Hullinglöst!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hullinglöst!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Om man vill köra utan hullingar så är väl det helt ok. Själv har jag aldrig kommit på tanken... Varför skulle jag som det står i pollen. Krokar jag en fisk vill jag nog att den stannar på kroken så länge som möjligt. Hela min filosofi som fiskare kan sammanfattas av att jag väljer c&r efter att att jag landat fisken, inte före... Att hullingar skulle orsaka någon större skada tror jag inte på. I Usa och även på Kola finns det vatten där man absolut förespråkar hullingar framför hullinglöst, då hullingslösa krokar tränger långt in fisken och då kan göra skada (detta är hörsägen dock, jag vet inte om detta stämmer)... Glöm nu inte vad jag skrev först, visst är det ok att köra hullinglöst... Det är säkert utmärkt.

C&R är som andra skrivit ett inte helt problemfritt sätt att kommunicera till omvärlden. Paralellen med jägare är intressant. Tänk om man skulle skjuta älg med bedövningspil, fota med stolt jägare och sedan återuppväcka djuren för att skjuta samma djur et par dagar senare igen...???!!! Låter konstigt va. Nä, mitt fiske går nog ut på att jag ska kunna ta hem en fisk eller två, alla riktigt stora fiskar sätter jag dock tillbaks bara för att kanske kunna fånga dem igen. Däremot tycker jag att detta är mitt val, andra får göra sitt. Är fisken/ arten illa däran i bestånd, förekomst mm så ska man inte fiska på den alls...
    "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
    "Keep it simple"

//Jan O
    www.fisheco.se
    www.brofiske.net
    www.magazinefisheco.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Henrik_L
      säg bara till om du vill ta en liten tävling
      Tävling ?...I vad ?
      Kråkan

Kommentera

vad sägs om slackhugg?
        my precious....

Kommentera

Ursprungligen postat av Jan O
          Om man vill köra utan hullingar så är väl det helt ok. Själv har jag aldrig kommit på tanken... Varför skulle jag som det står i pollen. Krokar jag en fisk vill jag nog att den stannar på kroken så länge som möjligt. Hela min filosofi som fiskare kan sammanfattas av att jag väljer c&r efter att att jag landat fisken, inte före... Att hullingar skulle orsaka någon större skada tror jag inte på. I Usa och även på Kola finns det vatten där man absolut förespråkar hullingar framför hullinglöst, då hullingslösa krokar tränger långt in fisken och då kan göra skada (detta är hörsägen dock, jag vet inte om detta stämmer)... Glöm nu inte vad jag skrev först, visst är det ok att köra hullinglöst... Det är säkert utmärkt.

C&R är som andra skrivit ett inte helt problemfritt sätt att kommunicera till omvärlden. Paralellen med jägare är intressant. Tänk om man skulle skjuta älg med bedövningspil, fota med stolt jägare och sedan återuppväcka djuren för att skjuta samma djur et par dagar senare igen...???!!! Låter konstigt va. Nä, mitt fiske går nog ut på att jag ska kunna ta hem en fisk eller två, alla riktigt stora fiskar sätter jag dock tillbaks bara för att kanske kunna fånga dem igen. Däremot tycker jag att detta är mitt val, andra får göra sitt. Är fisken/ arten illa däran i bestånd, förekomst mm så ska man inte fiska på den alls...
          JanO du och jag är på precis samma våglängd. Jag fiskar för att ha chansen att få en drömfisk bland annat och då tycker jag det är dumt att ta bort hullingarna. Jag släpper tillbaka allt stort samtidigt som jag tar en hel del matfisk. Bland annat gös så jag klarar mej över vintern. Fisken är bra mkt tåligare än man tror
          my precious....

Kommentera

[QUOTE=Jan O] Att hullingar skulle orsaka någon större skada tror jag inte på.

Visst Jan O du har rätt i endel du skriver...
            Men jag håller inte med om att inte hullingar ger mer skada...
            Kanske inte på småbeten , Ta t ex jerkbeten dom har ju oftas groteska krokar och hullingar....Självklart gör dom mer skada om du försöker backa dom ur fisken när dom sitter olämpligt....Men visst finns det bra krok i alla storlekar med såkallade microhullingar....

Oftast är det ju inte stor gädda som är problem att lossa från hullingförsedda krokar, utan smågäddorna.
            Du vet säkert själv hur lätt det är å lossa ett par 3/0lr ur en snipas mun....

Å ska man då fiska efter husbehov får man ju åka hem ganska omgående...
            Senast ändrad av kråkan; 2005-01-05, 21:44.
            Kråkan

Kommentera

Är det i så fall inte vettigare att gå över till enkelkrok istället för trekrok? Bra mycket lättare att kroka loss en enkelkrok...
              Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av BBRF
                Är det i så fall inte vettigare att gå över till enkelkrok istället för trekrok? Bra mycket lättare att kroka loss en enkelkrok...
                Samtidigt så kan ju en wobbler med enkelkrok kroka sämre än en med trekrok. En hullinglös trekrok har inga nackdelar alls vad jag kan förstå, inte har jag märkt att jag tappat fler fiskar efter att jag nypt in hullingarna. Det är gör ju återutsättningen mycket snabbare. Vill man inte återutsätta fisk så kan man ju ha hullingar om man vill. Om Helge och Roland enbart vill fiska i matsyfte så kan de gärna göra det bara de inte försöker pracka på oss andra sitt yrkesfiskarperspektiv på det hela...

Kommentera

Möjligt att en enkelkrok logiskt sett kan kroka sämre. Har aldrig testat det vid gäddfiske med wobbler, men vid jiggfiske så är det ju mycket smidigare vid avkrokning. Vid havsfiske så kör jag med en enkelkrok eller cirkelkrok till 100%, enorm skillnad vid avkrokningen.....Fördelen med enkelkrok vid gäddfiske är ju också att det är billigare att hålla dragen med fräscha krokar...
                  Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av BBRF
                    Möjligt att en enkelkrok logiskt sett kan kroka sämre. Har aldrig testat det vid gäddfiske med wobbler, men vid jiggfiske så är det ju mycket smidigare vid avkrokning. Vid havsfiske så kör jag med en enkelkrok eller cirkelkrok till 100%, enorm skillnad vid avkrokningen.....Fördelen med enkelkrok vid gäddfiske är ju också att det är billigare att hålla dragen med fräscha krokar...

F*n BBRF nu höll jag på att skriva nått taskigt...

Men överlåter det till KG, han brukar ju inte missa passningarna
                    Kråkan

Kommentera

Strunt samma...Hur går det med gäddfisket? Var det trögt i höstas?
                      Hälleflundrafiskare

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                      3 svar
                      2 855 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Swangsta