VJ light nybörjartur ;-) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

VJ light nybörjartur ;-)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• VJ light nybörjartur ;-)

Måste bara dela med mig av en kul grej som hände idag, jag har inte testat detta med vertikaljiggning med allt vad det innebär utan kör klassisk jiggning med gott resultat men idag fick jag ett infall och det gick över förväntan ;-)

Plockade fram ett 6fot spinnspö (ABU.s billigaste) normalt använt till strömmingfiske med en liten enkel lågprofil multi (Rovex) och inga specciela jiggar utan en vanlig Relax kopyto 3tum och en 10gr skalle, såg att det gick en del borre under och runt flytbryggan och båtarna så ställde mig och släppte ner för premiär "droppet" mellan båten och flytbryggan i skuggan och jiggen hann sjunka knappt halvägs mot botten då det small till!

Ett rejält påslag från bryggsidan och fisken gick in under båten och vände och sedan var fighten igång och med bara en spölängd lina ute och hinder åt alla håll så blev det spännande, resultatet efter en intensiv drillning var en fin borre på 6,5hg ;-)

Fortsatte sedan att Vj.a mig runt bryggan och båtarna och fick 4 borrar till på runt 3-4hg så det får man väl kallas en bra premiär på VJ fiske?

Kommer inte att skaffa massa grejor för detta pga denna gång men defenitivt att lilla spinnspöt får åka med ut framöver om läge uppstår att köra med VJ när borrarna är lokaliserade för det var en kul fight på det lilla spöt.

ibland så är faktiskt det enkla så förbaskat roligt...
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Så är det byggarn, och det har fortsatt dagen efter detta så krokade jag en 5hg.s och idag en 1,5 kg gädda på samma utrustning vid bryggan och nu har jag insett att det faktiskt går att kasta med denna rulle med det är ju en multirulle men jag förväntade mig inte mycket för ca 200 kr, den var tänk att veva upp strömming med och inte vara dyrare än att jag kan kasta den när den börjar krångla.

Men det lilla spöt 5-25gr funkar acceptabelt med jiggar på 10-15gr visst inga långa kast men det behövs inte vid kortdistansfiske eller VJ och direktkontakten vid hugg är faktiskt bättre än med haspel så ett kul fiske som inte kostar massa pengar för ovanlighetens skull.

Visst kvaliteten är inte i närheten av mina Ambor men det är ju inte priset heller så ett prisvärt och kul fiske, förstår nu varför korta spinnspön med lågprofil multi och lätta beten är poppis i tex Australien, USA och andra ställen för det är ruggigt smidigt och kul att fiska med ;-)

Kommentera

Bryggfiske räknas inte....! SKämt o sido så minns jag att jag gjorde samma sak som en liten 16 åring i sjön mitt i stan. Gick finemang och bara släppa eller dra jiggen längsbryggan, dock inte lika fina påslag som du fick va med om!

Kommentera

Snart kommer det speciella spön för bryggfiske. Och rullar, tackel, skor och hela kitet...

Kommentera

Precis så är det men då är det bra att veta att det funkar ändå, såhär på sommaren bor jag ju ute på ön och har ca 40m till bryggan och spöt klart så ibland när jag inte har något för mig men inte tid att åka ut med båten och fiska så är det lagom att gå ner till bryggan och dra några kast/drag och får man något hyfsat så blir det ju extra kul och ett trevligt avbrott i de dagliga sysslorna med hus och tomt ;-)

Tror det är ganska vanligt att man missar sådana nära liggande fiskeställen där man skulle kunna fiska lite spontant men ganska ofta och få bra, utan istället så är man inriktad på ställen längre bort som kräver mera tid, planering och kanske båt och då blir det inte lika ofta även om det är bra fiske när det väl blir, men nästan roligare med lite fiskande varje dag tycker jag iaf.

Nåväl kommer att fortsätta detta och försöka bli bättre på att utnyttja närområdet och dess möjligheter till spontanfiske, man kommer långt med den utrustning jag nämnt ovan och ett gäng jiggar i olika storlekar och färger och inte tungt att ta med sig heller, vem vet det kanske finns de som skulle kunna stanna på vägen hem från jobbet när man passerar ett vatten och dänga på en liten stund innan man åker hem eller annat liknande.

Vore kul att höra om det är fler som gör så eller kanske iaf håller med eller inte.

Kommentera

Men det är väl så att det alltid är bättre på andra sidan ...

Kommentera

Ursprungligen postat av Quivertip Visa inlägg
                Men det är väl så att det alltid är bättre på andra sidan ...
                Mmm det är nog människans natur att tänka så, och jag är ju likadann men ibland så tänker man om och det kan löna sig ;-)

Kommentera

Du måste vara en av de första som lyckats med vertikalfiske utan båt. Bra jobbat!

Kommentera

Ursprungligen postat av Träben Visa inlägg
                    Du måste vara en av de första som lyckats med vertikalfiske utan båt. Bra jobbat!
                    Tror folk har vertikalfiskar i slussar, kanaler, från broar och från bryggor sålänge det har funnits jiggar och innan det med pirk Många bra platser når man endast med "verikalt" fiske.

Har själv fått Abborre över 1200 under "badbryggan" på "vertikalfiske" och pulsen steg kraftigt när den tog svängen runt badstegen
                    sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 689 svar
                    369 260 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Westley Richard