Spookar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spookar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spookar

Tjenixen.

Har inte kört allt för mycket med Super Spook eller Zara Spook, men efter att ha inhandlat ett par av dessa undrar jag följande;

Hur får man betet att hålla sig över vattenytan, mina har en tendens att dyka och därmed mista sin förförande zick-zack gång. Detta sker ofta när avståndet från spöt är som längst. Dvs. när jag precis kastat ut, och vevar in den första hälften är det svårt att styra den, men när man har 10 meter kvar av linan ute så får man lättare till det. Använder jag för tung tafs? Drar min spiderwire till sig för mycket vatten så den sjunker?

Tacksam för seriösa svar och tips.
    *** I ain't here on Business, I'm only here for fun ***
    http://promisedland.blogg.se

jag brukar köra med powerpro och en kort tafs utav proleader, det brukar fungera bra för mig. lycka till

Kommentera

Ursprungligen postat av Grajm
      jag brukar köra med powerpro och en kort tafs utav proleader, det brukar fungera bra för mig. lycka till

Okej... det kanske är det som är felet för mig då. Jag kör de vanliga tafsarna på 30 cm och de är ju ganska tunga och kanske får draget att gå under ytan rätt lätt.

Kommentera

Har den erfarenheten att "en del" ytbeten (bl a spooken) gärna vill ner i vattnet vid vågor - och det behöver inte vara mycket "skvalp" heller. Å andra sidan kan du ju då ytfräsa ett par meter i taget för att sedan stanna upp nårra sekunder. Något som annars oxå verkar reta till attacker

Kommentera

du kanske ska rikta spöt högre upp desto längre du kastar, för om linan går under ytan fram till betet kmr det gå neråt, testa det.
          /Lazinko

Kommentera

med spooken så behöver man ju inte jerka neråt, jerka uppåt istället så brukar det gå lättare tycker jag iaf.. å sen skippa lekandet på beteslåset

Kommentera

Spook

Det var många olika förslag men börja med att byta tafs till en lättare så skall du se att spooken kommer att vara kvar på ytan.

Kommentera

En spook eller liknande är viktad så nosen pekar uppåt och bakkroppen neråt. Det för att den ska kunna vid ryck glida snett framåt lätt och enkelt.
                Har du en för tung tafs, beteslås, lekande kommer denna vinkel på betet att bli allt för horisontel och då tendera att dyka med nosen ner under vattnet.
                Tag ett lätt beteslås med rund ögla, en lätt smidig tafs, gärna knytbar Canelle Supratress om du vill ha den bästa, säkraste och kinkfriaste modellen).
                Lekandet på beteshaken ska du ta bort, den vill tendera att göra en gångjärnseffekt och bromsar samt kan gärna haka upp sig i främre kroken.
                Lekandet ( om du inte skarvar canelle med flätlinan) skall vara så lätt som möjligt för att inte vilja sjunka ner och tynga ner under vattnet.
                Gör du på detta vis kommer du t.o.m att kunna köra spooken i relativt stora vågor, om än i ett lugnare tempo än spegelblank vatten.
                Flätlinan i sig sänker inte spooken alls, den flyter.
                Men jag själv tycker det är bättre med spötoppen uppåt på lång distans och spötoppen lågt vid kort distans.
                till sist...kroka aldrig förrns du känner fisken, eller ser betet försvinna från vattenytan.
                Med spooken gör jag i princip aldrig mothugg, ett par sylvassa krokar när fisken tar betet och simmar neråt ger en självhäftande effekt ohch det räcker med att bara lyfta spöt och strama upp linan!
                Variera tempot, monoton jerkning ger mindre fisk....
                Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
                Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
                Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Tack för alla bra tips!

Anledningen till att jag gillar denna typ av fiske är väl pga att jag är en gammal torrflugefiskare och ser denna metoden att fiska som den mest spännande och adrenalinpumpande..

Ska nu hem och testa med ett par olika varianter så får vi se hur det går.

Tack alla för mycket bra och konkreta svar!

Kommentera

Ursprungligen postat av Push-Up
                    En spook eller liknande är viktad så nosen pekar uppåt och bakkroppen neråt. Det för att den ska kunna vid ryck glida snett framåt lätt och enkelt.
                    Har du en för tung tafs, beteslås, lekande kommer denna vinkel på betet att bli allt för horisontel och då tendera att dyka med nosen ner under vattnet.
                    Tag ett lätt beteslås med rund ögla, en lätt smidig tafs, gärna knytbar Canelle Supratress om du vill ha den bästa, säkraste och kinkfriaste modellen).
                    Lekandet på beteshaken ska du ta bort, den vill tendera att göra en gångjärnseffekt och bromsar samt kan gärna haka upp sig i främre kroken.
                    Lekandet ( om du inte skarvar canelle med flätlinan) skall vara så lätt som möjligt för att inte vilja sjunka ner och tynga ner under vattnet.
                    Gör du på detta vis kommer du t.o.m att kunna köra spooken i relativt stora vågor, om än i ett lugnare tempo än spegelblank vatten.
                    Flätlinan i sig sänker inte spooken alls, den flyter.
                    Men jag själv tycker det är bättre med spötoppen uppåt på lång distans och spötoppen lågt vid kort distans.
                    till sist...kroka aldrig förrns du känner fisken, eller ser betet försvinna från vattenytan.
                    Med spooken gör jag i princip aldrig mothugg, ett par sylvassa krokar när fisken tar betet och simmar neråt ger en självhäftande effekt ohch det räcker med att bara lyfta spöt och strama upp linan!
                    Variera tempot, monoton jerkning ger mindre fisk....

När man kör med mjuk tafs, måste man styra mer med spöt då, för att få zick-zack gången? känns som om den hårda piano-tråds-tafsen gör mycket av arbetet när man jerkar med sjunkande drag, i och med att den lägger sig i vinkel mot spöt på olika håll för varje ryck.. (jerk) ??

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 689 svar
                    369 141 visningar
                    0 gillar