Lite frågor om lodet jag använder till prickskytte,svårt att se fisk pga allt "kladd" - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lite frågor om lodet jag använder till prickskytte,svårt att se fisk pga allt "kladd"

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lite frågor om lodet jag använder till prickskytte,svårt att se fisk pga allt "kladd"

Hallå , Har ett problem när jag är ute och letar pelagisk gös, Många gånger kan jag knappt tyda ekolodsbilden pga allt "kladd" på skärmen, det är bara massor med prickar, typ som att man skulle köra med jätte hög känslighet.

Jag kör med sidescan och har ett elite 5x som jag släpper på, den givaren är monterad med Z-Bait fäste på sidan av båten.
    Som jag nämnde så är det jätte mycket prickar över skärmen så många gånger ser jag knappt jiggen/fisk pga av allt annat kladd.Föredrar att ligga på 65% känslighet men det är omöjligt pga detta för då flyter allt bara ihop på skärmen. Sänker jag känsligheten ser jag knappt jiggen på djupare än 5-6 meter, Den perfekta känsligheten för att se jiggen på ca 10m djup är 65-70% men då går det inte att tyda nånting nästan, på grundare vatten minskar "kladdet" .

Har testat köra delad skärm på 83/200 khz men det är typ samma sak, man kan köra mindre känslighet på 83khz och minska kladdet men det är ju bara för att vinkeln är bredare men upplever ändå problem med bilden trots detta, en annan grej är att all fisk blir så stor på 83 khz så det är inte pålitligt enligt mig..

Har funderat på givarvinkeln då det inte finns så mycket inställningar jag kan mixtra med på ett elite 5x ,eller(har inga filter på!)?. Tycker den sitter ganska så lodrätt och är ej sned, ska jag vinkla den snett nedåt eller?.. Det kan inte vara störningar från en annan enhet vad jag kan tänka mig. Kör inte med en annan givare förutom sidescan.

En grej som kan vara värd att tillägga är att när jag väl kan se bildenså får jag tydliga bågar på 83khz men på 200khz är det alltid bara klumpar, ser ut som mini versioner av betesfisk typ när ett eko dyker upp

hur långt ska jag köra ner givaren i vattnet tycker ni? med Zbait fästet har jag ju möjlighet att ha det allt från precis under vattenytan till 1 meter under vatten nästan.

Ledsen att jag inte har någon bild , hade inte möjlighet att ta en sist och det dröjer en stund innan jag besöker båten.

Skulle bli super glad om ni kan hjälpa mig lösa det här
    MVH. Kalle
    Senast ändrad av Kalle.E; 2014-08-13, 16:37.

Ursprungligen postat av Kalle.E Visa inlägg
    en annan grej är att all fisk blir så stor på 83 khz så det är inte pålitligt enligt mig..
    Vaaaaaa!? Vill du inte ha stoooor fiiisk?? ;-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Jocce_Tralla Visa inlägg
      Vaaaaaa!? Vill du inte ha stoooor fiiisk?? ;-)
      hahaha Jorå stor fisk är välkommen så länge den stämmer överens med ekolodsbilden

Kommentera

Givaren kan behövas vinklas lite, det beror på hur mycket båten lutar. Ibland kan man behöva justera om vinkeln beroende på om man är ensam eller två i båten.
        Ett knep som jag brukar använda är att sänka ner givarhållaren tills givaren precis hamnar i vattenytan. Den ska då ligga plant med vattenytan. Justera tills du är nöjd och sänk sen ner den till önskat läge. Då hamnar du ganska rätt.

Prickar eller streck kan bero på störningar. Har du separat batteri eller kör du via bensinmotorns batteri?
        Iofs borde störningarna synas även på 83......

Nästa gång du är ute, testa att sätta störningsfiltren på "låg" och se om det blir nån skillnad.

Prickar kan även bero på en massa plankton och liknande i vattnet, eller sönderblåsta stim av småfisk (tjockare prickar) men det borde inte tecknas som bågar på 83-läget.

Men testa med störningsfiltren och justering så får vi se vad som händer.
        //Micke

Kommentera

Uten bilde er det vanskelig å si, men det høres ut som ditt andre ekkolodd forstyrrer Eliten. Prøv å fysisk koble fra den andre 2D-giveren og se om det hjelper. (Skru alltid av ekkoloddet helt før du kobler av og på en giver.)
          Team Colibri

Kommentera

Jag är inte säker på jag hängde med. Du kör med sidescan också? Eller menar du att du monterar givaren i sidan på båten men bara har ett Elite 5X?

Det du upplever är inte alls konstigt om du kör över mjuk botten. 200Khz fungerar bättre på hårdare botten. Samtidigt är problemet att 83KHz oftast har större spridning på billigare givare, men 83 ger bättre bananer om det är mjuk botten. man får istället lära sig att tyda bilden när fisken är direkt under eller om den befinner sig i utkanten av ekolodskonen.

Prova även experimentera med pingfrekvenstiden. Jag brukar köra låg eller lägst.

Kommentera

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
              ...
              Jag ska försöka ta några bilder nästa båtrunda.
              Jag kör på samma batteri som bensinmotorn.
              Störfilter har jag provat köra på låg utan större förändring.

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
              ...
              Jag vet jag ska försöka ta ett par bilder så får ni se vad jag menar , Monterat på akterspegeln sitter:
              elite 5x givare (är ej ikopplad då jag använder givaren som sitter på sidan av båten)
              hst-wsbl (heter den väl? 83/200 givare till min hds är det iallafall) men denna har jag alltid avstängd,
              LSS-2 givare kopplat till min hds,
              samt att jag har en elite 5x givare på sidan av båten också, som jag använder när dessa störningar uppstår.

vad menar du men fysiskt koppla bort givarna? Montera bort dom från båten eller? Jag har inte direkt tillgång att dra upp och ner båten som jag vill.
              Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
              ...
              Ursäkta det blev lite rörigt med all den där texten..

Exakt jag kör med sidescan. Står några rader upp exakt vad jag har för givare i båten
              Intressant det du nämnde om pingfrekvensen.. Detta ska provas!

Använder du ett elite 5x? Vad använder du för färgskala isånnafall och hur går färgerna? Menar typ gult (fullträff)-> blått (strax utanför bra träff) -> lila (dålig träff) som exempel. Jag har nämligen inte lyckats hitta någon bra färgskala jag trivs med

Kommentera

Jag tror du får fina bågar på 200khz om du drar upp bildhastigheten x2. Blir mer realtidskänsla. Vissa vatten är hopplösa med störningar pga plankton. Kolla VISS för din sjö, troligen "ej tillfredsställande" ekologisk status.

Kommentera

Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	990,3 KB
ID:	1775294Tog en bild igår , förklarar ganska dåligt egentligen men man ser lite vad jag menar, om jag skruvar ner känsligheten här då försvinner mycket av kladdet, dock syns inte jiggen på djupare än 4-5 meter. Ville få en bild på en storfisk så ni får se den tydliga bågen på 83 kHz medans det bara blir en klump på 200 , man kanske ser det lite på bilden här.

Det är säkert fullt med småfisk blandat med språngskikt eller så men det är såhär överallt nästan där jag åkt och det blir så svårt att hitta fiskar, om man inte kan bli av med det har ni någon ide hur man kan "se igenom det" för att kunna hitta fiskar i mängden iallafall? Jag ska byta färgpalett för gult funkar inte!
                  Senast ändrad av Kalle.E; 2014-08-31, 09:12.

Kommentera

Ursprungligen postat av snej12 Visa inlägg
                    Jag tror du får fina bågar på 200khz om du drar upp bildhastigheten x2. Blir mer realtidskänsla. Vissa vatten är hopplösa med störningar pga plankton. Kolla VISS för din sjö, troligen "ej tillfredsställande" ekologisk status.
                    förstår inte riktigt vad du menar, elite 5x har pingfrekvens och bildhastighet i samma inställning som heter ping hastighet och det är på högst.Vad menar du med "Kolla VISS för din sjö, troligen "ej tillfredsställande" ekologisk status." ?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 689 svar
                    369 148 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Westley Richard  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30