amb 5501 c3 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

amb 5501 c3

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

G-J; Vet att du är en yxmördare och en rå sälle du lille pöjk..Men snart går isarna och då ska du få se på råheter du verkligen gillar i båten....;o)

Men på tal om att folk inte servar sina rullar..Vet inte hur många som kommer in o har problem med frikopplingen. När man öppnar rullen så är bromsplattan snustorr och långa frikopplingsarmen kan helt enkelt inte röra sig som den ska.
    Har även fixat detta problem privisoriskt ute i båten åt en kompis (inga namn nämnda) med lite olja (Hade inget fett med)..

Men i alla fall..Man MÅSTE lära sig sköta sin rulle, eller i varje fall se till att den blir regelbundet servad. Man slipper massor med förtretligheter o irritation om man gör detta. Och det är INTE svårt att lära sig.

Kommentera

Frb

Det ar just det ingen aningI min 4000 var det ngt lager som paja direkt sa man kunde kasta typ 10m med den. Tror det ar vanligaste grejen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jenk
        Det ar just det ingen aningI min 4000 var det ngt lager som paja direkt sa man kunde kasta typ 10m med den. Tror det ar vanligaste grejen.
        Se där! Ett fel som bara inverkar vid kast är oftast lätt att åtgärda. Byta lager kan vem som helst klara av och väljer man då ett par glidlager i brons istället för kullager så lär det problemet inte uppstå igen i.a.f.
        Som jag skrev tidigare om lager så kan en mindre rulle beroende av lindiametern utsättas för större påfrestningar än vad en större rulle gör.

Evighetsskruven/knivbulten är också utsatt i samma grad och tidigare hade alla ABUs rullar med synkad spridare bara olja på evighetsskruven när rullarna lämnade fabriken. Om man då inte sköter rullen dröjer det inte länge förrän evighetsskruven går torrt. Nyproducerade rullar levereras dock med ett fett på evighetsskruven som därför sitter kvar bra mycket längre.

Kommentera

[QUOTE=Jenk]I min 4000 var det ngt lager som paja direkt sa man kunde kasta typ 10m med den. QUOTE]

jo tjeeeena! skylla på risiga lager!
          achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
          \m/

Kommentera

Alq

Anyday, anytime om du vill smaka pa CVZ mille

Kommentera

apropå vedhuggare.

Ursprungligen postat av Jenk
              Vill du kalla buster och GJ for nyborjare sa ok. Alla de jag pratar om hade fiskat multi innan de borjade med jerket sa nej det var inge nybrojare pa multi... ...kan du verkligen kasta multi sa och drar pa lite i kasten sa pajar du nog en multi fortare an halla pa att lobba ut beterna...
              eeh, jag tror att du missförstog mej lite. Jag menade inte att nämda herrar inte kan hantera sina rullar. Vad jag menade var bara att vedhuggartekniken brukar avta efter en tids jerkande (för dom har väl också varit nybörjare en gång i tiden). Inte meningen att trampa på någons tå alltså.

Angående den andra posten fattar jag inte riktigt vad du menar, men jag antar att det är någon slags kritik mot mej. My bad, jag ska vara lite tydligare nästa gång jag snackar med dej och dina nephews. Lots of

peace out.

Kommentera

Ep

No hard feelings. Jag menade bara att en som kan kasta och jerka sliter ut en rulle fortare an en nyborjar jerkare

Kommentera

Vedhuggar tekniken

dessutom om det ar mig PA syftar pa sa har han aldrig sett mig jerka. Nasta gang jag ar i gamla stan ska han fa smaka

Kommentera

Aland

Later skitkul. Ska se har bara tre veckors semester.

Kommentera

Ursprungligen postat av P A
                      ........Själv har mina 3 st 4000 hållit klockrent tack vara Molycote fett som gjort att till o med mina klena UC lager hängt med bra......
                      Ja, trots att UC-lager (lisom Mörrums) är av bedrövlig kvalité så har rullarna med dessa lager en fördel, nämligen att den mekaniska bromsen inte belastar något av lagren. Det innebär i.o.f.s. ingen skillnad för erfarna multifiskare som fiskar helt utan mek.broms, men så fort man skruvar år mek.brosen en endaste liten gnutta så påbörjar man nedmalningen av lagren hos rullar med lagren placerade i spolen på en stillastående axel.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bongoloid, 2007-05-31, 20:16
                      51 svar
                      6 346 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg MathiasJK  
                      Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08