Underskattade beten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Underskattade beten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Plastvarianten av Wolftail shallow, alltså den CWC säljer.
    Finvarianten i trä är säkert också bra men plastvarianten är galet prisvärd. Lite lökig krokupphängning baktill men fan vad fisk den drar! Ett fantastiskt bra bete som, i mina ögon oförtjänt, har hamnat i skuggan.
    Om jag bara hade fått ta med ett bete ut hade en Wolftail i färgen Drutten förmodligen varit the bete. Ulvforsen for president!

Kommentera

Betesindustrins överlevnad är väl mer eller mindre beroende av att konstruktioner som dragit rekordfisk på rekordfisk i decennier ska falla i glömska. Det är inte ofta vi ser artiklar som hyllar Swim Whizz, Cisco Kid eller Abu Reflex. Men fiskepressen är väl i någon utsträckning(stor? liten? mittemellan? nån som vet?)annonsfinansierad och vill kanske hålla sig på god fot med annonsörerna, då funkar det inte med artiklar om beten med 50 år på nacken. Men det känns som att de beten som är "underskattade"(sett till uppmärksamhet i olika typer av fiskemedia)är alla utom stora gäddjiggar, tailbeten, vertikaljiggar för gös, abbarjiggar och stora jiggar för havsfiske./Funderande 79:a som är glad över att det numera finns stora gäddgummin, shallowskruvar, offsetkrokar, drop-shot sänken och bulletsänken för texas och carolina riggar.
      All you need is Lubb.

Kommentera

Fast själva definitionen av underskattat bete måste väl vara 35 gr Atom. Enkelt att använda, krokar bra och fiskar skjortan av det mesta tröga sommardagar. Om du skulle titta i hinkarna på en större gäddtävling så hittar fler Atom än du kan ana. Det är vad många gamla rävar hänger på när inget annat inte fungerar.

Kommentera

Vet inte om jag tycker att Atom 35g är underskattat.
          Det är ett grymt bete som ofta nämns tex här på fs. Kommer ofta upp i diskussioner om det absolut bästa betet. Hyllades i Fiskefeber för inte länge sedan, tror iofs det var 20g, när Gädd-Joel fick råstryk av några sydeuropeer i Blekinge. Så visst, det kanske inte får fullt ut den uppmärksamhet det förtjänar men det är ändå ett bete som får en del uppmärksamhet. Inte minst sedan skedar kom på modet igen. Eller förlåt, spoons kanske det heter.

Kommentera

Buster två crank bait. En liten jävel som jag inte tror allt för många fiskar med, men den drar fisk som satan. Gädda och Abborre är som galna i den i rugen färgen.

Wolf tail CWCs plast tail verkar vara ett bete som hamnat i skymundan för många andra tailar. Enda tailen jag har haft bra fiske på.

Kommentera

Överskattat = tailbeten
              Underskattat: Buster Jerk/Salmo Slider

Kommentera

Okej, det blir väl lite fånigt att rekommendera nedanstående bete med tanke på mitt nick, men.....:

Viking Herring! Väldigt allround och framförallt prisvärd (30-50 kr). Man tänker ju spontant havsöringsfiske när man tittar på draget men jag har även fått abborrar upp till 1,3 kg och gäddor upp till 6 kg på dem, oftast färgen koppar/blå.

En annan fördel med att ha ett gäng Vikings i varierande storlekar liggandes i fiskelådan är att det är ett väldigt bra bete för barn och nybörjare att använda, då man kastar långt och det generar mycket hugg.

Kommentera

Jag har dragit vansinniga mängder med torsk, då jag växte upp, på "fladen torsk" på kast/spinn. Inte exakt det men snarlikt ivf. DET är ett drag jag inte sett någon rekommendera

Skall också erkänna att jag inte själv fiskar med dem längre. Men eftersom det funkade då gissar jag att det funkar lika bra idag med på kustspinn.
                  __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Tycker att både Rapala Countdown wobblers och Cisco Kid har hamnat på hyllan för många.

Kommentera

Salmo Fatso.... speciellt 10cm!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 690 svar
                      373 264 visningar
                      0 gillar