Hur ofta byter du bete? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur ofta byter du bete?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
    Hej OjOjOj;

Nästa gång du åker ut och fiskar kan du börja med att kasta av dina bästa fiskeplatser med tre nya beten innan du plockar fram gamla "favoritdrag" ...

Tipsat dig att alltid börja ditt fiske vid fem nya fiskeplatser har jag gjort många gånger tidigare...

http://www.trumman.com/fisketips.htm
    Old Firehand

www.trumman.com

Du menar länkat till din sida 5 ggr?

Kommentera

Ursprungligen postat av swiss_army_knife Visa inlägg
      Jag börjar 90% av gäddpassen med en Bustet Jerk Papegoja, oavsett väder vind och årstid. Sen kan jag byta rätt fort till andra färger. Kanske kör en 1-4 olika färger på en plats sen åker jag till nästa, kör de som sitter på, funkar inte de tar jag Papegojan osv. Att testa Papegojan på alla ställen jag fiskar är ett måste mår dåligt annars. Men sen behöver inte dom andra färgena upprepas utan då kan jag prova allt. Men kanske kör allt från 5-30 kasst beroende på humör och tro på betet.
      Låter som en plan. En plan är det jag själv försöker ta fram. Kan låta tråkigt men jag vill bygga upp en strategi jag kan köra på monotont och utan att blanda in känslor. Annars tår man som oftast och dänger favoritdraget om och om igen.

Har börjat skicka på en gruppering av drag något såhär.

Betestyp; jerk, jigg, wobbler, spinnare.
      Djup; 0-1.5m (jerk, wobbler spinnare), 1.5-3m (wobbler jigg), 3-5m (wobbler jigg), +5m (wobbler jigg)
      Färg, naturlig + irriterande
      Hot Shots! Dett kan vara de 3 nya betena som trumman föreslår.

Alltså skulle jag komma till min plats. Börja med att kasta av den med beten som ligger 0-1.5m djup. Sedan gå på 1.5m-3m.
      Är det max 3 m djupt så ger jag mig där och åker vidare.

Kommentera

Ursprungligen postat av OjaOnej Visa inlägg
        Du menar länkat till din sida 5 ggr?
        Hej OjOjOj;

Det är en standardavslutning ungefär som "med vänlig fiskehälsning" ...

http://www.trumman.com/fisketips.htm
        Old Firehand

Kommentera

Mest för de är intressant... Om ni "råkat" få en stor borre/gädda/hö på just ett ställe med ett bete, har ni då lyckats komma tillbaks till just de stället med samma bete å lyckats igen?
          Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Låter som en plan. En plan är det jag själv försöker ta fram. Kan låta tråkigt men jag vill bygga upp en strategi jag kan köra på monotont och utan att blanda in känslor. Annars tår man som oftast och dänger favoritdraget om och om igen.

Har börjat skicka på en gruppering av drag något såhär.

Betestyp; jerk, jigg, wobbler, spinnare.
            Djup; 0-1.5m (jerk, wobbler spinnare), 1.5-3m (wobbler jigg), 3-5m (wobbler jigg), +5m (wobbler jigg)
            Färg, naturlig + irriterande
            Hot Shots! Dett kan vara de 3 nya betena som trumman föreslår.

Alltså skulle jag komma till min plats. Börja med att kasta av den med beten som ligger 0-1.5m djup. Sedan gå på 1.5m-3m.
            Är det max 3 m djupt så ger jag mig där och åker vidare.
            Vet inte om du sett det här redan, men kolla 2:45 in i den här filmen med Jarmo Kuisma. Han kör en taktik liknande det du funderar på och han har ju dragit en del hyfsade gäddor (och annat) om man säger så...

https://youtu.be/EuFj8ph-4yU

Kommentera

Om ni "råkat" få en stor borre/gädda/hö på just ett ställe med ett bete, har ni då lyckats komma tillbaks till just de stället med samma bete å lyckats igen?
              Det brukar funka när jag fiskar Abborre dock brukar platsen inte va exakt den samma varje säsong så det tar några turer innan man hittar rätt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
                Vet inte om du sett det här redan, men kolla 2:45 in i den här filmen med Jarmo Kuisma. Han kör en taktik liknande det du funderar på och han har ju dragit en del hyfsade gäddor (och annat) om man säger så...

https://youtu.be/EuFj8ph-4yU
                Har kikat den nu. Det är ju lite som jag tänkt mig. Reagerar också på att han kan fiska utan aluminium och 150hk på aktern. Går det?

Kommentera

Har kikat den nu. Det är ju lite som jag tänkt mig. Reagerar också på att han kan fiska utan aluminium och 150hk på aktern. Går det?
                  Dom som är mest "hard core" och riktigt inbitna älv-fiskare tror jag är en ganska hemlig samling gubbar som lägger väldigt lite resurser på utseende, men desto mer på funktion. Kolla bara hans flytoverall (eller vad det är), den har varit med ett tag

Jag håller själv på att banta ner mängden beten som åker med ut. Prylar jag aldrig fått en enda fisk på (och det är ganska många) får inte längre åka med och kommer att säljas efter hand...

Kommentera

Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
                    Kolla bara hans flytoverall (eller vad det är), den har varit med ett tag
                    Äh, det luktar spons lång väg..;-)

Edit: luktar nog nånting iallafall..

Kommentera

Jag byter inte bete så superofta då jag har några favoriter som levererar 9ggr av 10. Men har ja ingen kontakt med fisk så brukar ja byta efter kanske 20-30kast. Fiskar oftast i vikar o då börjar jag alltid att fiska av djupkanterna o grynnorna utanför,sedan arbetar ja mig in pp grundare vatten. Att fiska innifrån o ut inbillar ja mig att chansen att skrämma fisken ökar.
                      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                      3 svar
                      2 865 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Swangsta  
                      Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57