Spinnfiske med stora wobblers - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinnfiske med stora wobblers

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spinnfiske med stora wobblers

Lite nyfiken på att se hur många av er som spinnfiskar med stora wobblers av typen Westins Jätte och Cisco Kid. Vet ju att många håller dessa wobblers högt inom trollingfisket men hur många spinnfiskar med dem?
    Skulle vara intressant att höra när ni fiskar med dem och även vilken utrustning ni då använder?

Brukar spinnfiska Cisco Kid 1800, givetvis även trolla. Använder ett BromanOdell Esox Lucius 30-100g eller Söders Grim Reaper -110g med en multirulle antingen en Revo Toro NACL 60 eller Ambassadeur Record RC60. Fiskar dessa typ året runt.

Kommentera

Spännande tråd! Den gamla goa klassiska wobblern är lite bortglömd bland alla moderna, hypade beten. Jag drar iväg några kast varje tur med Westins jätte & Bomber 16a. Även om de tar nån fisk då & då måste jag erkänna att jag har betydligt bättre resultat med shadjiggar & jerkbaits när det gäller spinnfiske.

Många klassiska wobbler, (helst de med låg vikt), har en elak förmåga att kroka sig runt linan i utkastet. Upplever dock att detta är ett större problem med haspelutrustning än med multi. Vill man ändå envisas med haspel kan ett långt spö, (10 fot eller längre), avhjälpa problemet.

Sen va det utrustningen. Jag kör på mina vanliga spinnutrustningar som jag använder även till andra beten.

SG Big Pike 8.6 / Revo Toro 51HS/0.35 flätlina: Westins jätte 23, Super Shad rap (sjunk)
      SG Butch xlnt 8.6 / Revo Inshore/0.28 flätlina: Bomber 16A, Westin 17 shallow, Nisse Invincible 15

Kommentera

Jag är lite nyfiken på hur Nilsmaster funkar för detta! Dom säljer nämligen Nilsmaster skitbilligt här i lokala butiken och hade jättebra resultat på wobbler tidigt i höstas. Så skulle vilja prova på vårgäddan.
        Instagram: Zenfisherman

Kommentera

Jag fiskar en del med westins jätte och andra wobblers från ag86 och Holme baits. Brukar ge fisk då och då. Använder ett St.Croix Legend Top-n-Tail 8fot och 3oz och ett Bulldawg Rod Hall of Fame 8,3fot och 2-10oz.
          Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Kasta ut och veva hem med spinnstopp, eventuellt twitcha litet.

Kommentera

Intressant att det är fler som spinnfiskar med stora wobblers.
              Vid vilka situationer tycker ni dessa wobblers passar bäst? Många av dem är ju ganska djupgående.

Kommentera

Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg
                Lite nyfiken på att se hur många av er som spinnfiskar med stora wobblers av typen Westins Jätte och Cisco Kid. Vet ju att många håller dessa wobblers högt inom trollingfisket men hur många spinnfiskar med dem?
                Skulle vara intressant att höra när ni fiskar med dem och även vilken utrustning ni då använder?
                Hej Benjamin Fransson;

Både Westins Jätte och Cisco Kid 1800 har mina fiskekompisar i "Team Saida" och jag spinnfiskat med sedan början av 1970-talet. Westins Jätte köpte jag massor av hos konstruktören och tillverkaren Ingvar Westin i Skutskär för 9 kronor/st och gjorde om mina egna Westins Jätte till "svävande" eller lååångsamt sjunkande wobbler genom att limma fast några blyhagel mot insidan av buken i wobblernas mittpunkt. Innan de blyförtyngdes tog jag bort skruvöglorna i nos, stjärt och under buk samt sågade isär alla mina Westins Jätte i två halvor på längden och gjorde genomgående tackel av rostfria cykelekrar för att inte de Stora Gäddorna skulle kunna rycka loss wobblerna från skruvöglorna och sedan försvinna....

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

9kr styck på den tiden, idag 250-300kr styck för gamla modellen Leif

Kommentera

Jag fiskar ofta med westins jätte och zalt och flera andra stora wobbler . Använder ett svartzonker 8,6'med en amba c3

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                    3 svar
                    2 855 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Swangsta  
                    Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57