Bull Dawg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bull Dawg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Originally posted by Erik Hoffmann
    den andra kroken fast ocksa pa ovansidan intill svansen. Tanken med detta krokarrangemang ar att nar gaddan tar betet, ska vajern losgoras och darmed sparar man pa jiggen. Denna krok konstruktion fungerade bra, inga dyrbara svansar gick at.
    Svinga lugnt!
    Gör likandant med stora shadar, istället för att bara trä kroköglan (på den extra trekroken) över huvudets krok, vilket dessutom är riskfyllt då man kan tappa den kroken.

Kommentera

Apropa de dyra bullarna. Sportfiskeboden i Taby har en curly jigg pa 30cm for bara 39 kronor. Genom att skara till under sidan pa jiggkroppen till en plan sida far du ett liknande bete som bullen dvs sjunker inte bara rakt ner. Har fungerat alldeles utmarkt i mina hemmavatten. Vid flera tillfallen har gaddan tagit betet pa nerfarden sa var beredd. Den lag kostnaden gor att man inte grater blod om gaddan klipper av stjarten. Anvander denna jigg pa lite grundare vatten an bullen 3-7m.
      Svinga lugnt!

Kommentera

Lugn Henrik nagongang maste det vara din tur.

Kommentera

Originally posted by Erik Hoffmann
          Apropa de dyra bullarna. Sportfiskeboden i Taby har en curly jigg pa 30cm for bara 39 kronor. Genom att skara till under sidan pa jiggkroppen till en plan sida far du ett liknande bete som bullen dvs sjunker inte bara rakt ner. Har fungerat alldeles utmarkt i mina hemmavatten. Vid flera tillfallen har gaddan tagit betet pa nerfarden sa var beredd. Den lag kostnaden gor att man inte grater blod om gaddan klipper av stjarten. Anvander denna jigg pa lite grundare vatten an bullen 3-7m.
          Svinga lugnt!
          Det var ett bra tips, mer sånt!

//K
          BJ@

Kommentera

äckligt dyrt e de...... men egentligen, va e de som gör de så dyrt??? e ju bara gummi å krokar!
            Skitfiske på er/ Perchman

Kommentera

Tar tid att ta fram den, kanske, som zalten tog flera år att bli rätt, och om det då inte är en privatperson som jobbar på fritiden är det klart att man måste ta pegar för den! och sen måste den importeras från USA, kostar lite det med

Kommentera

Det finns ytterliggare en jigg som ar lite billigare och som nastan har bullens egenskaper. Med nastan menar jag att den dyker mer rakt ner i stallet for 45 graders lutning som bullarna. Jiggen heter softtail och ar en systervobbler till helltailen. Softtail vager modiga 130g. och dyker snabbt ner till 10m. Den fiskas effektivast 4m eller djupare. Liksom sin systervobbler Helltail har dessa tva vobbler losa svansar som kan bytas om de tuggas bort. En ny svans kostar runt 20 kronor. For att tyngden i softtailen inte ska hoppa ut pga gaddans tuggande sa lindar jag runt tva band runt kroppen, sant dar band som anvands for att halla ihop kablar. Gor du detta sa kommer du fanga manga gaddor innan kroppen maste kasseras. Svansen finns i 20 farger, saledes ar kombinationerna manga med andra ord. Jo, priset ar 159 kronor for denna skapelse.
                For ovrigt kan jag VARMT rekommendera Helltailen, ett grymmare efterleks bete far man leta efter. Nar jag sag detta bete forsta gangen tyckte jag att det inte verkade sa markvardigt. Men i juni forra aret blev jag helt sald pa Helltail. Kusligt effektivt inne pa grundvattnet. Trots storleken slukar gaddan detta bete fullkomligt manga ganger. Det kusliga var att de kom farande som torpeder och slok vobbler nar jag skulle lyfta upp den ur vattnet. Hjartat stannade till nagra ganger men oj vilka adrenalinkickar. En gadda kommer jag sarskilt ihag. Gaddan var inte storre an 3kg men den slok vobblern fullstandigt nar jag precis hade avslutat inspinningen vid baten. Ogonblicket efter hugget ruskade den pa huvudet och blev sedan helt stilla. Jag fattade inte varfor den blev stilla men sa borjade den sjunka och da forstad jag att den helt enkelt hade dott. Troligen hade nagon krok trangt in hjarnan och slackt fiskens liv.
                Hemligheten bakom helltails starka dragningskraft maste vara storleken (syns bra) samt rorelsen. Kroppen vickar sida till sida samtidigt som svansen ror sig mycket forforiskt. Rent dvavulskt bete ur gaddans perspektiv. Kostar 159 kronor finns i 10 farger och mina har jag inhandlat hos Sportfiskeboden i Taby och hos Lundgrens inne Stockholm.
                Ett tips bara innan du kastar ut din Helltail i sjon, lackera den 3ggr med klarlack sa slipper du problem med svallning av trakroppen.
                Svinga lungt and keep tight lines!

Kommentera

låter intressant! jag har en helltail i gäddfärg liggande här kanske nåt att prova i sommar då! fast jag har bara ett vanligt gäddspö, men det ska visst funka ändå vad jag har hört.
                  my precious....

Kommentera

Henrik!
                    Kasta ut Helltailen med ditt vanliga gaddspo, lat den sjunka till onskat djup och spinn in. Men tank pa att Helltailen ska spinnas in utan stopp (tycker jag). Det betyder att den kommer att stiga varefter den narmar sig baten, sa lat den sjunka ner ordentligt. Mina erfarenheter i fargvalet ar: Polkagrisen (rosa med svarta prickar) fungerar bra nar det ar riktigt morkt (efter solnedgangen), orangegul, rodsvart vid soligt vader, regnbagen och gaddan vid mulet vader. Tank pa att laborera med fargvalet pa stjarten ocksa. Den roda och guldglittrade svansen skordade manga gaddor under dessa underbara junikvallar. Glomde att namna att Helltailen vager 100g. Men har du ett spo upp till 60g sa kan du kasta ut den forsiktigt. Du behover inte komma langt for att fanga gadda pa den.
                    Svinga lungt!

Kommentera

Den lila fargade samt den bruna med rodorange svans lockade flest gaddor i mina vatten.
                      Farska bullar var det har!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 689 svar
                      369 145 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Westley Richard