Bra vår jerk bete... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra vår jerk bete...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av GösJonas
    Cico mm!! (...)
    Trevligt skrivet! Så nu 'måste' man ha sådana oxo..

Hur lång är litet längre tafs?

BTW. Denna tråd känns som ett trevligt vårtecken!

Kommentera

Jag köper aldrig en jerkbaittafs då de flesta är för korta samt tjocka. Bättre att göra dem själv. Sett att det finns folk som rekomenderar en mjuk tafs till mantan, personligen tycker jag det är bättre med en styv, dock med tilläget att det skall vara ganska tunna smidiga tafsar av matrial såsom tex Boa. Malin mm. Risken finns alltid när man fiskar med beten som skär ut mkt att göddan missar och får linan i munnen. Den oerfarna fiskaren märker inget utan får bara upp en linstump och gormar ilsket över den dåliga linan. Den erfarna fiskaren känner det lilla knäppet eller ser den lilla rycket i linan innan betet försvinner, han gormar över sin för korta tafs. I Mantans fall finns det dessutom extra anledning till en lite längre tafs att den inte hakar fast i linan då den skär ut.
      Minst 40 cm tycker jag tafsen skall vara men som vanligt får man anpassa även tafsen beroende på beten. Ett annat tips är att inte använda något lekande överst på tafsen om man tex använder Malin eller liknande matrial.
      Man vill ha max gånggärnseffekt av tafsen så personligen använder jag bara beteslås även detta utan lekande. Du knyter linan direkt i öglan som du gör i toppen av tafsen. Skulel vilja avsluta med att säga jag sett många både live samt skriva på nätet de inte får sina beten att gå tillräckligt bra eller alls.
      Pig är ett sådant bete folk har svårt med, släng de alldeles för grova köptafsarna och tillverka egna smidiga styva tafsar, det gör underverk, har inte ännu sett en enda köptafs jag skulle kunna tänka mig använda. Glöm ej ehller inte bort att många andra beten än jerkbaits går bättre med tunna smidiga styva tafsar, såsom Zalt, Swim Wizz mm, de jobbar du ut från tafsen åt sidorna istället för med tafsen. Prova ni kommer bli förvånade!

Kommentera

Jag Tackar igen!

Nu skall jag gå hem och tvinna några extra tafsar utan lekane från min nästan alldeles nya malin rulle!

"minst 40 cm" Måste jobba mer på min Attityd ser jag. (undrar vad max är 120 cm?)

Kommentera

Tok jerkad.

En verkligen tokjerkad manta i ytan under den varma arstiden ar svarslagen. Ett annat grymt ytbete ar pig jr aven suspendern ocksa bra att tokjerka.

Kommentera

Busters topp 5 från fiske feber

Tänkte bara att jag kunde lägga upp busters tipps ur fiskefeber.... tidningarna ligger i vårfiske högst upp, höstfiske i mitten och längst ner sommarfiske!

Hoppas att det hjälper lite!

buster favoriter 1

busterfavoriter 2
            Bifogade filer
            www.rixman.se
            http://monarch-dok.sehttp://monarch-dok.com
            http://www.miekofishing.se

Kommentera

Glöm för all del inte bort en jerkad mellan Zalt med långa vevstopp.
              Även här rekomenderar jag en lite styvare tafs som tex Boa även om den är styvare så kan du använda en tunnare diameter än traditionellt plastade vajrar. Om man använder plastad vajer så rekommenderar jag bränna dem efter tvinnig längst fram det ger också en ökad styvhet. Angående bra vår jekrbaits till förleksfiske så fungerar de flesta jekrs som går att fiska lite djupare. Förutom Mantan så är givetvis Buster Jerk given i dessa sammanhang. Vågar också redan nu påstå att nya Buster Belly kommer göra sig mkt väl under just vårfisket. Under testfisket så var det just dessa egenskaper Buster ville få fram, samt den skulle gå fiska lite djupare. Men glöm inte bort Pig som kan vara en riktig dräpare och den går att fiska sjukt långsamt och oregelbundet. Om man inte klarar av få ned den på lite djupare vatten kan man förebygga sin bristande teknik med lite bly, antingen blyar man strax bakom främre kroken alternativt avänder lite rullbly direkt på krokarna. Men The Pig är också en årent runt Jerk den är otroligt effektiv när man fiskar den snabbt i ytan när vattnet blivit varmare. Och återigen vill jag poängtera att snabbt är i mitt fall jävligt snabbt den skall piskas på rejält hoppa och fara med lite pauser. Ett tips när man fiskar den och andra beten ytligt och snabbt är att kasta flera gånger på samma ställe ofta tar gäddan andra elelr trefje gången den ser ett galet bete dansa fran i elelr under ytan.

Kommentera

Nu skiter jag ifall någon tycker detta uppfattas som öppen reklam då jag är representant för ACE..Men en absolut förvårs-jerkfavorit för mig är stora Fat Flipper.
                Fiskad med mjuka långsamma dragningar så liksom bara "skevar" och vinglar den flackt från sida till sida vilket är grymt effektivt. Och den håller sig i huggzonen betydligt mer än side-to-side betena vilket i mina ögon är viktigt på köldstel vårgädda. Dessutom har den ett grymt häng för att vara ett serietillverkat bete. Så i mina ögon är den en klar favve idag för mig före många mer "kända" beten.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jenk
                  Klart den ar bra. Jag undrar istallet, har du fiskat nog med den for att saga att den inte ar bra?
                  Nej jag har inte fiskat med den, det var ju därför jag frågade. Den kommer få sin vattentid i vår var så säker.

//K
                  BJ@

Kommentera

cico

Sorry, trodde du menade att den sog.

Kommentera

Den funkar säkert kanooon.

Ett annat tips när det gäller eldad wire kan vara att tvinna hela tafsen för att uppnå en hårdare mjukwire.

Vad är Boa för material GJ?

//K
                      BJ@

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 689 svar
                      369 476 visningar