Gäddfiske bland näckrosor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddfiske bland näckrosor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddfiske bland näckrosor

På senare rid har jag försökt att fiska efter gäddor som gömmer sig i näckrosbälten. Rapala Minnow Spoon vassdrag och jiggar med offstkrokar rör sig fint över och mellan näckrosbladen och gäddorna hugger vilt. Men det är stört omöjligt att få dem att fastna. I de flesta fall verkar det som om de missar men ibland rycker det till i spöt. Men som sagt, fastnar gör de inte.
    Min fråga är då: Är det lönlöst att ens försöka? Om inte - hur får man dem att fastna på kroken?

Click image for larger version

Name:	20160802_4 gäddatacker i Lycksjön.jpg
Views:	1
Size:	811,4 KB
ID:	1846794
    Gråt inte...
    båten ligger i vassen still
    full med gäddor och braxar
    full med ålar och laxar
    (Alice Tegnér)

Skulle tro att mothuggen är problemet för dig! Prova gör mothuggen uppåt och se ifall du får annat resultat! Nyper de jiggen och mothugget sker sidledes (så som jag själv normalt gör med trekrok) så blir det en lågoddsare att kroken sätter sig bra då kraften inte gynnar krokningen

uppåt vinklar krokgapet åt rätt håll för att hitta fast i läppen

Kommentera

Ursprungligen postat av Gössermann Visa inlägg
      På senare rid har jag försökt att fiska efter gäddor som gömmer sig i näckrosbälten. Rapala Minnow Spoon vassdrag och jiggar med offstkrokar rör sig fint över och mellan näckrosbladen och gäddorna hugger vilt. Men det är stört omöjligt att få dem att fastna. I de flesta fall verkar det som om de missar men ibland rycker det till i spöt. Men som sagt, fastnar gör de inte.
      Min fråga är då: Är det lönlöst att ens försöka? Om inte - hur får man dem att fastna på kroken?

[ATTACH=CONFIG]88873[/ATTACH]
      Det är aldrig lönlöst att försöka, men varför inte ta dom på mete med feta mörtar lr varför inte en saftig ruda precis i utkanten av näckrosbältet, inte för klen lina heller så du kan slita loss grejerna om gäddan sticker in bland näckrosstjälkarna.

Kommentera

Kör man i näckrosor så är ju halva nöjet de galna huggen ^^
        Testa en groda som hoppar på ytan annars

Kommentera

Jag har samma "problem" om man nu vill kalla de så, själv är själva drillningen av gädda inte så speciellt rolig om du frågar mig... De är mest huggen elr hoppen man är ute efter...

Men folk säger ju de vasskyddade grodor krokar 2-3 gånger av 10 bara, men jakten från gäddorna får de ändå å vara värt de.
          Själv har jag inte lyckats få in en gädda till båten med groda fast min är helt sönder strimlad... Mitt problem är att jag gör mothugg precis när de hugger elr dem suger i sig grodan å man tror att dem har den, de är tydligen fel... Du ska vänta 2-3 sekunder (beroende på hur den hugger) elr tills du känner gäddan i spöet... Sen rakt upp med spötoppen.

Sånt klarar inte jag efter allt HÖ fiske, där kör man ett litet knyck i spöet vid minsta duns sen dansar de iväg!
          Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
            Jag har samma "problem" om man nu vill kalla de så, själv är själva drillningen av gädda inte så speciellt rolig om du frågar mig... De är mest huggen elr hoppen man är ute efter...

Men folk säger ju de vasskyddade grodor krokar 2-3 gånger av 10 bara, men jakten från gäddorna får de ändå å vara värt de.
            Själv har jag inte lyckats få in en gädda till båten med groda fast min är helt sönder strimlad... Mitt problem är att jag gör mothugg precis när de hugger elr dem suger i sig grodan å man tror att dem har den, de är tydligen fel... Du ska vänta 2-3 sekunder (beroende på hur den hugger) elr tills du känner gäddan i spöet... Sen rakt upp med spötoppen.

Sånt klarar inte jag efter allt HÖ fiske, där kör man ett litet knyck i spöet vid minsta duns sen dansar de iväg!

Lyckan var total för mig när jag lyckades kroka en gädda på Buzzer.
            Men som du säger, plasken och att se när gäddan jagar är det fina!
            Skiter i om jag får upp dem när jag fiskar ytbeten,oftast smågäddor i mina vatten som hugger i ytan ändå.
            Ingen fisk är chans för fisk.
            https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
            https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Du kan även testa att inte göra mothugg alls.
              Ofta (men givetvis inte alltid) krokar dom sej själva, men när man gör lite för snabba mothugg så rycker man istället draget ur käften på dom.

Kommentera

Prova M/G spinnerbait. Gör mothugg rakt uppåt med spöt och inte åt sidan.
                Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Ursprungligen postat av EuroPike Visa inlägg
                  Prova M/G spinnerbait. Gör mothugg rakt uppåt med spöt och inte åt sidan.
                  Spinnerbaits i ogräsvatten?
                  Varför har jag missat det?
                  Ingen fisk är chans för fisk.
                  https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                  https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Bästa fisket!! =)
                    Abborre: 665gram
                    Gädda: 5.8kg
                    Brax: 2.3kg
                    Regnbåge: 3.50kg
                    Insjööring: 1.0kg

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat