Till er som inte läst senaste FiskeFeber, gör det, ai alla fall om ni är intresserade av jiggfiske. En beskrivning av det "nya polska" jiggfisket. Mycket intressant. Beskrivande text om hur man framgångsrikt fiskar efter tex gös på djupare vatten. Iofs är detta inte nytt (nu får man väl stryk) men denna teknik har inte fått fotfäste i sverige av något skäl. Har själv fiskat med lite tyngre jiggar, bottombouncat och haft stenkoll på lina o spötopp, reggat minsta lilla nyp, nitat o belönats med fisk... lärde mig detta dels den hårda vägen dels via amerkikansk fiskepres för 10 år sedan. Kanske är lite mer avancerat jiggfiske nästa trend, hoppas det...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Jiggfiske
Collapse
X
-
Jiggfiske
"Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
"Keep it simple"
//Jan O
www.fisheco.se
www.brofiske.net
www.magazinefisheco.se
Taggar: Ingen
-
prylis
Håller med fullständigt, även om jag inte läst artikeln i FF. Att det effekftiva jiggfisket kommer att utvecklas framgent tror jag oxå.Ursprungligen postat av Jan OTill er som inte läst senaste FiskeFeber, gör det, ai alla fall om ni är intresserade av jiggfiske. En beskrivning av det "nya polska" jiggfisket. Mycket intressant. Beskrivande text om hur man framgångsrikt fiskar efter tex gös på djupare vatten. Iofs är detta inte nytt (nu får man väl stryk) men denna teknik har inte fått fotfäste i sverige av något skäl. Har själv fiskat med lite tyngre jiggar, bottombouncat och haft stenkoll på lina o spötopp, reggat minsta lilla nyp, nitat o belönats med fisk... lärde mig detta dels den hårda vägen dels via amerkikansk fiskepres för 10 år sedan. Kanske är lite mer avancerat jiggfiske nästa trend, hoppas det...
Kommentera
-
Det är precis det dom skrev i artikeln jag försökte övertyga elanen om i våras utan framgångUrsprungligen postat av Jan OTill er som inte läst senaste FiskeFeber, gör det, ai alla fall om ni är intresserade av jiggfiske. En beskrivning av det "nya polska" jiggfisket. Mycket intressant. Beskrivande text om hur man framgångsrikt fiskar efter tex gös på djupare vatten. Iofs är detta inte nytt (nu får man väl stryk) men denna teknik har inte fått fotfäste i sverige av något skäl. Har själv fiskat med lite tyngre jiggar, bottombouncat och haft stenkoll på lina o spötopp, reggat minsta lilla nyp, nitat o belönats med fisk... lärde mig detta dels den hårda vägen dels via amerkikansk fiskepres för 10 år sedan. Kanske är lite mer avancerat jiggfiske nästa trend, hoppas det...
Fanns en del på http://www.outdoor.se/nordin/index.htm , vet dock ej om det står kvar.
Måste säga det ännu en ggr. fiske-feber utklassar de andra svenska fisketidningarna med hästlängder !
Lite skillnad på artiklar måste jag säga...sigpic
Kommentera
-
Flodebanan, jiggfiske kommer att öka mer och mer. Det är en sak som är klar. Men polackernas jiggspön är inte nåt nytt. Redan en bit in på 80-talet köpte jag Kunnans lilla jiggspö (gjort för bottenmete) med mjuk topp. Är bara en förlängning av det. Och då menar jag också en förlängning av spö. Snackade med grabbarna på Söderbutiken om dessa så kallade spön med mjuka toppar. Ingen där förstod vad vitsen var. Att nu helt plötsligt är Qvertoppspön egentligen anpassade för mete. Nåt som revolutionerat nåt jiggfiske. Ingen jag känner som är duktig på jiggfiske förstår vitsen med ett gummispö när man jiggar. Nån bättre krokning eller kontakt blir det ju inte. För nappen ser man ju inte alltid på toppen. Då mer på linan. Däremot får man ju anpassa sina vanliga spön till olika styvhet. Ulfiske är ju mjukt nog som det är. Och även ett spö på 7 foot och 5-25 gr. Däremot kan man ju gå upp till 8 foot om man gillar lite längre spön.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Läste på Nordins sida som du ville att man skulle göra. Va faan, det är ju spön för jiggfiske med vikter 40-80 gram. Där han pratar om beten på 23 gram. Visst det går att byta toppar. Men vafalls, är det gäddfiske eller torsk det handlar om. Måste säga att det handlar inte om finliret jiggfiske som vi andra normala gör. Det är lite av Jean Jältstens så kallade jiggfiske i TV där betena var mer åt gäddhållet. Nordin har nog aldrig sett ett Ulspö på vykort.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Var mer ironisk denna ggr.Ursprungligen postat av elanenFlodebanan, jiggfiske kommer att öka mer och mer. Det är en sak som är klar. Men polackernas jiggspön är inte nåt nytt. Redan en bit in på 80-talet köpte jag Kunnans lilla jiggspö (gjort för bottenmete) med mjuk topp. Är bara en förlängning av det. Och då menar jag också en förlängning av spö. Snackade med grabbarna på Söderbutiken om dessa så kallade spön med mjuka toppar. Ingen där förstod vad vitsen var. Att nu helt plötsligt är Qvertoppspön egentligen anpassade för mete. Nåt som revolutionerat nåt jiggfiske. Ingen jag känner som är duktig på jiggfiske förstår vitsen med ett gummispö när man jiggar. Nån bättre krokning eller kontakt blir det ju inte. För nappen ser man ju inte alltid på toppen. Då mer på linan. Däremot får man ju anpassa sina vanliga spön till olika styvhet. Ulfiske är ju mjukt nog som det är. Och även ett spö på 7 foot och 5-25 gr. Däremot kan man ju gå upp till 8 foot om man gillar lite längre spön.
Men eftersom du jiggfiskar betydligt mera än mig och säkerligen gör det bättre finns det säkert mycket erfaranhet i dom orden. Men du får erkänna att polackerna är duktiga ?
sigpic
Kommentera
-
Henrik beskriver i mina ögon spöna som spön med "rejäl ryggrad" för ordentliga mothugg. Men kanske jag som läste fort och fel?Ursprungligen postat av OlaNu har jag inte läst artikeln men ett någorlunda styvt spö måste väl vara att föredra med tanke på hur mycket man tappar på jigg.
Ett rejält mothugg och knyckig gång är väl lättare med styvare spö.?sigpic
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav FlexNästan Hyffsad Borre...1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2026-06-28, 21:12 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav FlexHyffsad Borre 800gr1 Foto
-
2026-06-23, 10:35 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav FlexHyffsad Borre 800gr1 Foto
-