Typiska gös ekon på ekolodet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Typiska gös ekon på ekolodet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Typiska gös ekon på ekolodet?

Tjenare
    Håller på och försöker lära mig hur jag ska hitta gösen i ekoln =)
    Hur ser typiska gösekon ut? Nån som ska förklara det eller ännu bättre har bilder? =D

Jag kan inte med bästa vilja i världen säga hur ett typiskt göseko ser ut,ofta är det lika gärna en gädda som hugger fast man kunde svurit på att ekot visade en gös....man ser helt enkelt inte skillnad på ekona med någon större säkerhet...
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Click image for larger version

Name:	2012-07-19_17-28-13_138.jpg
Views:	1
Size:	279,0 KB
ID:	1763496

Bild på ett typiskt göseko. Ekot kommer från en större fisk uppskattningsvis 5kg+. Jiggen släpps på fisken men den visar tyvärr inget intresse utan avviker.

Anledningen till att detta med största sannolikhet är en större gös är dels sin bottennära placering samt att hade det varit en större gädda hade det förmodligen smällt till ordentligt. Ekot kommer dessutom från en sjö där gädda är sällsynt. Av erfarenhet när det gäller intensiteten på själva ekot och de fiskar som kommit upp lär man sig avläsa när det rör sig om större fisk. Ibland har man fel men oftast stämmer det.

MVH/GImmy
      Senast ändrad av Gimmy; 2012-08-09, 09:54.
      [FONT="Verdana"]www.facebook.com/atvcenterfishingteam[/FONT]

Kommentera

Med så höga förhoppningar så måste jag få veta vilket ekolod du använder.

Kommentera

Ursprungligen postat av Henkelort Visa inlägg
          Med så höga förhoppningar så måste jag få veta vilket ekolod du använder.
          Humminbird 898cx Si combo

Kommentera

Det är klart att du ska komma in med ditt 20.000 :- plotter när frågan va ställd till ts men som du själv säger, lodet gör bara en liten del och det största jobbet gör ju du med tidigare erfarenheter, plats, tidpunkt, djup m.m. Men ett sånt fint lod som du har underlättar säkert har för övrigt en inställning på mitt garmin echo 200 där jag får upp fisksymboler istället för bågar, står till och med hur stora dom e :O

Kommentera

Ursprungligen postat av Henkelort Visa inlägg
              Det är klart att du ska komma in med ditt 20.000 :- plotter när frågan va ställd till ts men som du själv säger, lodet gör bara en liten del och det största jobbet gör ju du med tidigare erfarenheter, plats, tidpunkt, djup m.m. Men ett sånt fint lod som du har underlättar säkert har för övrigt en inställning på mitt garmin echo 200 där jag får upp fisksymboler istället för bågar, står till och med hur stora dom e :O
              Sorry, trodde din fråga var riktad mot mig... ursäktar svaret.

Kommentera

Tjenare, tack för svaren =)
                Ja det kanske är lite dum fråga.. men jag menar lixom, vad letar ni efter när ni är ute och ska vertikalfiska gös?

Stenbotten och flera större ekon nära varandra på botten? Gös går väl i stim. Eller jagar ni moln av betes fisk och fiskar under dom nära botten?
                Tycker just nu att det är lite svårt att lyckas med vert. fisket även om jag hade en sekvens på 10 minuter som resulterade i 10 fiskar =)
                Sen har det varit dött.

Kommentera

Vill du ta mycketfisk letar du bottenekon som står på någon brantkant med hård botten nära varandra. Vill du ta storgös söker du av sjöns djupare partier och söker fisken pelagiskt dvs enskilda individer i frivattnet/mellanvattnet alternativt ensamma på botten om sjön inte är djupare än 10-15m. En grundregel med predatorfiske... gös och gädda är kanibaler. Söker du stor fisk och börjar dra snipor och smågös... byt plats, chansen att större individer befinner sig i området är inte så stor, då hade de små flytt fältet...

Lycka till!

Kommentera

Tack för tipset på väg ut nu.
                    Glömde svåra att jag köpte ett Mark 5x lod. Ångrar att jag inte gick på färg..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                    3 svar
                    2 851 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Swangsta  
                    Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57