Hitta de större gäddorna från land, tips mottages :) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hitta de större gäddorna från land, tips mottages :)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Iom att du är landbunden så skulle jag vilja säga att det viktigaste är att hitta ett vatten som håller ett bestånd av större Gädda, och minst lika viktigt, som har lågt fisketryck, då de flesta som fiskar troligen fiskar av samma platser pga att de ser ut att vara sk "giftiga", och framför allt för att de är mer eller mindre lätta att nå.

Kommentera

Har själv samma problem i perioder med min favoritsjö, vi landade ca 45-50 gäddor igår och största låg på ca 3,5kg tillsammans med 4 feta abborrar över kilot. Metoderna var flötmete och kast från båt och land. Flötmete med en liten mört gav de störta abborrarna, samma metod fungerar även mycket bra på större gäddor. Jag har tidigare landat gäddor mellan 8-10kg i sjön och kompisen på 12kg, samtliga stora madammer utom en är tagna på mete med mört.

Jag har upplevt att de större gäddorna är mer känsliga för lufttryck och väderomväxlingar, flera säger att man skall fiska i vikarna där vinden blåser och även dagar då det blåser mycket. De gångerna när jag har fått stora madammer över 5 kg har varit dagar då vädret har varit stadigt molnigt och vindstilla några dagar på rad. Men det viktigaste är nog snarare att lirka, lalla och lura med gäddorna, här gäller det att man testar sig fram vad som passar bäst i just den sjön. Säkra kort som alltid får förstaplatsen i boxen är atom i alla dess storlekar och färger. Större spinnare av märket Mepps, likaså några Zalt i olika färger, och listan kan göras lång.

Mina rekommendationer är att söka av längs med branta bergsväggar, stenbottnar och nivåskillnader i bottenstruktur, i anslutning till tempoväxlande/strömmande vatten. Testa tio kast med varierande drag och därefter byt till det nappar och känn av med färgkombinationer. Detta är baserat på vad jag har kommit fram till i min sjö som gett bra resultat.
      Annars så brukar säkra kort vara att trolla av sjön om man inte känner till den allt för bra, då är handkraft och ett par åror att rekommendera för att få olika fart och känsla i dragen.
      Båt kanske går att låna/hyra av någon vid sjön?

Nu känner jag att detta inlägget mer blev en allmän "vart hittas gäddorna i en sjö". Men fångar man flera 1-2-3 kilos på samma ställe så bör man snarare förflytta sig för att ha större chans att hitta de större på en annan plats i sjön. Finns det små gäddor i sjön så finns ju det självklart större gäddor också, abborrar kan anpassa sin storlek till omgivningen och födotillgången och mig veterligen så kan inte en gädda göra detta!
      My wife says she is gonna leave me if i go fishing one more time,
      lord how i will miss that woman...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
      1 690 svar
      369 796 visningar
      0 gillar