Ursprungligen postat av lausvik
Visa inlägg
Så därför så spenderade jag (vad som nu i kroppen iaf nu känns som) en evighet ute på vattnet idag... gissningsvis ca ~11timmar av konstant roende, "repo-lodande"
(såklart ett vanligt rep med en 1.25kgs-vikt samt knutar med ca ~1m mellanrum fattigmans ekolodet #1) kastande och vevande... utdelningen blev inte mycket att hänga i granen men var en FANTASTISKT BRA födelsedag ändå, en av de bättre!Dagen började tidigt (var i vattnet utrodd ungefär ~0600) och mörkt... Var ca ~4° ute, rodde drag ett tag, kastade ett tag, rodde lite mer drag, kastade lite mera...inget..
när det sen varit ljust kanske ~1tim så kastade jag en stund på ett ställe som jag tänkte kanske kunde leverera, det gjorde det på sätt och vis, kontakt iaf... en gädda attackerade min swim whizz två ggr under invevningen, såklart hade ju dock swim whizzen hängt upp sig på tafsen så slaskade omkring i ytan som en glad delfin, lyckligtvis så fastnade inte den gäddan på krokarna, skönt det, då det var en liten en samt att en ihoptrasslad vobbler generellt sätt känns riskabelt att få linan sin klippt...
sen var det dött bra länge...men, strax innan nån slags sen (och snabb) lunch så fick jag dock på kort tid två st mindre ~2/3kgs-gäddor som klippte min wild action wabull (tack till @The_Jerkman) tvärsöver...
bägge var väldigt trött i allt utom hugget, funderade ärligt bägge gångerna på om jag hade misstagit ett bottennapp för en gädda och faktiskt stod å vevade in nån slags trädgren eller nåt annat skräp från botten.
Sen var det återigen rätt dött, rodde runt överallt, "repo-lodade" här å där (där jag fick de två gäddorna vet jag visserligen inte exakt vad djupet var, men, jag var iaf ankrad på ~6m och räknade ner Wabullen till ungefär ~6m även där gäddorna smällde på, så, gisssar kring botten och 5/6m djup).
Rodde mer, å rodde lite till... fick sen ett hugg på dragrodden, tyvärr vet jag inte vad som var i andra änden av det hugget, ror oftast hittills med 10" Believers på tafsen som drar rätt hårt och därigenom ger en del spöböj och skak under roendet, plötsligt blev det istället motsatsen, o-böj och slack i linan, missade helt den gäddan som uppenbart klippte betet bakifrån med lite fart, synd, hade vari skoj å veta om det var nåt att ha...
Svårt också detta, inte haft tillgång till båt i detta vatten förr, ingen aning om var eventuella djup finns, har inget ekolod, ingen motor och har heller ingen aning om det finns nån verkligt bra gädda i detta vatten, 100cms vet jag finns (för jag har fått dom förr från land), men, frågan är ju; FINNS DET STÖRRE??? (man hoppas ju såklart)... men, än så länge ingen aning....
våldsamt stora borrar ska det iaf finnas, får hoppas jag stöter på nån gädda som ätit sig fet på ~2kgs-borrar innan isen kommer bara... som sagt, bättre födelsedagsfirande än denna dagen är svårt att hitta, men, nog fan känner ja mig rätt mör i kroppen nu...
whiskyn värmde bra iaf, en dusch på det bör ju göra det hela ännu bättre...Sen äre väl bara på't igen imorn då??? varför inte? ingen is imorn iaf vad jag kan tänka mig...

Mvh
/peter
Det är enda sättet. 
) får gäddan att framstå som ett komplett MONSTER jämfört med den 12" Custom X-vobblern den högg på... 
Kommentera