Trassel multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trassel multirulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trassel multirulle

Tjena!

Köpte mig en ny Shimano Cardiff 300A idag. Var lite ivrig att testa den så dängde iväg en 30g jigg för full maskin utan att ha ställt in broms osv. Det tog tvärstopp mitt i kastet och linan skar in i rullen.. Någon som har tips på hur man löser detta? Vill gärna inte sumpa en hel flätlina.. (linan verkar sitta rätt ordentligt nere i rullen)

MVH

Då fick du alltså inte overrun? Är de inte bara å dra i linan då tills den åker ut från "lin-sprickan" i spolen?
    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

När inget annat funkar så kan det hjälpa att ta ur spolen och lösa det då

Kommentera

Nej ingen overrun utan en "lin-spricka" som du kallar det. Provat att dra lite i det men verkar sitta som fan.. Kollat runt lite och ser att en del använder virknålar osv. Det är ju dock inget jag har liggande =)

Kommentera

En PO? Det vanligaste är väl att börja reda ut, ev. plocka ur spolen och börja reda ut...
          Men innan du gör det, pröva det följande om skatbot inte är alltför jävligt.

Dra åt slirbromsen hårt! Tryck tummen hårt mot spolen/linhärvan och veva framåt en aning ca 1/4 - 1/2 varv med veven, spolen ska snurra med trots att du trycker ganska hårt med tummen. När du gjort detta, så frikopplar du spolen och drar ut lina så långt det går. Det kan bli några centimeter eller en decimeter eller så, tills det tar stopp igen.

Då upprepar du samma procedur med tummen och veven och frikopplar på nytt och drar ut lina och fortsätter så: veva-frikoppla-dra ut lina-veva-frikoppla osv. Du kan behöva göra så här 10-30 gånger innan det löser sig men konstigt nog funkar det ofta!

Ja, är det bara en "linspricka" så är det ju bara att dra ut den eller?
          Senast ändrad av anteman; 2015-05-20, 21:37.

Kommentera

När jag fick sånt brukade jag bara dra tills de löste sig... Funkade alltid. Hur mycke kraft berodde på hur tungt bete å hur tjocklina, men de löste sig alltid med å dra
            Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Tack för tipsen! Men blev att plocka ut spolen och rädda det som gick tillslut..

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                En PO? Det vanligaste är väl att börja reda ut, ev. plocka ur spolen och börja reda ut...
                Men innan du gör det, pröva det följande om skatbot inte är alltför jävligt.

Dra åt slirbromsen hårt! Tryck tummen hårt mot spolen/linhärvan och veva framåt en aning ca 1/4 - 1/2 varv med veven, spolen ska snurra med trots att du trycker ganska hårt med tummen. När du gjort detta, så frikopplar du spolen och drar ut lina så långt det går. Det kan bli några centimeter eller en decimeter eller så, tills det tar stopp igen.

Då upprepar du samma procedur med tummen och veven och frikopplar på nytt och drar ut lina och fortsätter så: veva-frikoppla-dra ut lina-veva-frikoppla osv. Du kan behöva göra så här 10-30 gånger innan det löser sig men konstigt nog funkar det ofta!

Ja, är det bara en "linspricka" så är det ju bara att dra ut den eller?
                Har sett den där metoden på youtube. Inspelad av en man med den fetaste sydstatsdialekten man kan tänka sig... har dock aldrig lyckats få loss en enda po med den metoden.

Kommentera

Jo, jag har sett den och det fungerade för mig iaf!
                  kan ju bero på att jag endast fått och prövat på s k UPO unprofessional overruns :-)
                  Senast ändrad av anteman; 2015-05-20, 22:13.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                  23 svar
                  4 247 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg Peter B
                  av Peter B