BFT Roots 7'9'' - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFT Roots 7'9''

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av dr00l Visa inlägg
    Skulle vilja ha en uppdatering här från någon/några som äger och har fiskat med detta spö. Jag beställde ett själv utan att ha haft möjligheten att känna på det men p.g.a. nolla i lagerstatus hos CWC så får jag fint vänta lite och under tiden så har jag ett par frågor;

    Jag hade tidigare ett RST/LF Shadow 74 som jag tyckte var kanonskönt men som jag av någon anledning tyckte att jag skulle sälja av... Är det någon som fiskat med båda dessa spön och kan jämföra dem på något sätt? Jag gillade att LF-spöt hade bra med ryggrad utan att kännas påkigt samtidigt som det gick utmärkt att kasta både lättare och tyngre saker utan att spötoppen kändes för styv/mjuk.

    Är det någon som har haft möjligheten att jämföra Roots 7'9" med St. Croix Lip Stick? Jag har själv inte känt på ett Lip Stick men om jag inte blir nöjd med Roots-spöt så är nog detta spö nästa man till rakning, alternativt att återinskaffa ett Shadow 74...

    Trumman pratar lite snabbt om spöt i följande klipp: https://www.youtube.com/watch?v=eO_Z...tailpage#t=946 och benämner spöt som att ha bra ryggrad men "soft tip" - min följdfråga är ju då: exakt HUR mjuk? Jag provfiskade ett Powershad som man mer än rättvist kan dömma för att ha en mjuk topp och det var absolut inte alls vad jag var ute efter. Om dessa ens är snarlika kan jag lika gärna gå ner och avbeställa spöt omedelbums...

    Så, kasta gärna ur er allt vad ni tycker om Roots 7'9" hittils!

    Tack på förhand!
    Jag har inte fiskat med något av LF-/eller St Croix-spöna som du nämner, men har däremot ett Roots 7'9 som jag nu har hunnit använda ett par gånger (har tyvärr blivit alldeles för lite gäddfiske för mig den här våren).

    Kan säga så här: toppen är inte alls särskilt mjuk, så jag vet inte riktigt om jag instämmer i Trummans beskrivning i det där klippet. Jämfört med Westin Powershad (som jag känt på i butik) är det som natt och dag. Snarare känns spöet som en längre version av ett typiskt jerkspö, även om det ju har en viss liten flex i spötoppen. Har provat beten i ett ganska stort viktspann med spöet och tycker att det börjar kasta bra från ca 50 gram och uppåt. Hur tunga beten man sedan kan kasta bra med vet jag inte riktigt (använder sällan riktigt tunga beten) men kring 120 gram tycker jag att spöet hanterar med bravur, och det räcker gott för mig.

    Kommentera


    • #32
      Det låter faktiskt riktigt lovande... Tack för svaret Barramundi! Fler får gärna fylla på med erfarenheter!

      Kommentera


      • #33
        Hej en nörd fråga då jag förmodligen kommer beställa mitt roots via nätet. Har idag ett Bft bandit 6,3" för jerk och det har ca 48 cm från rullfästet och bak som handtag. Är där någon med ett roots 7,9 som orkar mäta sitt? jag skulle aldrig vilja ha ett spö med kortare kork än vad jag redan har.

        Mvh Martin

        Kommentera


        • #34
          Bra fråga Martin, det är för övrigt något jag skulle önska listades i spöspecifikationerna ALLTID. Jäkligt relevant...

          Kommentera


          • #35
            48 cm låter väldigt långt, har haft Bandit innan och vill inte minnas att det är någon jättestor skillnad mot Roots, men det kanske skiljer några centimer ja...

            Mätte upp på mina Roots-spön nu och mätt från triggern till slutet av bakhandtaget är det 42 cm på Roots 6'7 och 44 cm på Roots 7'9. Personligen upplever jag inte dem som för korta i alla fall.

            Vore absolut bra om detta skrevs ut i spöets specifikationer ja, liksom spöets vikt.

            Kommentera


            • #36
              Min åsikt är att så länge bakhandtaget är minst 40cm är det helt okej i alla fall.

              Som du säger så är spövikten också väldigt intressant, och det finns säkert fler detaljer man inte kommer på på rak arm.

              Oftast får man bara veta längden, kastvikt och lite lull-lull-information a'la reklamtext från tillverkaren om spöts finish och komponenter vilket givetvis är intressant men varför inte ha som på datorkomponenter mm? En tab med produktinfo och en tab med tekniska specifikationer.

              Kommentera


              • #37
                triggern och ner har jag 46cm så 44cm är ok på roots. Får nog bli ett sådant till höstfisket.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                17 svar
                3 217 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg harlequine  
                Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                40 svar
                3 243 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg TomHiddleston  
                Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                1 668 svar
                361 546 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg HA-Lures  
                Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                55 svar
                12 674 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sundström76  
                Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                724 svar
                61 139 visningar
                4 gillar
                Senaste inlägg Flex
                av Flex
                 
                Arbetar...
                X