Bombardatips - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bombardatips

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
    Vad för typ av plaströr används används under bombardan för att det ska trassla mindre? har hört att det går att använda topz men det känns spontant lite billigt.
    I filmerna om havsöringens hemligheter använder de tubflugeslang...som jag ska köpa på mig idag...
    Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Click image for larger version

Name:	Bild.jpg
Views:	1
Size:	416,2 KB
ID:	1771809
      Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
      Jädrigt meckigt att få i vatten...tror man skall ha en liten spruta med sig?
      Sen gick den för högt i vattnet ändå.
      Nu var det här i mälaren,vet inte om det är skillnad på bärighet?
      Har sagt det förut:Milo bubo "semi aff".Det är bäst helt enkelt,ligger helt vågrätt vid vevstopp...kanon
      du fyller blue fox enkelt genom att hålla dom vågrätt under ytan 1 dm eller mer, (ju djupare desto bättre), sen vispar du dom snabbt i sidled, obs, med bägge plopparna öppnade, även dom vågrätt som på bilden. töm foxen snabbt genom att vispa den likadant ovanför vattnet. Angående att den flyter fast du har fyllt den helt, har att göra med tyngd på lekande, beteslå
      Senast ändrad av wahle; 2014-02-12, 11:35.

Kommentera

Ursprungligen postat av wahle Visa inlägg
        [ATTACH=CONFIG]64205[/ATTACH]

Jag vill ha minst 3 meter tafs

mike

Varför? För mig låter det bara bökigt. Har du erfarenheter av att öringen skyggar med kortare tafsar (1,5-2 meter)?

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
          Varför? För mig låter det bara bökigt. Har du erfarenheter av att öringen skyggar med kortare tafsar (1,5-2 meter)?
          nej inget vetenskapligt, det är bara för att om det skulle vara så känns det bättre med längre tafs, jag föreställer mig också att streamern rör sig bättre med lång tafs. Körde flera år trolling med tre spön likadana wobblers, ett med vit flätlina de andra nylon,öringen valde i så hög grad nylonen att jag började tro på en viss betydelse av detta.

Kommentera

För den som är intresserad finns lite läsvärt i ämnet på Thomas Hansen's sida.

Jag älskar att syssla med struntsaker,
            påbörja hundratals projekt och aldrig avsluta ett enda,
            komma och gå precis som jag vill, ändra mig när som helst...
            och bara följa ögonblickets ingivelse.

Kommentera

[ATTACH=CONFIG]64205[/ATTACH]

du fyller blue fox enkelt genom att hålla dom vågrätt under ytan 1 dm eller mer, (ju djupare desto bättre), sen vispar du dom snabbt i sidled, obs, med bägge plopparna öppnade, även dom vågrätt som på bilden. töm foxen snabbt genom att vispa den likadant ovanför vattnet. Angående att den flyter fast du har fyllt den helt, har att göra med tyngd på lekande, beteslå
              Exakt vad jag menade...meckigt.
              Inte alltid jag är sugen på att köra ner armen och vispa omkring i svinkallt vatten i onödan.
              Dessutom har jag för mig att plopparna blev stela av kylan.Men men rätt fiffig ide' annars.

Kommentera

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
                Vad för typ av plaströr används används under bombardan för att det ska trassla mindre? har hört att det går att använda topz men det känns spontant lite billigt.
                Det är billigt. Å andra sidan brukar ett "topzrör" inte hålla längre än ett pass, i vart fall inte i minusgrader, utan brukar spricka.

Kommentera

[QUOTE=wahle;900454]Click image for larger version

Name:	Bild.jpg
Views:	1
Size:	416,2 KB
ID:	1771809Vad är det där för tackling? Det ser ju ut som om bombardan sitter bakochfram. Något special?

Kommentera

Inte alltid jag är sugen på att köra ner armen och vispa omkring i svinkallt vatten i onödan.
                    Skulle jag mot förmodan få en sådan gratis av någon hade jag passat på att fylla på vatten hemma före jag stack ut.

(skulle aldrig betala för en man måste fylla vatten i när det finns färdiga)
                    Senast ändrad av jorgen.mansson; 2014-02-12, 16:51.

Kommentera

[QUOTE=lausvik;900506]
                      [ATTACH=CONFIG]64205[/ATTACH]Vad är det där för tackling? Det ser ju ut som om bombardan sitter bakochfram. Något special?
                      den är inte upptacklad, endast förberedd med en 0,50 nylontafs längd 50 cm trädd genom bombardan med öglor i bägge ändar,fäster huvudlinan med beteslås i rätt ände och förberedda tafsar med fluga och beteslås under bombardan, angående blue fox kan man använda små blyhagel man släpper ner i hålet ibombardan så sjunker den (kombinerat med vatten).

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57
                      25 svar
                      3 333 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Chrispenborn  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02