Vertical fiske torsdag. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vertical fiske torsdag.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vertical fiske torsdag.

Mjörn, någon som vill följa med?
    Jag har tänkt dra båten till Mjörn på torsdag för lite vertical fiske ( om det inte blåser för mycket ).
    Det är ju alltid roligare om man är flera så jag undrar om någon vill hänga på.
    Jag bor i Mölndal och har plats till en till i båten.
    Förra turen till Mjörn gav mersmak: tio hugg, fem landade gösar allt på hemmagjutna jiggar.
    Röd / vit regarde oinskränkt den dagen.

Skicka ett pm om ni är intresserade.

Kan du lägga bild på de hemmagjutna jiggar och kanske förklara hur du gör de?

Kommentera

Mjörn är ju mitt hemmavatten och jag kanske kan sluta upp med min båt. Är det vertikal på botten eller bara pelagiskt som gäller?

Har förresten varit ett riktigt bra vertikalfiske på Mjörn nu under en vecka, till skillnad från juli-aug som sög r*v, så tiden är rätt.
      Bloggen | Portfolio

Kommentera

Numse: Har aldrig provat pelagiskt, är klart nyfiken!

Ribar: Det är förvånansvärt lätt att gjuta jiggar. Jag gör formarna i gips, man måste olja in gipset rejält men det är BILLIGT.
        Ta en stålskiva och gör en mall av modellera.

Gör en sarg av wellpapp vattensäkra insidan med byggtejp, spruta på värmeklister på underkanten och sätt över mallen.
        Häll på gips, blanda mycket mer gips i än det står på förpackningen (men den måste fortfarande vara flytande), häll gipset över mallen (se till att inga luftbubblor blir intill mallen).

Låt gipset härda i ett dygn.
        Slå på en spisplatta på låg värme, lägg på stålskivan några sekunder och värmeklistret lossnar hur lätt som helst.
        Spara sargen du kan återanvända den.
        Ta ut modelleran och låt formen torka ut ordentligt innan du använder den.
        Du har nu en fullt användbar gjutform och om du är noggrann med inoljningen håller den till flera hundra jiggar.

Jag använder Plastisol som jag värmer över en gasollåga på lägsta inställning.
        Som gryta har jag ett "koppmått" i rostfritt som jag köpt på clas-ollson (49 kr).
        Sätt på ett trähandtag och var MYCKET försiktig vid värmningen (plastisolen bränns lätt).
        Rostfritt leder inte värme särskilt bra och det är en stor fördel när man skall värma plastisolen.

Experimentera vilt och se till att du gör detta utomhus, ångorna är inte att leka med.

Lycka till.

Kommentera

Är det pelagiskt eller vertikalfiske längs botten som gäller nu på Mjörn?
          vilken tid på dagen fungerar bäst så här års? Har bara fått småfisk de senaste passen jag varit ute...
          Det man inte minns har aldrig hänt !

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
          1 690 svar
          373 511 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg TiSo