jerk på haspel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

jerk på haspel?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• jerk på haspel?

Tjena jag är en kille som har köpt ett nytt spö haspel upp till 100 grams kastvikt och har provat köpt jerkbaits men har inte haft turen med mig. Går det att jerka med haspel? spöt är lite väl långt cirka 3m eller andvänder jag fel teknik?

Tack på förhand!

tja!

Det går bra att jerka med haspel, du får göra mindre rörelser och trycka med veven eller jerka åt sidan. Att jerka åt sidan är det lättaste, gången blir bra och man blir inte så trött i armen/handen som om man trycker med veven.

Nöta, nöta och nöta så sitter tekniken till slut. Många börjar att jerka på haspel för att se om det är något värt att prova!

Lycka till!

Kommentera

Jodå, det fungerar bra.
      Jag upplevde dock ett lite udda problem med det för två år sedan under en fiskeweekend i Blekinge förra året.
      Efter 3 dagars nötande med att kasta de tunga jerkarna så var mitt pekfinger som håller linan alldeles skinnflått. Har aldrig upplevt det vid vanligt haspelfiske.
      Fick mig i varje fall att köra en multirulle för Jerkfiske.

Kommentera

Om jag jerkar med haspel så tycker jag att det är lättare med mindre jerkbaits fast det är väl en självklarhet.
        Men ska du upp i tyngd så skulle jag rekommendera att köra med multirulle, och ett kortare och styvare spö.

Kommentera

Det fungerar utmärkt om du bara anpassar din fisketeknik efter spöet och rullen. Använd vev mycket och ryck med spöet bara så mycket så draget går fint.

Tänk på att du ska få draget att få en fin gång och om du gör det med ryck i sidled, upp, ner eller endast med veven spelar ingen roll. Jerkfiske är inte stora svärdshugg med spöet utan den är att med tillgängliga medel förmå betet att röra sig på ett förföriskt och OREGELBUNDET sätt.

Så fixera inte vid spölängd, multi vs haspel eller hur det ser ut i Gäddfeber utan titta på ditt drag hur det går i vattnet och se hur det beter sig vid olika rörelser, vevsätt osv.

När draget går bra då vet du hur du ska använda din utrustning för att uppnå vad du vill att betet ska göra.

Ett till tips på vägen är att använd få beten för att lära dem innan och utan. Behöver du ett tips på ett bra och lätt fiskat betet faller min röst på Salmo Silder.

För lite inspiration läs denna artikel. Där har du någon som fiskar med liknande utrustning som du!

Lycka till, det kommer att gå bra med haspel och långt spö!

Kommentera

Under sommaren har jag kört en del "lättjerk" (Buster II och liknande) med ett kit bestående av Berkey Pulse 6'6 fot (klassat till 30 gram) och en Aba Sorön STX 20. Funkar kanon i mitt tycke, enkelt att få till en bra gång på betet och skön känsla vid krokning och drillning.

Har även tidigare provat jerk med tyngre beten (70-90 gram) på min tyngre haspelutrustning men där tycker jag inte alls att jag fått till känslan lika bra. Nog ganska mycket en övnings- och smaksak, men för mig klickar det helt enkelt inte riktigt med kombinationen tunga beten och haspel.

Kommentera

För haspel ska du precis som du nämnts jobba mer med veven och det går att få till en okej gång. Nackdelen med haspel är att linan nöter rätt bra på pekfingret vid kast av tunga beten. Men går att lösa med en handske eller bara tejpa fingret. Försök komma upp på en plats där du står rätt högt upp och kan se betet hela tiden i vattnet. Då ser du enklare vad som händer när du gör olika rörelser.

Annars beten som har en s-gång redan vid invevning är enklare att få till med haspel. Tex Salmo Slider, Westin jerk (55gr), Norpan Jerk, Gäddgapets jerkar, Savage Gear 4-play både mjuka och dom hårda i plast, Apell Decoy, Kjelle Lundberg Stalker, Wolfcreek Cub, Smuttly Dog DBS, Buster jerk II etc.

Finns några bla i min säljes annons:

Kommentera

nu sitter jerkandet enligt mig det ser ganska likt om man jämför med på youtube tack för tipset

Kommentera

Lösningen på slitna fingrar.
                  http://wp.me/p2kQ8G-8Q

O ja, det går alldeles utmärkt att jerka med haspel. Vissa beten går lite bättre, och endel lämpar sig bättre med kortare mer robust spö. Haspeljerka lugnt!
                  //Klas

Ursprungligen postat av lintrassel Visa inlägg
                  Jodå, det fungerar bra.
                  Jag upplevde dock ett lite udda problem med det för två år sedan under en fiskeweekend i Blekinge förra året.
                  Efter 3 dagars nötande med att kasta de tunga jerkarna så var mitt pekfinger som håller linan alldeles skinnflått. Har aldrig upplevt det vid vanligt haspelfiske.
                  Fick mig i varje fall att köra en multirulle för Jerkfiske.
                  http://thepikefather.wordpress.com/

Lägg gärna till ThePikeFather på Facebook. Klicka här!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                  1 690 svar
                  373 363 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg TiSo
                  av TiSo