Popper. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Popper.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Popper.

Hittar ingen sån här tråd som heter just popper och innehåller massa tips å trix.

Är själv i lite behov av tips.

Var ute och fiskade igår och tappade massa fisk av någon anledning? Både gädda å abborre.

Jag gjorde mothugg när jag kände fisken, satt på drygt en sekund sen släppte dem. Jag hann känna att den började rusa å sprattla.

Testade både med lös å hård slirbroms... Vad kan varit felet? Första gångerna jag tappar fisk efter jag gjort mothugg å fisken liksom redan sitter.

Den ända skillnaden jag har på draget just nu är att jag har behållt båda trekrokarna, hade bara den i rumpan kvar på draget dem andra gångerna jag fiskat och då tappade jag ingen fisk under drillningen. Kan de vara skillnaden?

Tycker... Den borde sitta bättre ju fler krokar man har, men samtidigt kanske de behövs så mycke kraft för att sätta alla krokar så de funkar inte med mitt ul spö?

De är en 5cm skitter pop, även funderat på om man tar loss den främre kroken så den får bättre häng så fjädrarna å glittert på bakre kroken kommer längre ner. Så har de liksom något att sikta på när de attackerar, men de ska fortfarande inte ha någon skillnad om de hugger å sitter i en sekund sen lossnar?
    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Här har du två som avhandlar mycket i frågan.

http://www.fiskesnack.com/forum/show...og-grymt-fiske!
    Har för mig det finns en annan till som det skrivits mycket i men hittar inte nu.

Men i bland behövs det nya trådar såklart
    Forumet måste ju leva
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Hehe, ja konstigt att jag inte hitta den när jag sökte på popper/Popper i sökfältet...

Ja nya trådar måste skapas, vet inte hur många som skulle vilja bläddra igenom 15 sidor utan å finna svar på just sin fråga Men jag ska i alla fall läsa igenom dem!

Kommentera

Ibland när dom inte riktigt är på brukar jag också tappa en del fisk.
        Tror inte det hjälper att ta bort en krok.
        Däremot om du sätter på en 7an eller 9an så sållar du bort massa småborrar som gärna hugger på just 5an.
        Sen att köra med ul vet jag väl inte riktigt, jag vill ha ganska styva grejor och en skaplig flätlina eftersom jag ofta kastar in mot vegetation och vill kunna slita lös grejorna utan att det går av.
        Jag kör uteslutande med skitter pop när jag fiskar popper då dom orkar med en tafs men det är mycket sällan eller jag kan nog säga aldrig jag blöter mina 5cm skitters

Kommentera

Sen på poppers är det inte så stor ide att vänta med mothugg eftersom dom har fria trekrok, är mer grodor och liknande man vill vara säker på att dom har den inni käften innan man drar till

Kommentera

Jag kör med mitt ul kit för spöet är kort å halv mjukt så de fortfarande är kul att drilla in fiskar, annars blir de mest bara att man drar in fiskarna till båten och är de långt står man oftast bara o slår med spötoppen i vattenytan vid varje knyck...
            Kör också med 0.12 lina, vilket gör att jag kan kasta till månen med min 5cm skitter pop, så slipper man ligga inne i vassen när man fiskar.

Men funderar faktiskt på att dänga runt med min 12cm nästa gång, kan bli intressant, den verkar dock mer känslig för tafs än dem andra? Eller så bara misslyckades jag dem första gångerna jag försökte fiska med den..

Är nästan säker på att ett av dem missade huggen jag fick var en gös dessutom. En svart rygg med en fena, dessutom kändes de anorlunda jämfört med alla dem andra huggen.

Kommentera

Själv tycker jag att en typisk bassutrustning är perfekt till popperfiske, dvs ett lätt, relativt styvt, sexfotsspö för bikter upp yill 1 oz och en lågrofilare med 0,30 mm nylon.

Kommentera

Jag fiskar endel med popper under sommaren och mina erfarenheter är att det är svårt att kroka med för lätt utrustning. När fisken inte riktigt är på hugget så krävs det att man kan göra ett riktigt mothugg vilket är lite svårt med mjukt spö. En till sak som jag brukar laborera lite med när man missar mycket fisk är att sätta dit dubbla fjäderringar för att få större avstånd mellan betet och kroken, samtidigt som betet går lite djupare vilket vissa gånger visat sig effektivt. Men vissa gånger speciellt på mina mindre poppers så bär inte betet upp den extra vikten och blir då långsamt sjunkande, då tar jag istället för en fjäderring ett mindre beteslås. Sätter lekandet i fjäderringen och beteslåset i öglan på betet. Men se till att ha bra beteslås då påfrestningarna blir stora vid mothugg.
                Bottennapp är napp de oxå!

Kommentera

Ett tips när man kör med rapals balsabeten är att ha med sig en flaska genomskinligt nagellack.
                  Tyvärr så kan gäddtänder göra små hål i coatingen på dessa och behöver täppas till med lacken så dom inte surnar.
                  (Gäller ej på BX serien)

Kommentera

Såg en film om popperfiske på tuben,, kanalgratis som gjort den. Han vevade med spöet, alltså höll vevhanden still och vevade.med spöhanden och hade toppen neråt. Testade de själv och gav mig mina första napp på popper. Men ett styvare spö och ge de nån sekund innan du gör mothugg så sätter sig nog fisken på kroken. Kör själv med skitterpop

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                    3 svar
                    2 855 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Swangsta  
                    Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57