Om man vill köra utan hullingar så är väl det helt ok. Själv har jag aldrig kommit på tanken... Varför skulle jag som det står i pollen. Krokar jag en fisk vill jag nog att den stannar på kroken så länge som möjligt. Hela min filosofi som fiskare kan sammanfattas av att jag väljer c&r efter att att jag landat fisken, inte före... Att hullingar skulle orsaka någon större skada tror jag inte på. I Usa och även på Kola finns det vatten där man absolut förespråkar hullingar framför hullinglöst, då hullingslösa krokar tränger långt in fisken och då kan göra skada (detta är hörsägen dock, jag vet inte om detta stämmer)... Glöm nu inte vad jag skrev först, visst är det ok att köra hullinglöst... Det är säkert utmärkt.
C&R är som andra skrivit ett inte helt problemfritt sätt att kommunicera till omvärlden. Paralellen med jägare är intressant. Tänk om man skulle skjuta älg med bedövningspil, fota med stolt jägare och sedan återuppväcka djuren för att skjuta samma djur et par dagar senare igen...???!!! Låter konstigt va. Nä, mitt fiske går nog ut på att jag ska kunna ta hem en fisk eller två, alla riktigt stora fiskar sätter jag dock tillbaks bara för att kanske kunna fånga dem igen. Däremot tycker jag att detta är mitt val, andra får göra sitt. Är fisken/ arten illa däran i bestånd, förekomst mm så ska man inte fiska på den alls...
C&R är som andra skrivit ett inte helt problemfritt sätt att kommunicera till omvärlden. Paralellen med jägare är intressant. Tänk om man skulle skjuta älg med bedövningspil, fota med stolt jägare och sedan återuppväcka djuren för att skjuta samma djur et par dagar senare igen...???!!! Låter konstigt va. Nä, mitt fiske går nog ut på att jag ska kunna ta hem en fisk eller två, alla riktigt stora fiskar sätter jag dock tillbaks bara för att kanske kunna fånga dem igen. Däremot tycker jag att detta är mitt val, andra får göra sitt. Är fisken/ arten illa däran i bestånd, förekomst mm så ska man inte fiska på den alls...

Kommentera