Slaklina vid jiggfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Slaklina vid jiggfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Slaklina vid jiggfiske

Har alltid haft problem med slaklina vid jiggfiske, spelar ingen roll hur jag kastar, spöföring eller hur jag tar hem betet.
    Blir alltid lite slak lina så jag inte får någon direktkontakt med jiggen. Vad kan detta bero på? Hur fixar jag detta?

Hur fixar jag detta?
    Jag vet inte vilket fiske du bedriver och med vilka vikter men det kan bero på att du har för bråttom.

Jobba med handleden i små rörelser så spötoppen rör sig 10-15 cm.

Ett längre eller 2 kortare ryck, låt jiggen sjunka till botten samtidigt som du långsamt vevar in linan tills den blir sträckt,ryck sedan igen osv. tills jiggen är hemma.

Kommentera

Ursprungligen postat av Uffe5 Visa inlägg
      Har alltid haft problem med slaklina vid jiggfiske, spelar ingen roll hur jag kastar, spöföring eller hur jag tar hem betet.
      Blir alltid lite slak lina så jag inte får någon direktkontakt med jiggen. Vad kan detta bero på? Hur fixar jag detta?
      Hur tjock lina har Du. Jag kör 0,20 nylon låter som du har en tjock och klumpig lina.

Kommentera

Mitt tips är att du till att börja med slutar upp med att lyfta jiggen med spöt och veva in slacklinan som de gör in filmerna. Istället låter du jiggen sjunka på sträckt lina och när den träffar botten kommer linan slacka till. Sen vevar du istället två vevtag och så sjunker jiggen på nytt med sträckt lina tills den träffar botten och linan slackar på nytt. Sen kan du variera antal vevtag så får jiggen lite mer oregelbunden gång. Sen är det lättare om du har för tung jiggskalle för då ser du lättare slacken samt om det blåser är det lättare att känna jiggen. Om det blåser mycket fiska i med eller motvind för bättre linkontroll, sidvind är jobbigt bara. Sen vart efter byter du till lättare skallar så du kan fiska effektivare när du har kontroll på grejerna. Sen fiskar jag med multi då jag tycker haspel ger alldeles för mycket linbågar vilket också försvårar jiggandet. Kikade precis på Henrik Sandahls abborrefiske på Fisheco, där han vevar och rycker i spöt som en tok och det verkar fungera utmärkt, men inget jag skulle börja med, och han beskriver även den metod som jag sagt som bäst att börja med.

Nu tog jag för givet att det är abborre samt gös som jiggas, vilket min beskrivna teknik fungerar bra på. Om det jiggas gädda funkar det toppen att bara veva in jiggen i mellanvattnet ibland, alltså du behöver inte följa botten slaviskt, förutom när de är köldstela.
        Senast ändrad av harlequine; 2014-08-02, 10:33.

Kommentera

Använder själv metoden Harlequine beskriver nu igen. Började med den sedan jag läst en artikel med Micke Puhaka (sorry om jag stavar fel Mike the pike...) för att återgå till spölyftstekniken efter påverkan från omgivningen. Sedan såg jag filmen med Henke Sandahl och tog upp tekniken igen och det gav utdelning! Så jag kan rekommendera den...
          Senast ändrad av Gösta; 2014-08-02, 13:42.

Kommentera

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
            Nu tog jag för givet att det är abborre samt gös som jiggas, vilket min beskrivna teknik fungerar bra på. Om det jiggas gädda funkar det toppen att bara veva in jiggen i mellanvattnet ibland, alltså du behöver inte följa botten slaviskt, förutom när de är köldstela.
            He he! Största behållningen i förmiddags av tekniken var en gädda på ett par-tre kilo.

Kommentera

Fiskar framförallt abborre, blir en linbåga när jag kastar. Inte tjock diameter p å linan heller Gör exakt som ni säger men linan är fortfarande slak.

Kommentera

, blir en linbåga när jag kastar.

Släpp iväg betet när spö-toppen är i vinkel kl:14.00 då blir kastet flackare och linbågen minskar.

Du får nästan alltid en liten linbåge vid kast med haspelrullar det kan man inte göra något åt.
                Senast ändrad av jorgen.mansson; 2014-08-02, 14:10.

Kommentera

Kastar du i sidvind är det svårt att undvika linbåge, även med multi, jag lovar... Jag brukar köra ner spöspetsen under ytan efter kastet för att försöka att inte sidvinden drar ut mer lina än nödvändigt medan jag låter spolen löpa till dess att jiggen tar botten.
                  Om du sedan sträcker upp linan och det blåser lite så kommer du att se att linbågen är kvar. Men det betyder egentligen inte att linan inte är sträckt. Prova med att veva hem fem tag och pausa så ser du att linan fortfarande står i en båge, men när den sedan slaknar, när jiggen går i botten, så syns det tydligt och när du då vevar hem ett par eller fyra-fem vevtag så känner du at du har kontakt med jiggen även om linan står i en båge, så länge linbågen är sträckt.
                  Låter det rörigt? Jag kan förstå det, men ut och prova, så förstår du kanske vad jag menar. Se till att du har en bakgrund där du hela tiden ser linan och hur den uppför sig. Det är egentligen den jobbiga biten med den här fiskemetoden...
                  Senast ändrad av Gösta; 2014-08-02, 14:16.

Kommentera

blir en linbåga när jag kastar
                    Ev. kan du stoppa kastet mot slutet genom att lägga ett finger mot spolkanten då blir linan sträckt när draget slår i vattnet i alla fall, sen kan det gå ut några varv lina när du tar bort fingret men det kan man inte göra något åt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                    3 svar
                    2 872 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Swangsta  
                    Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57