Höstgädda! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höstgädda!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Alltiallo Visa inlägg
    När vi nu pratar om krokar! PÅ mina westins jätte sitter ju 3 krokar! rätt dålig kvalitet då en va böjd efter en 2 kilos gädda! men nu till saken, tog bort den mittersta kroken för den satte sig så jävla dåligt på undersidan av käften på gäddan(utanpå) å alla 3 jävla krokar satt fast, så tog bort mittersta och efter det fick jag inge mer fisk, fiskade över 10 meter och det smällde iaf 3-4 gånger men ingen satt.. kan mittersta kroken som e borta va problemet eller är de bara ren otur? ska jag missa 4 gäddor å sen få 1 så slänger jag nog på mittkroken och trycker in hullingarna istället
    Den uppenbara slutsatsen av den erfarenheten är väl rimligen att göra tvärtom, dvs ta bort den främre och den aktre kroken? Dessutom skulle jag byta ut mittenkroken mot en större och bättre krok (och vid behov förstärka krokfästet).

Kommentera

• Jaha, ett gäng timmar av solo drag-rodd och spinnfiskande till ända... blev inte mycket att hänga i granen, en gädda på ~50-60cm var den enda som krokades å "landades" (krokade dock av den i vattnet men...).

Började lovande med två hugg på min drag-rodd, dock inget krokat, sen vare dött en lååång tid, varpå jag beslöt att testa en del i sjön jag inte fiskat i förr, väl där så producerade drag-rodden bara en massa bottennapp, men, det var å andra sidan rätt "bra träning" (tänk Miyagi och lite wax on/wax off) då jag fick öva upp snabbheten i att få tag på spö/mothugg etc, flöt på fint rätt snabbt så nu känner jag mig mer redo för när nästa hugg kommer...
      blev dock inge fler hugg på drag-rodden under hela dan, som sagt, enda jag fick på kroken "på riktigt" var på spinn rätt upp å ner...

nåväl, bara ut å pårom imorn igen!!!
      Ska nog försöka släpa mig ut lite snabbare imorn å testa mer åt hållet förmiddan, se om de kan göra nån skillnad...

Mvh
      /peter
      https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

• Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
        Aaahh... dragrodd! En fin, gammal, metod. Faktiskt äldre än fisket med spö och rulle. Förr i tiden (och inte längre sedan än att jag träffat folk som fiskat gädda på det viset) så bestod utrustningen av en grov, spunnen (vad som nuförtiden felaktigt kallas flätad) lina av lin eller bomull, ofta försedd med en tafs av massiv koppar- eller mässingstråd och - oftast - ett skeddrag. Man lade cirka tio meter av linan (som var upplindad på en vinda) i lösa slingor på båtbottnen och kastade ut draget. Sedan lindade man linan ett varv om pekfingret (på valfri hand) och så började man ro. Högg en fisk så kände man det direkt och kunde ge mothugg och hala in fångsten.

Så kan man göra nu också, med linan på en rulle som sitter på ett spö, fast har man flätlina på rullen bör den vara grov eller så bör man skydda fingret med en handske eller liknande. Det knepigaste är att undvika slacklina när man växlar från hand till spö.

Annars är det bästa att vara två; en som ror och en som håller i spöt/spöna. Man kan ha sitt spö mellan benen när man ror men det är obekvämt och något riskabelt. Fler än ett spö har setts försvinna över relingen när en stor gädda huggit... Bättre är att montera sitt spö i en hållare. Förr fanns sådana man kunde skruva fast (som en tving) i en toft eller relingen och att använda spötoppen som nappindikator. Motthugg ges då lämligen genom ett extra kraftigt årtag varefter man gerppar spöt. Fasta årtullar är att rekommendera....

Vill man följa bottenprofilen är det beprövade sättet att rigga ett paternostertackel med lämpligt sänke och betet (lämpligast en flytande wobbler) monterad i en tafs någon meter upp på linan.
        Känns nästan som att målet för resten av de skälvande få dagarna på säsongen får bli att lyckas kroka å landa en (helst en i OK strl såklart) gädda på solo-dragrodd får se, blir inte själv i båten idag så kanske kan lyxa till det idag å ha nån "motor" ibland under dagens pass eller själv agera motor åt nån annan...

men, efter gårdagens massa solo-dragroddande så känner jag mig som jag i alla fall fick till en liksom ganska "väloljad" teknik med "min" halvdana set-up... får se om man lyckas kroka nåt på detta viset innan isen kommer!

Kul är det iaf!!!
        iaf så länge det inte är allt för hård vind...
        får väl se hur kul jag tycker det är om/när det blåser på nån dag framöver.... var lite småtungt vid nåt tillfälle redan igår och då var väl inte vinden så illa direkt även om det gav upphov till lite vågor...

Mvh
        /peter

Kommentera

• Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg
          men, efter gårdagens massa solo-dragroddande så känner jag mig som jag i alla fall fick till en liksom ganska "väloljad" teknik med "min" halvdana set-up... får se om man lyckas kroka nåt på detta viset innan isen kommer!

Kul är det iaf!!!
          På´t igen! Det är enda sättet.

Kommentera

Bra tips från många håll!

Att köpa spöhållare ser jag inte som ett alternativ riktigt, då det ger sån dålig kontroll då man inte känner nåt utan bara ser spötoppen jobba.
            Däremot så var det ändå ett bra tips, kanske måste köpa en sån spöhållare som länkas bara för att stoppa spöet i vid transporter eller annat...
            Kolla Wigglers i stället. Du får nog två (eventuellt tre, beroende på var du handlar) för samma pris. Har kört med dem i flera år nu, dels med monterade fästen, skruvade i båten, dels på grabbräckena. Enda problemet är att de har en känslig punkt mellan "stjälken" och själva spöhållaren. Har knäckt några när jag glömt mig och lagt till med sidan mot bryggan och hållaren i rät vinkel mot båten...
            Skit fiske!
            Gösta
            PS Använder dem både vid trolling och som transporthållare när jag har fler än tre spön med. Och så känns det bra att sätta spön i horisontellt när man vill ha svängrum på kastdäcket. Har annars tre Berkleytuber för vertikal spötransport...

Kommentera

• Va ut idag å var riktigt trögt hela förmiddagen, sen drog vi å trolla över större djup på 25m å drog en liten snipa på 500g, å medans vi trollade såg vi betesfisk plaska in vid en vassudde och drog 3 snipor där för att senare dra vidare och fiska lite på en djupkant jag haft lite lycka vid förr.. väl där var det riktigt trögt! tills jag tröttnat å satt å smådängde en mcrubber lite halvdant, en 2 kilos gädda kom upp 2 meter från båten och slukade min jigg! lite utdelning gav turen iallafall. men min tanke var om han följt efter en bit, om han tagit fart från botten eller om han kanske inte låg jämnsmed botten utan låg 2-3 meter under ytan och när jag drog förbi en rullande mcrubber så smällde han till? för nå fisk fick jag inte när jag drog den 1-2m över botten inte. ajja får se nästa tur då blir det nötande på den djupbranten igen

Kommentera

• Ursprungligen postat av Alltiallo Visa inlägg
                När vi nu pratar om krokar! PÅ mina westins jätte sitter ju 3 krokar! rätt dålig kvalitet då en va böjd efter en 2 kilos gädda! men nu till saken, tog bort den mittersta kroken för den satte sig så jävla dåligt på undersidan av käften på gäddan(utanpå) å alla 3 jävla krokar satt fast, så tog bort mittersta och efter det fick jag inge mer fisk, fiskade över 10 meter och det smällde iaf 3-4 gånger men ingen satt.. kan mittersta kroken som e borta va problemet eller är de bara ren otur? ska jag missa 4 gäddor å sen få 1 så slänger jag nog på mittkroken och trycker in hullingarna istället
                Jag har upplevt exakt samma grej nu i höst! Fick ganska mycket fisk på Westins jätte men ofta en väldigt jobbig avkrokning där krokar sitter både i gälar och ögon samtidigt ungefär. Så jag tog bort den mittersta precis som dig och började få massa hugg utan att fiskarna fastnade. Lösningen för mig blev att sätta en trippellekande på den främsta kroken så den kommer lite längre ner/bak och vips så började fiskarna fastna igen!

Kommentera

Jaha, ett gäng timmar av solo drag-rodd och spinnfiskande till ända... blev inte mycket att hänga i granen, en gädda på ~50-60cm var den enda som krokades å "landades" (krokade dock av den i vattnet men...).

Började lovande med två hugg på min drag-rodd, dock inget krokat, sen vare dött en lååång tid, varpå jag beslöt att testa en del i sjön jag inte fiskat i förr, väl där så producerade drag-rodden bara en massa bottennapp, men, det var å andra sidan rätt "bra träning" (tänk Miyagi och lite wax on/wax off) då jag fick öva upp snabbheten i att få tag på spö/mothugg etc, flöt på fint rätt snabbt så nu känner jag mig mer redo för när nästa hugg kommer...blev dock inge fler hugg på drag-rodden under hela dan, som sagt, enda jag fick på kroken "på riktigt" var på spinn rätt upp å ner...

nåväl, bara ut å pårom imorn igen!!!
                  Ska nog försöka släpa mig ut lite snabbare imorn å testa mer åt hållet förmiddan, se om de kan göra nån skillnad...

Mvh
                  /peter
                  Hej Peter;

Om du har starka, pålitliga spöhållare kan du vid dragrodd ha slirbromsen något hårdare ställd än vid kastfiske...

När du ser att spötoppen böjs bakåt (Gäddan hugger) gör då ett riktigt långt och kraftigt årtag...
                  Det krokar Gäddan både bättre och snabbare än när du ska resa dig upp och få tag på spöt för att göra ett mothugg....

Nålvassa krokar betyder bättre fiskelycka!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Old Firehand

Kommentera

• Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                    Kolla Wigglers i stället. Du får nog två (eventuellt tre, beroende på var du handlar) för samma pris. Har kört med dem i flera år nu, dels med monterade fästen, skruvade i båten, dels på grabbräckena. Enda problemet är att de har en känslig punkt mellan "stjälken" och själva spöhållaren. Har knäckt några när jag glömt mig och lagt till med sidan mot bryggan och hållaren i rät vinkel mot båten...
                    Skit fiske!
                    Gösta
                    PS Använder dem både vid trolling och som transporthållare när jag har fler än tre spön med. Och så känns det bra att sätta spön i horisontellt när man vill ha svängrum på kastdäcket. Har annars tre Berkleytuber för vertikal spötransport...
                    Tack för grymt bra tips!!!
                    får bli en investering (inte för att det kostade nåt utan mer för att tiden börjar bli knapp för höstens fiske denna säsong ) för nästa säsong!!!
                    grymt bra pris! lätt värt å ha bara för å ha spöet i vid förflyttning (även om jag nu även börjar tänka mer å mer att spöhållare kanske är bra i övrigt också för å sitta å solo-ro drag faktiskt....)

mvh
                    /peter

Kommentera

• Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                      Hej Peter;

Om du har starka, pålitliga spöhållare kan du vid dragrodd ha slirbromsen något hårdare ställd än vid kastfiske...

När du ser att spötoppen böjs bakåt (Gäddan hugger) gör då ett riktigt långt och kraftigt årtag...
                      Det krokar Gäddan både bättre och snabbare än när du ska resa dig upp och få tag på spöt för att göra ett mothugg....

Nålvassa krokar betyder bättre fiskelycka!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                      Old Firehand

www.trumman.com
                      Min spöhållare ser för närvarande ut som så att mitt spö sitter fastspänt i låret på mig, så, dom tål stryk, samt att min slirbroms är "på 11" eller snarare max, även om min slirbroms faktiskt är så pass svagt ställd att den knappt håller ens draget stilla. Jag har direktdrivna gamla ambassadeurer jag fiskar med (kan inte längre se mig nånsin fiska med nåt annat än direktdrivet faktiskt) men kilar fast veven i knävecket när jag ror drag nu senaste tiden, är den bästa set-up jag har kommit fram hittills då jag också känner i alla fall lite mer vad som sker med draget under ytan.

Ska testa det här med att försöka göra mothugg med ett extra hårt år-tag imorgon!!! blivit en del missade fiskar pga missat mothugg...
                      Senast missade jag idag, men, det mothugget hade jag missat oavsett min taktik när jag solo-ror tror jag, för dåliga reflexer för att klara såna gäddor utan att stå och hålla i spöet redo. Den gäddan jag missade idag blev det istället det klassiska att spöet slutade vara böjt (hade på en vobbler som drar ganska hårt) då gäddan attackerade vobblern bakifrån och med fart så fick bara slack på linan och sen var det försent när jag väl reagerade.

Stort tack för råd och tips!!!

Mvh
                      /peter

EDIT: och, ja, nålvassa krokar är grejen!!! att vässa krok är väl värt sin tid!!!
                      Senast ändrad av Gädd-jos; 2016-10-17, 19:01.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                      3 svar
                      2 874 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Swangsta