Drop-shot för gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Drop-shot för gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Drop-shot för gädda

Tja!
    Någon som prövat göra ett renodlat tackel för gädda på drop-shot? Man får ju en del gädda som bifångst vid borrefiske och tänkte nu pröva renodlat efter gädda. Klurar dock på hur man ska göra tacklet för att undvika linbrott. Palomarknut känns lite svårt med metalltafs. Någon som har en idè??

Köra med kraftig fluorocarbon/nylon i så fall (minst 0,70)? Men undrar om det inte är smidigare att helt enkelt köra med traditionellt jiggfiske vid botten?

Kommentera

Vet inte om jag vågar köra flourcarbon efter sett 0.91 gå av som smör i ett mothugg. Ska klura ut något med knytbart tafsmaterial. Tänkte köra det passivt fiskande under flötestrolling.

Kommentera

Jag har testat att göra en rigg, men inte prövat den i fält. Det väntar jag med tills nästa säsong då jag förhoppningsvis har skaffat ekolod. Riggen ser ut som följer; Tafswirematerial som fästs med wirelås är grundmaterialet. Uppifrån och ner ser den ut såhär; lekande, wire, wirelås, plastpärla, stor enkelkrok(wiren träs genom ögat), möjligen en stinger som sätts fast genom enkelkrokens öga, plastpärla, wirelås(wirelåsen och plastpärlorna är till för att kroken ska sitta på plats), wire, beteslås, i beteslåset fäster man slutligen valfri sänkestafs.

Om det funkar bra eller inte har jag som sagt var inte den blekaste aning om. Annars, om man fiskar vertikalt rakt under båten så kan man ju bara köra vanligt jigg och studsa på botten, norska havet stuket.
        All you need is Lubb.

Kommentera

Kommentera

Det finns ju dropshotkrokar som knyts både ovanför och under kroken. Såna borde vara enkla att göra wireriggar med.
            Tex vmc spinshot: http://ribatex.se/fiske/krokar/vmc-s...stl1-0-4-pack/

Tror även bft har någon liknande.

Kommentera

Vmc spinshot size1, är den kroken jag fiskar med. Och den kan jag varmt rekomendera.
              Kör själv med fc 0.39 tafs med lekande. Använder nylon 0.20 till sänket.
              Mitt dropshot-fiske är riktat mot abborre men jag har fått lite bonusgäddor.
              Största på strax över 4kg & det var inte ett märke i tafsen..
              Bara ett kast till..

Kommentera

Är det 59:- för 1st eller för ett paket med ett antal som överstiger 1?
                All you need is Lubb.

Kommentera

Kul att min tråd levde upp. Grym timing också då jag snart tänkte pröva metod, dvs fiska passivt med ett drop-shot tackel samtidigt som man vertikalar gädda. Har sett att det kommit drop-shot krokar ja som man knyter från båda håll. Kommer underlätta.

Kommentera

Ursprungligen postat av krizz Visa inlägg
                    Vet inte om jag vågar köra flourcarbon efter sett 0.91 gå av som smör i ett mothugg. Ska klura ut något med knytbart tafsmaterial. Tänkte köra det passivt fiskande under flötestrolling.
                    Även ståltafs går av om du har otur, jag har kört FC vid fiske efter aborre på 0,31 och tagit gäddor. Allt handlar om man har otur och tafsen hamnar olyckligt mellan tänderna på gäddan. När jag flugar gädda använder jag mig av en stålarmerad tafs, som är knytbar Pafex eller Paftex har jag för mig att den heter. Kostar dock 199:- för 5 meter så den är inte så billig. Men den borde fungera smidigt till det du eftersöker.

Savage gear har en men den är svårare att knyta, dock billigare.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 689 svar
                    369 310 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Westley Richard  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30