Side Imaging, ett måste? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Side Imaging, ett måste?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Side Imaging, ett måste?

Jag har satsat ganska hårt på vertikalfisket i år men kommer inte i närheten av samma resultat som vissa andra. Man spekulerar ju givetvis i varför och en faktor som slår mig om och om igen är Side Imaging och dess inverkan på att kunna hitta större fisk, se ifall det verkligen är en fisk att stanna på, och att sedan ha möjlighet att kunna följa efter den.

Jag har ett Lowrance HDS 5, finfint lod som funkar klockrent. Jag fiskar nästan uteslutet i Mjörn som är en stor sjö och det är svårt att hitta fina ekon att fiska på. När det väl händer, vilket som sagt är sällan, så är det nästan omöjligt att ligga kvar på ekot mer än 30-60 sekunder och fisken viker nästan alltid av direkt när jiggen är på väg ner.

Mina pass då jag planerat att fiska pelagiskt övergår oftast i uppgivenhet och vertikalfiske efter smågös på botten för att inte helt tappa hoppet. Visst kan detta helt enkelt bero på dåligt tålamod, men när man under flera timmar hittar 1-2 ekon som sedan inte går att fiska på för att man driver av och sedan inte hittar ekot igen är ruskigt frustrerande.

Så, vad är poängen med tråden? Jo jag är nyfiken på vad alla ni som har Side Imaging tycker om det. Är det nödvändigt? Skulle ni lyckas lika bra eller i alla fall närheten av lika bra utan SI?
    Bloggen | Portfolio

hmmm...själv kör jag sidescan....samma som Humminbirds SI men i Lowrance tappning, och hittade jag i snitt ett par vettiga ekon på några timmar att släppa på vore jag glad....
    visst underlättar det med dessa hjälpmedel att hitta fisk,säger man nåt annat handskas man ovarsamt med sanningen,och man tappar inte bort dom lika lätt, men trots dessa hjälpmedel
    går det fortfarande inte att hitta mer fisk än det finns....men ett måste...? nä,går att fiska pelagiskt ändå men det undelättar att hitta fisk,speciellt i sjöar med lite glesare fiskbestånd.
    Senast ändrad av byggarn; 2013-08-26, 10:35.
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

har ett humminbird 898hdsi och jag skulle inte klara mig utan SI nu.

jag ser mig själv som rätt bra på vertikalfiske och ekolod, är ju min stora passion här i livet.

man har ju lite lättare att hitta fisk om man har SI. och personligen så kan jag nöta på en och samma fisk bra jävla länge då jag har lätt för att hitta den igen om den simmar ur bild eller om man driver iväg lite.

men man ska ju fan inte tro att bara för att man skaffar sig SI så kommer man dra fet gös på första passet. SI tar tid att lära sig.

jag va ute i lördags och fiskade efter pelagisk gös i en erkänt bra gössjö.
      hittade ett redigt fint eko men de va ju såklart inte intresserat det minsta. jag nötte på den jäveln i över en timme tills den högg och vilket hugg sen.
      PB gös tänkte jag me en gång. men oj va besviken jag blev när de va en gädda på 8 pannor.

Kommentera

Var ute idag och körde mitt första pass pelagiskt vertikalfiske. Har ekolod med SI, men blir inte klok på hur man ser om det är stor eller liten fisk på ekon på SI. I sjön där jag fiskar finns det massor av fisk, bland annat gös. Jag tycker hela skärmen är full av fiskekon, så hur bär man sig åt för att urskilja dom större fiskarna.
        Jag fick faktiskt några gösar på premiärturen, dock bara smått, som vanligt.
        "Trying is the first step towards failure"
        -Homer Simpson-

Kommentera

elementärt.....större fiskar = större ekon.....oftast i alla fall...
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
            elementärt.....större fiskar = större ekon.....oftast i alla fall...
            Det var alltså inte svårare än så Bara att ut och leta igen då!
            "Trying is the first step towards failure"
            -Homer Simpson-

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
            1 689 svar
            369 424 visningar
            0 gillar