Släppa tillbaka fisken. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Släppa tillbaka fisken.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Släppa tillbaka fisken.

Jag har börjat intressera mig mer och mer för fiske dom senaste åren. FÖrst var det bara att man var ute och metade ibland och plockade upp precis allt. Nu har jag börjat fiska mer regelbundet och jag börjar få mycket fisk. Så jag slänger i dom igen.
    Hur ska jag göra om jag vill fota fisken som jag tar upp utan att döda den?
    Det kanske är en dum fråga men jag tycker att det är svårt att bara få loss krokarna ur den utan att skada den. Hur ska man hålla tex. en gädda som man har dragit upp när man ska fota den utan att den sprattlar för mycket så man inte kan hålla den alls?

Vad det gäller abborre och gädda(till viss storlek dvs.) så blir dom lugna som små drogade bebisar och du sätter handen över nacken och trycker på gäl-locken(har inte testat om det funkar på annan fisk). Men annars så sprattlar ju inte fisken konstant. Den lugnar ju ner sig som sagt och då är det oftast inga somhelst problem att hålla i den och få ett bra foto.
    Skitfiske på er!

Kommentera

Det underlättar om man är två i båten också. Gäller bara att öva lite så får man in rutinen att snabbt kroka loss, väga, fota och släppa tillbaka den. Se till att ha en rejäl tång för snabbare avkrokning, kör gälgreppet medans du tar ut krokarna. Lycka till!

Kommentera

En "käft-öppnare" är också ett måste när det gäller gädda.
        tex: http://regalmarin.shopsystem.nu/prod...uct=363&page=1
        Vad det gäller tången se till att den är tillräckligt lång så att det går att nå ner i halsen.
        tex: biltema art nr 12-326
        kalleh

Kommentera

Jag har provat det där knepet på abborre när man trycker på gälarna och det har funkat hittils. Men på gädda tycker jag inte att det funkar lika bra. Vet inte varför, jag provade iofs bara en gång och då verkade det som att jag dödade den för den simmade inte sen.

Kommentera

Själv kör jag uteslutande gälgreppet om kroken sitter svårtillgängligt. Oftast behöver man inte en käftöppnare när man tar dem i gälgreppet. Om kroken sitter riktigt djupt så lägger jag den på rygg på avkrokningsmattan och lyfter upp gällocken och går in bakvägen...

Den bästa avkrokaren i mitt tycke är den med "pistolgrepp". Man får bra grepp och det är lätt att vrida ur krokarna.
            Senast ändrad av Jac; 2005-06-28, 13:04.
            http://eastfieldlures.blogspot.se

Kommentera

håller med om att käftöppnare är överflödigt vid gällocksgrepp.
              Om man dessutom konverterar greppet så att man kan klämma åt lite(som ett strupgrepp ungefär) så kan man klämma lite för att få still på fanskapet.
              Jag får ju å andra sidan bara smått....men det har funkat även på undantagen som enbart är till för bekräftelse...

Kommentera

Ursprungligen postat av Jac
                Själv kör jag uteslutande gälgreppet om kroken sitter svårtillgängligt. Oftast behöver man inte en käftöppnare när man tar dem i gälgreppet. Om kroken sitter riktigt djupt så lägger jag den på rygg på avkrokningsmattan och lyfter upp gällocken och går in bakvägen...

Den bästa avkrokaren i mitt tycke är den med "pistolgrepp". Man får bra grepp och det är lätt att vrida ur krokarna.
                Menar du http://www.willyssportfiske.se/Produ...56;12864;12869
                [FONT=Verdana]//Flugspöviftaren[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Flugspöviftaren
                  Exakt den!! Klockren!
                  http://eastfieldlures.blogspot.se

Kommentera

Med gälgreppet så är det oftast ganska lätt att få fiskarena att öppna käften, käftöppnare använder jag i stort sett bara till snipor, är dom under kilot så känns det ofta som det är för trångt vid gälarna för att få in tassen ordentligt.

Men... du behöver;
                    Peang - till abborrarna
                    långskaftad tång (eller hookout vilket jag tycker är bäst - privat åsikt) till gäddorna
                    helst en käftöppnare (en mindre till småttingarna)

Gädda håller du bäst i gälgreppet vid avkrokning och fotografering (samt under magen, blir inte lika påfrestande för de stora exemplaren, samt snyggare kort).

Gärna en ikeakasse (blöts) om du får en bamsing som skall vägas

Lite överkurs

Många använder avkrokningsmattor för större individer.
                    Jag har gärna med mig en karpsäck. Får jag en sugga kan jag i lugn och ro lägga ner henne och under tiden ta fram kamera, måttband, våg mm. Karpsäcken kan jag även använda som en enklare avkrokningsmatta.

Finns nog många som har fler åsikter, men med åtminstånde en långskaftad tång och en mindre peang bör du har. Det är i alla fall inga dyra förstainvesteringar.

/D

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                    3 svar
                    2 870 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Swangsta