Är det någon som testat att trolla efter gädda med skeddrag? Det vanligaste är ju wobblers, men i höstas provade jag att trolla med Atom på 35 gram några gånger, och fick en del fisk på det med. Vilka skeddrag lämpar sig för detta fiske? Jag kan tänka mig Atom, Mörtblänk och Utö, men finns det fler? Jag har något gammalt obskyrt bete vid namn Kaleva, kan det löna sig att trolla med det, fast det ser så skevt och "bakvänt" ut?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gäddtrolling med skeddrag
Collapse
X
-
Gäddtrolling med skeddrag
Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/
"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug LarsonTaggar: Ingen
-
Trolla på du
Skeddrag fungerar ju utmärkt att trolla gädda med, stora feta skedar, det är mums mums det...Kuusamo professor, är en bra trollingsked, laxtrollingskedar fungerar bra till gädda de med.
Hällsningar perx
-
Att trolla med ett Kaleva drag är nog inte att rekomendera. Dom snurrar och tvinnar linan mycket.Ursprungligen postat av Petey21Är det någon som testat att trolla efter gädda med skeddrag? Det vanligaste är ju wobblers, men i höstas provade jag att trolla med Atom på 35 gram några gånger, och fick en del fisk på det med. Vilka skeddrag lämpar sig för detta fiske? Jag kan tänka mig Atom, Mörtblänk och Utö, men finns det fler? Jag har något gammalt obskyrt bete vid namn Kaleva, kan det löna sig att trolla med det, fast det ser så skevt och "bakvänt" ut?
Ofta när jag trollar efter gädda använder jag flutter spoons av magnum typ Dimond King , NK magnum och Pirat. Där jag trollar finns det gös och gädda så jag fiskar med fyra ytspön med djupgående wobbler och två spön på djupriggen med skedar. och 80% av gäddhugen kommer på djupriggs spöna. Favorit färgerna på skedarna är röd/vit, blå/silver, Hot banana och popcorn. Ofta har dom större gäddorna huggit på skedarna
Kommentera
-
Ursprungligen postat av team charAtt trolla med ett Kaleva drag är nog inte att rekomendera. Dom snurrar och tvinnar linan mycket.
Ofta när jag trollar efter gädda använder jag flutter spoons av magnum typ Dimond King , NK magnum och Pirat. Där jag trollar finns det gös och gädda så jag fiskar med fyra ytspön med djupgående wobbler och två spön på djupriggen med skedar. och 80% av gäddhugen kommer på djupriggs spöna. Favorit färgerna på skedarna är röd/vit, blå/silver, Hot banana och popcorn. Ofta har dom större gäddorna huggit på skedarna
3st frågor... När du säger att 80% av huggen kommer på djupriggsspöna, Viket djup har du skedarna på då? samt hur är djupet i vattnet? samt hur djupt går dina djupgående wobblers?
Nu vart det många frågor på samma gång.. =)
Kommentera
-
Finns ju två snubbar i Alingsås som fiskar mycket i Mjörn som gör egna skeddrag och har stor framgång med "skeddragstrolling". De har en egen hemsida där de säljer sina specialskedar och där finns säkert en hel del tips också!
Har varit alritklar i både FJ och FF har jag för mig.
Hemsidan har jag inte ngn aning om vad den heter tyvärr
Finns säkert någonannan som har koll:Psigpic
Kommentera
-
Flutters fungerar utmärkt på all rovfisk, bara en fråga om storlek kontra arten du söker fördelen mot Atom 35 gram är det att du med bly avgör djupgåendet med en flutter, dessutom ska tilläggas att i varmare vatten eller idealtemperatur en snabb aktion från betet fungerar (hetsar) bättre, en flutter har detta då de är oftast stora och väger lite. Northern King Mag!
Dock Atom är bra speciellt på kast.
Ovanstående är enligt min åsikt och gäller trolling.I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Djupet i sjön jag fiskar gös är max 20m. Ena rigen på 4m den andra på 5m. woblerna går ned ca 3-5m. Jag brukar ofta fiska av en djupkant som går från 17m till 3,5m vid 5m brukar gösen ofta stå och gäddorna hugger ofta när det är djupare än 10m.Ursprungligen postat av moretoft3st frågor... När du säger att 80% av huggen kommer på djupriggsspöna, Viket djup har du skedarna på då? samt hur är djupet i vattnet? samt hur djupt går dina djupgående wobblers?
Nu vart det många frågor på samma gång.. =)
Kommentera
-
Jag brukar ro drag i Gisslaren. Det är en grund sjö, medeldjup 2,2 m med max djup något mer än 5m. Har ofta använt Skeddraget och Heron. Skeddraget är suveränt! Påminner om Kusamo Proffessor men är bredare.
Jag bockar om profilen på draget så den påminner om exempelvis Tobys. Det ger draget en livligare gång men ökar risken för rotation. Därför stabiliserar jag draget med en bit lysslang på kroken. Det motverkar rotationsbenägenheten men påverkar knappt den livliga gången. Jag användet helt bara en enda men stor trekrok på betena. Finns en bild bland mina foton på hur jag snofsat till Skeddraget och Heron.Senast ändrad av BeBest; 2006-10-06, 16:45.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav FlexNästan Hyffsad Borre...1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2026-06-28, 21:12 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav FlexHyffsad Borre 800gr1 Foto
-
2026-06-23, 10:35 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav FlexHyffsad Borre 800gr1 Foto
-