Trolla gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolla gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trolla gädda

Hej jag har alltid fiskat intill grynnor och vasskanter både när jag trollat gädda och kastat. Mestadels har det handlat om väldigt grunda vassrika vikar vid kallrigafjärden vid Östhammar. Men jag tycker att det är lite för dåliga storlekar på fisken, jag har ännu inte spräckt 10 kilosgränsen utan ligger på retliga 9,5kg.
    Så nu försöker jag tänka nytt och tänker att man kanske ska trolla mer på djupet, speciellt nu på sommaren så jag har införskaffat mig nya spön, ett ekolod och begett mig ut med nya vobblers för flera tusen.
    Efter att ha varit ute i två dagar och sammanlagt typ 7 timmars trolling utan ett enda hugg trots mycket fisk på ekolodet så börjar jag tro att jag gör något fel? Behöver man en sidoparavan för att inte skrämma gäddorna? För visst måste det vara gäddor jag ser där ute på runt 3-6 meters djup? Kan det vara gös?
    Jag har mestadels trollat med gul/svartrandiga swim whiz, grön/blå stor zalt, någon pigtail och en mindre swim whizz.
    Jag har provat lite olika hastigheter men oftast mellan 2-2,5 knop.
    Alla tips mottages tacksamt.
    /Danne

Det låter som att du gör det mesta rätt. Håll dig ute på djupen och leta betesfisk. Paravaner är klart att föredra för att få ut fler beten i bredd. Sist jag var ute och körde högg det enbart på yttersta spöna så det kan absolut vara avgörande att få ut grejerna en bit från båten. 7 timmar utan hugg är dock inget ovanligt så det är bara att nöta på. Vi var iväg till Värmland på en satsning i höstas och jag satt utan ett pill på mina grejer och glodde i närmare 25 timmar (fördelat på två dagar) innan det under de sista 20 minuterna klev på två 100+'are. Bägge högg där det var tjockt med betesfisk på ekolodet. Mina goda vänner och vapendragare - tillika medlemmar här på Fiskesnack - Knodden och Ruffejägarn var ute på vårtrolling på storgäddvatten i våras och de hade ett hugg på hela dagen men det räckte: http://www.fiskesnack.com/fotoalbum/...id=0&sort=date

EDIT: Om jag inte minns helt fel tror jag att det inte fanns en betesfisk i sikte när länkade fisken högg. Sålunda ingen regel utan undantag...
    Senast ändrad av Gäddhängke; 2015-08-05, 21:07.

Kommentera

Ok jag ska ut ikväll igen och prova, jag får ta att prova en paravan.
      "Håll dig på djupen" säger du. Tror du jag ska prova djupare än fem meter. Någon sa att även om det finns mycket fisk på lodet runt fem meter så vilar den mest där för att sedan gå djupare och jaga?

Kommentera

3-6 meter er ikke dypt vann.
        Jeg har mange gjedder som har tatt woblere som fisker på 5-20 meters dyp over totaldyp på 150-400 meter. Pelagisk fiske handler lite om dybde, og mye om å finne områder med mye betesfisk, hvor betesfisken står i "baller". Betesfisk som står spredt utover er ikke redde, mens de søker sammen når de merker at det er rovfisk rundt.

Vær litt obs på at det kan være vanskelig å gjenutsette gjedder som tar skikkelig dypt. Fisker jeg målrettet etter gjedde, fisker jeg ikke med utstyr som går dypere enn 10 meter, selv om det altså er vesentlig større total dybde.
        Team Colibri

Kommentera

Ahh intressant med bollarna.
          Näe jag har förstått att 3-6 meter inte är djupt, frågan är om det är bara om jag behöver gå djupare eller om det räcker?

Kommentera

Det er ikke godt å svare på, det vil variere fra sjø til sjø og mellom årstidene. Gjeddene, også de store, står der de har lett tilgang på mat i passende størrelse og føler seg trygge. Hvis de har tilgang på mat, men ikke føler seg trygge, går de dit for å spise og så til et "trygt" sted for å fordøye maten.

I innsjøer med pelagisk betesfisk i fin "gjeddestørrelse" kan du få store gjedder pelagisk. Et typisk eksempel er sjøer med sik. I Sjøer hvor betesfisken pelagisk er små, feks lauve eller krøkle, er det ikke så energieffektivt for gjedda å gå pelagisk. Da jakter den heller abbor, mort og brasme og de finner du typisk mer strandnært og rundt vegetasjon.

I innsjøen hvor jeg fisker mest er det nettopp en stor bestand av sik, og den går pelagisk. Men det virker ikke som gjeddene trekker ut for å spise av denne siken før litt utpå sommeren, det drøyer gjerne til juni før jeg får de første pelagiske gjeddene. I en annen innsjø jeg fisker mye i finnes det ikke sik, der får jeg de fleste større gjeddene på 5-10 meters dybde og typisk på woblere som går 4-6 meter dypt. Denne sjøen har mye mort, brasme og abbor.

Det finnes altså ikke noe fasitsvar. Man må prøve seg frem i hver enkelt innsjø.
            Team Colibri

Kommentera

Förtydligande från min sida ang. "hålla sig på djupen": Bara för att det är djupt som fan behöver du inte trolla med grejer som gräver ner sig till 8-10 meter. Det går utmärkt att trolla med beten på 2-3 meter även om det är 40 meter djupt. Det känns lite avigt i början men ge det lite tid så kommer du bli övertygad.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57
              25 svar
              3 337 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Chrispenborn  
              Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02