, kan
            sätta sig i trassel nästan direkt efter utkast.

Tack

Kommentera

Ursprungligen postat av Fafner Visa inlägg
              Stort tack för alla svar!
              Gjorde som Krokodiljägaren sa angående bromsen. Får kolla in centrifugalbromsarna om problemet kvarstår.
              Funkar ju hur fint som helst när jag kastar vanligt men det här händer när jag tar i hårt för att kasta riktigt långt, kan
              sätta sig i trassel nästan direkt efter utkast.

Tack
              Jag tar också i mycket när jag kastar med multi.. men egentligen ska man inte ta i. Ett tips är att om du får trassel direkt så är det troligen övervarvning vid utkastet. att ha tummen lätt mot spolen gör att linan inte reser sig så att den skär ner i det undre lagret.

Alternativt slänger du dit en till c-vikt så du får mer motstånd i början av kastet. Dock så kommer du antagligen lika långt om du släpper på två kast vikter och lär dig kasta lugnt och med rätt teknik. (Som inte jag behärskar heller!)

Kommentera

snärta inte i kastet, försök kasta en jämn hastighet även om du tar i, och som ovan skrivet, justera bromsen

Kommentera

Det är bättre med flera korta men bra kast än ett långt som skapar mer jobb, ta det lungt i början så kommer du att så småningom känna förtroende för rullen och kommer dom längre kasten. Det tog mig en sesång att få kläm på rullen men nu så hör jag när jag skall bromsa med tummen.

Kommentera

hur har det gått?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 690 svar
                    375 018 visningar
                    0 gillar