amb 5501 c3 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

amb 5501 c3

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Jenk
    ...Jag kanner minst 10 man ink mig sjalv som jerkade sonder 4000 inom en sasong. Detta har inte alls hant i samma utstackning med 5000 och 6000...
    Vad hade hänt om ni börjat med 5000/6000-stl? Min (iofs rätt begränsade)erfarenhet säger att jerknybörjare tar i för kung o fosterland och därför riskerar att paja grejerna. Skillnaden kanske inte låg i rullarna mao.

Kommentera

FRB har sakert ratt. Har dock sjalv upplevt vid praktiskt jerk fiske sa haller an 6000 fan sa mycket battre an en 4000. Nar jerkfisket blev poppis och alla kopte 4000 rullar sa pajade de direkt. Jag kanner minst 10 man ink mig sjalv som jerkade sonder 4000 inom en sasong. Detta har inte alls hant i samma utstackning med 5000 och 6000. Vet att jag kommer fa mothugg av ruda, PA osv men det ar min egen erfarenhet.
      Till att börja med ska det erkännas att jag i den här frågan enbart är teoretiker. Därför är det viktigt att lyssna vad de med praktisk erfarenhet har att säga. Något jag skulle vilja veta (som hittills på detta forum inte har kommit fram tillräckligt tydligt) är vad som pajar på rullarna. Jag har ofta lästa att rullar pajar vid jerkfiske, men ofta är det mycket diffusa beskrivningar som ges och således inte lätt att förklara ev orsaker till dessa haverier.

Trots vad jag tidigare sagt om att rullarna 4500-6500 är identiska förutom bredden så kan det uppstå olika påfrestningar på dem beroende på hur de används. Om samma lindiameter används på rullar av olika storlek kommer linmängden på spolen att minska mycket snabbare ju mindre spole rullen har. Jämför vi t.ex. en 6500 och 4500 med en och samma lina så kommer faktiskt 45:ans spole att rotera in i helvete mycket snabbare i slutet av kastet än 65:ans spole. Detta i sin tur leder till ökad påfrestning även i linspridarsystemet eftersom det är synkroniserat med spolen. Således kommer 45:ans spollager och evighetsskruv/knivbult att utsättas för större påfrestningar.
      Vad gäller drev och IAR däremot kan inte samma fenomen innebära någon större skillnad i hållbarhet.

En sak till..... Det kan inte nog understrykas hur enromt slitaget blir på spolens ena kullager när man drar åt mek.bromsen. Ju tyngre beten desto hårdare ställd mek.broms (gäller speciellt nybörjare). Om man då har en liten 45:a med relativt grov lina så kommer det stackars kullagret att formligen malas sönder och samman.
      Senast ändrad av FRB; 2005-03-10, 14:16.

Kommentera

Ep

Vill du kalla buster och GJ for nyborjare sa ok. Alla de jag pratar om hade fiskat multi innan de borjade med jerket sa nej det var inge nybrojare pa multi.
        Senast ändrad av Jenk; 2005-03-10, 15:15.

Kommentera

Ep

Ep skulle faktiskt vilja saga att det ar tvartom kan du verkligen kasta multi sa och drar pa lite i kasten sa pajar du nog en multi fortare an halla pa att lobba ut beterna.

Kommentera

Ursprungligen postat av FRB
            Till att börja med ska det erkännas att jag i den här frågan enbart är teoretiker. Därför är det viktigt att lyssna vad de med praktisk erfarenhet har att säga. Något jag skulle vilja veta (som hittills på detta forum inte har kommit fram tillräckligt tydligt) är vad som pajar på rullarna. Jag har ofta lästa att rullar pajar vid jerkfiske, men ofta är det mycket diffusa beskrivningar som ges och således inte lätt att förklara ev orsaker till dessa haverier.

Trots vad jag tidigare sagt om att rullarna 4500-6500 är identiska förutom bredden så kan det uppstå olika påfrestningar på dem beroende på hur de används. Om samma lindiameter används på rullar av olika storlek kommer linmängden på spolen att minska mycket snabbare ju mindre spole rullen har. Jämför vi t.ex. en 6500 och 4500 med en och samma lina så kommer faktiskt 45:ans spole att rotera in i helvete mycket snabbare i slutet av kastet än 65:ans spole. Detta i sin tur leder till ökad påfrestning även i linspridarsystemet eftersom det är synkroniserat med spolen. Således kommer 45:ans spollager och evighetsskruv/knivbult att utsättas för större påfrestningar.
            Vad gäller drev och IAR däremot kan inte samma fenomen innebära någon större skillnad i hållbarhet.

En sak till..... Det kan inte nog understrykas hur enromt slitaget blir på spolens ena kullager när man drar åt mek.bromsen. Ju tyngre beten desto hårdare ställd mek.broms (gäller speciellt nybörjare). Om man då har en liten 45:a med relativt grov lina så kommer det stackars kullagret att formligen malas sönder och samman.
            Håller med dig helt och fullt när det gäller din tekniska teori.

Själv har mina 3 st 4000 hållit klockrent tack vara Molycote fett som gjort att till o med mina klena UC lager hängt med bra.
            Hos oss var det samma gäng killar (5-10 st)som hela tiden krossade sina rullar, och jag vet av erfarenhet att en del av dom var riktiga "vedhuggare" i sin teknik..
            De flesta har inte haft några problem för det normaltunga fisket. Och då har vi fått iväg runt sjuhundra 4000 rullar till jerkfisket till dags dato om man kollar hur många man beställt o vad som finns kvar i lager.

Kommentera

Vedhuggare

Asgarv PA. Icke sondags fiskare kanske

Kommentera

Asgarv PA. Icke sondags fiskare kanske
                Du gamla vedhuggare..hehe

Kommentera

Själv har mina 3 st 4000 hållit klockrent tack vara Molycote fett som gjort att till o med mina klena UC lager hängt med bra.
                  [/QUOTE]

Jag har en känsla av att havererade rullar i allmänhet är misshandlade och exvis inte fått den smörjning de behöver eller med fel smörjmedel.
                  Spollagren kräver regelbunden tillsyn och smörjning annars rasar de ihop, samma sak med evighetsskruven.
                  Om rullen dränkts, måste den isär för torkning och smörjning.

Jag fick tag i en rulle som lät som ett tröskverk och såg helt bedrövlig ut, men efter att ha bytt lagren, gjort den ren och smort upp den med normala smörjmedel funkade den som ny och gör det fortfarande.

Om man använder de smörjmedel fabrikanterna rekommenderar kommer man långt, och sen finns naturligtvis bättre smörjmedel, men det är en annan historia.
                  5-56 och WD40 är dock att ta genvägen till haveri, om man inte är där och sprayar 3ggr om dagen.
                  www.utreel.com

Kommentera

Oavsett vad folk säger så håller rullar om olika amb 6500 bättre.
                    Jag har fiskar med multi i nästan hela mitt liv och under åren så har jag lärt mig att enkla rullar som amb 6500 utan massa finesser är de mest hållbara för tex tungt Jerkfiske. Att slänga 50-90 gr beten kan amn göra med vad som heslst. Jag fiskar med mkt tunga beten och vet att en amb ut 4000 seien inte pallar länge under det fisket. Sedan är det så jag slitet oerhört hårt på mina rullar jag kastar hårt långt, längre än vad de flesta tror går göra. Jag tar bort alla eventuella bromsar och använder bara tummen och känslan. Både PA och Jenk vet jag inet är nån finlirare. Och PA du vet att en 4600 knappt överlever en dag i mina händer(om den ens gör det) Skall jag va ärlig så kastar många sportfiskare som en påse nötter trots år av träning lär de sig aldrig, de följer inte med med spöt hela vägen i kastet och tummarna används alltför sällan.
                    PA har även fått äran öppna en rulle efter tio års slit, visst ser ut som fan men jag lovar den håller för tio års fiske till efter den servicen. Att stå och fjösa med småbeten och sedan lobba ut tyngre saker kanske en mindre rulle håller för men inte för hårt attitydfiske. Men att kasta ett 160 gr bete i hård motvind är nått helt annat. Tittar du på folk som nu jerkat ett antal åt fiskar de flesta med grövre rullar för sitt tyngre fiske. Visst man kan sköta om grejorna til max mm, men jag vill fiska inte leka rulldoktor. Vet inet hur många jag träffat med keffiga smårullar under åren. Skall man fiska tunga beten gäller grova linor grova rullar och styva spön. PA förresten aknske jag bjuder på fika imorgon om du är snäll.

Kommentera

Jag har en fråga som jag hoppas alla erfarna jerkfiskare nån gång kan svara på.
                      Vad är det som pajjar på era rullar. Nu har det dykt upp en del svar i den här tråden och några går på om hur 45:orna nästan slits ut redan i butiken när de köper rullen. Kom igen nu och skriv vad som går sönder.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bongoloid, 2007-05-31, 20:16
                      51 svar
                      6 325 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg MathiasJK  
                      Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08