Spookar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spookar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Mjuk tafs

Nix du behöver inte styra något med spöt. Du kommer snarare märka att den mjuka tafsen kommer att ge spooken än mer rörelse än den styva.

Kommentera

Ursprungligen postat av Wizkid
      Nix du behöver inte styra något med spöt. Du kommer snarare märka att den mjuka tafsen kommer att ge spooken än mer rörelse än den styva.

okidoki!!

Nu känner jag för att ta ledigt resten av dagen och bege mig ut för att testa lyckan med nya kunskaper.. Tack igen!
      *** I ain't here on Business, I'm only here for fun ***
      http://promisedland.blogg.se

Kommentera

Spooken har en otroligt lätt sida-sida gång. Ju mindre krafs framför ju lättare är den att arbeta med.
        Men faktiskt, om du har en stel men väldigt lätt tafs kan du få spooken att gå tvärare. Men det har som regel ingen större fiskbar skillnad enligt mig.
        Om du vill få ett bete att gå väldigt mkt mer tvärställande är det enklare att köpa ett bete som går så. Ett bra bete för det är Manns Tail Dragger.
        Fördelen med det betet är speciellt på gädda då du kan fiska med betet aktivare, men långsammare på ett speciellt område. Gäddan får då bättre med tid att lokalisera, ta sats och framför allt träffa betet.
        Och visst, detta är spinnfiskarens brutala form av Torrfluga, t.o.m. högre adrenalinfaktior än torrflugor......
        Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
        Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
        Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Push-Up
          Spooken har en otroligt lätt sida-sida gång. Ju mindre krafs framför ju lättare är den att arbeta med.
          Men faktiskt, om du har en stel men väldigt lätt tafs kan du få spooken att gå tvärare. Men det har som regel ingen större fiskbar skillnad enligt mig.
          Om du vill få ett bete att gå väldigt mkt mer tvärställande är det enklare att köpa ett bete som går så. Ett bra bete för det är Manns Tail Dragger.
          Fördelen med det betet är speciellt på gädda då du kan fiska med betet aktivare, men långsammare på ett speciellt område. Gäddan får då bättre med tid att lokalisera, ta sats och framför allt träffa betet.
          Och visst, detta är spinnfiskarens brutala form av Torrfluga, t.o.m. högre adrenalinfaktior än torrflugor......
          Om min lokala fiskehandlare inte har Canelle, kan man istället använda Pro Leader? Det är ett av de mjukare tafsmaterial jag känner till nämligen? För övrigt, räcker det med en som är specad upp till 5 kg eller bör man gå högre?

Kommentera

bytte från pro leader till canelle nu idag å jag kommer garanterat inte byta tillbaka, spooken hängde inte upp sig en enda gång vilket den gjorde i vartannat kast med proleader.

Kommentera

Ursprungligen postat av El_Kebabo
              bytte från pro leader till canelle nu idag å jag kommer garanterat inte byta tillbaka, spooken hängde inte upp sig en enda gång vilket den gjorde i vartannat kast med proleader.

Aha ok.. Good to know!

Kommentera

Såhär ligger det till canelle (5 och 8kilos) kontra ProLeader.
                Canellen 5 och 8 kilosen har dynema, rostfri tråd och koppartråd sammanflätat i een enda hmogen tråd. Vilket gör att den inte har en kärna och coating som ProLeader har.
                När ett material består av coating och kärna har de olika dragstyrka, hållfasthet osv. och jobbar altså olika i belastning och knutar. Hur många här har ex. inte sett att stål överdraget på ProLeader skalats av, eller att den helt enkelt gått av. När den går av är det nästan jämt vid hög belasting dessutom ex. stor fisk, bottennap eller bakslag på rullen.
                Canellens styrka ligger i att allt är sammanflätat och när den dras åt så drar alla komponenter ihops sig runt den andra och blir otroligt mycket säkrare.
                ProLeader är enligt mig ett skitmaterial, att ha den som tafs skyddar ett tag mot gäddtänder vid jigg osv. men byter du inte ut den ofta minskar du dess hållfasthet radikalt efter fiskepassen.
                Canelle kan du i princip använda samma tafst hela sommaren.
                OBS. detta gäller canelle i 5 och 8kg dragstyrka, 12 och 25kg är uppbyggd på samma sätt som ProLeader dvs. dynema coating och wireöverdrag.
                Canellen har dessutom som jag skrev ovan tunna koppartrådar vilket gör den mkt lättare att sträcka ut till spikrakt skick igen.
                Sen är den kanon att skarva med ex. flätlina iom. att flätlinan inte kan skära sönder ngn caoting vilket det gör på Pro Leader.
                Hoppas ni hajjar skillnaden!

Kommentera

Ett ytterligare bra val av mjuk tafs är fluorcarbon, ca 0,40. mjukt och mycket starkt... Liksom alla tafsar bör man kolla konditionen efter varja gädda...
                  "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
                  "Keep it simple"

//Jan O
                  www.fisheco.se
                  www.brofiske.net
                  www.magazinefisheco.se

Kommentera

Vilka säljer Canelle Supratress i Stockholms-området?

Kommentera

Sundbybergs Sportfiske och Flyfisherman vet jag på rak arm.
                      Men det ska finnas lite överallt!
                      JanO, alla tafsar behöver inte kollas efter en gädda, bara Nylon måste kollas efter varje gädda och proleader efter varannan

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 690 svar
                      374 199 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo