Attitudebaits upphör med Power Pro - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Attitudebaits upphör med Power Pro

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nån som hört talas om Ebay? (USA) prova en sökning på "Power Pro"
    Spolen ramlar ner i brevlådan om den inte är för stor, ett tips världen har blivit mindre tack vare nätet och skolengelskan.
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av Hemi
      Stizo, jag stöder AB, bra initiativ! Men du får nog läsa på lite bättre om företagsbeskattningen i Sverige, tro inte allt du hör. Den är inte högre än andra jämnförbara länder. Räknar du dessutom med alla företagsbidrag och avdragsmöjligheter är den ofta mycket låg, för flera storföretag typ 3-10 %. Känner flera småföretagare som knappt betalar någon skatt. Men andra skatter tex löneskatten är hög. Det totala skattetrycket är högt men inte för företagen...
      Jag läste ditt inlägg igen och måste få fråga några saker:
      Du skriver om "alla företagsbidrag" som företagarna kan använda för att betala mindre i skatt?! Kan du inte nämna några sådana "bidrag" så vi andra också får höra om dessa?

Dina kompisar som driver företag och som inte betalar skatt kan inte tjäna något i sina bolag. Behöver man inte betala skatt så har man nolltaxerat. Nolltaxerar man så har man som bekant ingen vinst.

Att storföretag har undantagsregler är inte konstigt då dom annars direkt skulle flytta utomlands. Däremot vet jag inget bolag som betalar 3% i skatt. Nämn gärna något! Sedan vet du väl att storföretag är en minoritet av alla företag i Sverige så att dra dom, tillsammans med småföretagarna, över en kam är helt fel.

Du skriver att bolagsskatten för småföretagare är låg och löneskatten (jag utgår ifrån att du då pratar om det som heter inkomstskatt?) är hög. Vet du skillnaden på dessa och har du över huvudtaget någon aning om hur mycket man t.ex betalar i bolagsskatt i ett vanligt aktiebolag? Har du sen koll på att man inte har något som heter bolagsskatt i t.ex enskilda firmor, vilket är den vanligaste bolagsformen bland småföretagare?

Jag tycker det är mycket lustigt att du skriver till Stizo att han ska läsa på om företagsbeskattningar när du, bevisligen, inte har en aning om vad du snackar om. Jag har många i min omgivning som är väl etablerade företagare och jag känner ingen (ingen!) som kommer undan så som dina polare verkar göra.

Om verkligeheten var som du säger så skulle alla företag, utan problem, kunna anställa 5 personer. Så är det bevisligen inte då det kostar alldeles för mycket i form av skatter och avgifter att ha anställda. Själv skulle jag anställa minst en person DIREKT om sociala avgifter och arbetsgivaravgifter var lägre satta.

Sen är jag väldigt nyfiken på hur man som företagare gör för att betala 3% i skatt samtidigt som man lyfter en marknadsmässig lön?! Ser fram mot din ekonomiska rådgivning!

Kommentera

Achilles, och hur mycket är inte lånade "fjädrar", man lånar bil, båt och boende av banken?
        Jag håller inte heller med Hemi om konkurrenskraften i Sverige, dock finns
        det en del driftiga personer som tjänar pengar på att utveckla nya saker,
        fast det är nog ingen tillfällighet att BJ tillverkas i Taiwan och inte Trollhättan...
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Sverige är ett av världens mest konkurrenskraftiga länder det är inte en åsikt utan ett faktum. Senast i Dn typ förra veckan stod det om en undersökning gjord på vill jag minnas 119 länder. Etta.. Finland. 2. Sverige. 3. USA. 4. Danmark. I dagens DN-ledare av Niklas Ekdal där han fö kritiserar det svenska skattesystemet, hänvisar han till en rapport från WEF där de nordiska länderna ihop med Asiens tigrar och USA toppar listan över världens mest konkurrenskraftiga ekonomier.Något stämmer inte med den bild som vissa svenska företagare målar upp...Varför tex köps det upp många Svenska företag av utländska aktörer om det vore så nattsvart...Vad det gäller storbolagens skatter hänvisar jag till en tidigare DN-undersökning som visade att de betalade förvånansvärt lite i skatt många bara några få %, många av de största låg under 10%. Men ok, ingen rök utan eld jag är själv för sänkta skatter för de som behöver det. Kanske småföretagen? Har själv varit småföretagare likväl som jag känner många. Ok, de klagar på skatterna men när jag frågar är det ofta små summor ofta mindre är jag själv betalar på betydligt mindre inkomst. Möjligheten för en ensamföretagare att få ner det skattepliktiga inkomsten är ju närmast enorma...Jan Guljou, stavas de så? Skrev ju en intressant artikel om hur han som egen företagare helt bestämde hur mycket han betalade i skatt. Visade med exempel att han om han ville kunde vara skattebefriad helt lagligt. Fast egentligen ville jag inte ha denna debatt blev förbannad bara på Stizos inlägg. Har inte vare sig tid eller lust. Skitfiske H...

Kommentera

Ursprungligen postat av Hemi
            Sverige är ett av världens mest konkurrenskraftiga länder det är inte en åsikt utan ett faktum. Senast i Dn typ förra veckan stod det om en undersökning gjord på vill jag minnas 119 länder. Etta.. Finland. 2. Sverige. 3. USA. 4. Danmark. I dagens DN-ledare av Niklas Ekdal där han fö kritiserar det svenska skattesystemet, hänvisar han till en rapport från WEF där de nordiska länderna ihop med Asiens tigrar och USA toppar listan över världens mest konkurrenskraftiga ekonomier.Något stämmer inte med den bild som vissa svenska företagare målar upp...Varför tex köps det upp många Svenska företag av utländska aktörer om det vore så nattsvart...Vad det gäller storbolagens skatter hänvisar jag till en tidigare DN-undersökning som visade att de betalade förvånansvärt lite i skatt många bara några få %, många av de största låg under 10%. Men ok, ingen rök utan eld jag är själv för sänkta skatter för de som behöver det. Kanske småföretagen? Har själv varit småföretagare likväl som jag känner många. Ok, de klagar på skatterna men när jag frågar är det ofta små summor ofta mindre är jag själv betalar på betydligt mindre inkomst. Möjligheten för en ensamföretagare att få ner det skattepliktiga inkomsten är ju närmast enorma...Jan Guljou, stavas de så? Skrev ju en intressant artikel om hur han som egen företagare helt bestämde hur mycket han betalade i skatt. Visade med exempel att han om han ville kunde vara skattebefriad helt lagligt. Fast egentligen ville jag inte ha denna debatt blev förbannad bara på Stizos inlägg. Har inte vare sig tid eller lust. Skitfiske H...
            Tack för svaret! Du bygger alltså din erfarenhet och kunskap om företagseknomi på reportage/artiklar i Dagens Nyheter och kollumner av Jan Guillo?

Tänk, det märkte jag redan när du sa åt Stizo att läsa på lite mer om företageskonomi (i DN då alltså?) och inte tro allt hand hörde

Om jag kan bestämma själv hur mycket skatt jag vill betala ska jag genast göra det. Kan dock inte förstå varför inte alla företagare gör det?! Då skulle ju inga företag någonsin behöva gå i konkurs!

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro
              Achilles, och hur mycket är inte lånade "fjädrar", man lånar bil, båt och boende av banken?
              Jag håller inte heller med Hemi om konkurrenskraften i Sverige, dock finns
              det en del driftiga personer som tjänar pengar på att utveckla nya saker,
              fast det är nog ingen tillfällighet att BJ tillverkas i Taiwan och inte Trollhättan...

visst! men anser man att man har råd att låna så har man det kanske inte så illa ändå! och det är ju inte så att man (dom som lånar till bil, båt och boende av banken) lånar till tandläkarräkningar, mat och skolgång. det handlar om prioriteringar, vill man låna 3-4 miljoner och bo flott, ytterligare en halv miljon till en flådig kärra och sedan 200.000 till en båt så gärna för mig. men man ska inte sedan sitta och gnälla om hur svårt man har det. det enda jag vill ha sagt är att vi har det otroligt bra och vår levnadsstandard är väldigt hög. och allt gnäll resulterar i självuppfyllande profesior. gör dock som hemi och tackar för mig i detta. //achilles
              Senast ändrad av ALQ; 2005-10-09, 11:39.
              achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
              \m/

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro
                Eftersom räntan är låg är det ofta bättre att låna pengar oavsett om man är förmögen eller inte. Avkastningen på klokt placerade 500.000 kronor är högre än räntan på samma summa

Kommentera

Vad är det konkurrens på i vårat land förutom det JAG vill sälja?

Allt jag vill köpa är ju dyrt, fiskeprylar m.m. men dessa kanske var undantagna i artiklarna ni har läst.

1. Är det rimligt att mina och ev. andras föräldrar ska tvingas belåna sina hus som de köpt för att kunna bo kvar med deras usla pension, Det är ju det staten vill (jävla blodsugare) och istället för arvsskatt så får de hela beloppet i förskott som fastighetsskatt eller ska de sälja skiten och flytta till ett seniorboende och tycka det är ballt att betala skatt på så sätt?

2. Ang. företagsskatt så kan man ju alltid fiffla till det så man slipper skatt antar jag, men vill man göra rätt för sig i det här landet så blir man straffad med skatt och fan och hans moster!

Offtopic: Det krångliga namnet stavas "Guillou" tror jag.
                  Ola

Kommentera

En bra, fast farlig grej är den s.k "periodiseringsfonden"..
                    Man kan alltså liksom "skjuta skatt framför sig"..(Orkar inte förklara hur det funkar just nu)
                    Det är ju nuttigt..MEN om man måste lägga ner sitt företag så ska dom pengarna in..Så det är liksom bara bra i starten..Får man problem, så..
                    Själv ligger jag o skjuter ca 200.000 framför mig just nu.
                    Emellanåt blir man lite nervös för dessa pengar man inte har att dega in om något händer..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 690 svar
                    374 969 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo