Sill från hamn - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sill från hamn

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sill från hamn

Tjenare!

Jag bor i Åhus och har tänkt fiska lite sill. Jag hörde att några hade lyckats fylla en spann för två veckor sedan precis här nere i hamnen. Jag satt ett tag igår på eftermiddagen och försökte med ett sill-tackel, eller vad det heter. Jag kastade ut, väntade lite så den sjönk ner, började veva in lite men fick ta mig fan aldrig något på kroken. Jag försökte stort sätt längst med hela hamnen i ett par timmar.

Där simmar en hel del spigg och löja längst med kajen som lyckades fastna på krokarna men annars ingenting.
    Är det någon som har något tips på hur man fiskar sill bäst eller om ni vet något bra ställe i närheten?
    Jag har båt, utan ekolod, så jag kan sticka ut med den så jag kommer längre ut men jag vet inte riktigt vart jag ska ställa mig.

Några tips?

Hej Patric,

generellt så gäller det att vara där fisken är. Jag antar att det helt enkelt inte finns någon sill i hamnen för tillfället. Tyvärr kan jag inte mycket om sillstimmens förflyttningar. Ta båten ut och testa helt enkelt.

Du ska inte bara veva in utan även rycka ganska ordentligt. Låt först tacklet sjunka ner, spänn linan och ryck några gånger. Händer ingenting så vevar du in lite och gör om proceduren. Så fortsätter du att fiska av olika ställen och djup.

Skitfiske på dig!
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

ah tack för tipset, då förstår jag lite bättre. Jag ryckte aldrig så jag får väl ta båten och dra och ut och testa då
      Vilken tid på dygnet är det bäst att fiska sill? Hugger dom alla tider på dygnet eller det är bäst tidigt på morgonen?

Kommentera

De gånger jag har dragit sill från hamnen här i Malmö så har det varit bäst på kvällen strax efter solnedgång. Gärna i närheten av lampor och annat.

Jag har aldrig egentligen behövt kasta, sillen kommer dragande längs kajkanterna och det är nästan som att stå och pilka från båt.
        A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

åfan, då ska jag testa ikväll också! Tack för tipsen.

Kommentera

Ja bruka bara kasta ut o låta de sjunka till bottnen,sen vevar jag några tag o låter det sjunka igen. Har aldrig ryckt,sillen krokar sig själva.
            Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Fick precis min första sill! Ställde mig vid kajen runt 21:00 och fick napp efter ca. 5 minuter. Skit kul!
              Tack för tipsen!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
              23 svar
              4 250 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg Peter B