Höstgädda! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höstgädda!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
    På´t igen! Det är enda sättet.
    Ja! Så är det!!!
    Så därför så spenderade jag (vad som nu i kroppen iaf nu känns som) en evighet ute på vattnet idag... gissningsvis ca ~11timmar av konstant roende, "repo-lodande" (såklart ett vanligt rep med en 1.25kgs-vikt samt knutar med ca ~1m mellanrum fattigmans ekolodet #1) kastande och vevande... utdelningen blev inte mycket att hänga i granen men var en FANTASTISKT BRA födelsedag ändå, en av de bättre!

Dagen började tidigt (var i vattnet utrodd ungefär ~0600) och mörkt... Var ca ~4° ute, rodde drag ett tag, kastade ett tag, rodde lite mer drag, kastade lite mera...inget..

när det sen varit ljust kanske ~1tim så kastade jag en stund på ett ställe som jag tänkte kanske kunde leverera, det gjorde det på sätt och vis, kontakt iaf... en gädda attackerade min swim whizz två ggr under invevningen, såklart hade ju dock swim whizzen hängt upp sig på tafsen så slaskade omkring i ytan som en glad delfin, lyckligtvis så fastnade inte den gäddan på krokarna, skönt det, då det var en liten en samt att en ihoptrasslad vobbler generellt sätt känns riskabelt att få linan sin klippt...

sen var det dött bra länge...men, strax innan nån slags sen (och snabb) lunch så fick jag dock på kort tid två st mindre ~2/3kgs-gäddor som klippte min wild action wabull (tack till @The_Jerkman) tvärsöver...
    bägge var väldigt trött i allt utom hugget, funderade ärligt bägge gångerna på om jag hade misstagit ett bottennapp för en gädda och faktiskt stod å vevade in nån slags trädgren eller nåt annat skräp från botten.

Sen var det återigen rätt dött, rodde runt överallt, "repo-lodade" här å där (där jag fick de två gäddorna vet jag visserligen inte exakt vad djupet var, men, jag var iaf ankrad på ~6m och räknade ner Wabullen till ungefär ~6m även där gäddorna smällde på, så, gisssar kring botten och 5/6m djup).

Rodde mer, å rodde lite till... fick sen ett hugg på dragrodden, tyvärr vet jag inte vad som var i andra änden av det hugget, ror oftast hittills med 10" Believers på tafsen som drar rätt hårt och därigenom ger en del spöböj och skak under roendet, plötsligt blev det istället motsatsen, o-böj och slack i linan, missade helt den gäddan som uppenbart klippte betet bakifrån med lite fart, synd, hade vari skoj å veta om det var nåt att ha...

Svårt också detta, inte haft tillgång till båt i detta vatten förr, ingen aning om var eventuella djup finns, har inget ekolod, ingen motor och har heller ingen aning om det finns nån verkligt bra gädda i detta vatten, 100cms vet jag finns (för jag har fått dom förr från land), men, frågan är ju; FINNS DET STÖRRE??? (man hoppas ju såklart)... men, än så länge ingen aning....
    våldsamt stora borrar ska det iaf finnas, får hoppas jag stöter på nån gädda som ätit sig fet på ~2kgs-borrar innan isen kommer bara... som sagt, bättre födelsedagsfirande än denna dagen är svårt att hitta, men, nog fan känner ja mig rätt mör i kroppen nu... whiskyn värmde bra iaf, en dusch på det bör ju göra det hela ännu bättre...

Sen äre väl bara på't igen imorn då??? varför inte? ingen is imorn iaf vad jag kan tänka mig...

Mvh
    /peter
    Senast ändrad av Gädd-jos; 2016-10-17, 18:59.
    https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

• Hade riktigt rally i Skånsk insjö idag. Fiskade på vasskanter och växtbälten runt 0.5-2m där jag lokaliserade på flera olika ställen vad jag tror var ett par stora stim Id, stor vitfisk som inte var braxen såg jag att det var iaf.

Körde uteslutande med Mctails med olika tailar och paddlar. Räknade inte exakt, men lätt 30 gäddor med ett topp på 7,65kg tagen på en svart/guld mctail med guldglitter bigtail sakta fiskad direkt under ytan. Riktigt fräckt hugg, såg bara ett gap komma underifrån...

Kommentera

• Mörkt (grönt, svart) samt guldglitter har onekligen varit höstens färg även här, om dock annat bete.

Kommentera

• Ursprungligen postat av riggs Visa inlägg
          Mörkt (grönt, svart) samt guldglitter har onekligen varit höstens färg även här, om dock annat bete.
          Samma här, mörka beten funkar absolut bäst för mig just nu.

Var ute en kortis nu på morgonen med resultatet: 0 gäddor. Ruskväder här nere med dimma, regn och kvav luft, tror det blir bättre fiske igen om ett par dagar med bibehållet väder.

Kommentera

• ÄNTLIGEN!!!

"målet" för slutet på säsongen, som jag nyss kom på, är tyyyp avklarat...
            Målet = få en gädda på solo-dragrodd... klart, kunde ju ha fått vara en liiite större gädda dock...
            Click image for larger version

Name:	x.jpg
Views:	1
Size:	41,8 KB
ID:	1783086
            en oavsiktlig "frontning" (gentemot draget då ) får gäddan att framstå som ett komplett MONSTER jämfört med den 12" Custom X-vobblern den högg på... riktigt liten, men, den första jag lyckats både kroka å landa på solo-dragrodd iaf...

Blev 6 gäddor till båten idag... 1 på dragrodd (den på bilden ovan då) sen fick jag 2st på nån 14cm vobbler ja fick igår å sen blev de 3st (de "största") på gamla vanliga "piggen"...

Dock ingen storlek alls idag... de tre största var mellan ~2-4kg nåt...

Den roligaste jag fick var på piggen, kastade ut, tog en snabb kopp kaffe... Jag hade alltså bestämt mig att VERKLIGEN dragga botten (gissningsvis ~6m djup) me piggen den gången, tänkte skit samma om ja sätter den i botten, får väl ro dit isf bara å härja loss den....
            Började veva in, kände då direkt som jag satt i nåt, från start alltså, typ botten/gren/liten stock. Släpade/pumpade in draget å "grenen" de ca ~50meterna, kändes hela tiden som en större gren/stock, sen när den kom in nära båten så ser jag ju "vaffan?!?!?! de e ju en gäddjävel?!?!?!" hann precis tänka; "vafan??? har ja krokat/släpat fast piggen i en död gädda som låg där på botten eller vad???" då den började sprattla... tröttaste gäddan i år iaf...

Mvh
            /peter

EDIT:
            jusstja, kollade temp ida, så, bjuckar på lite väderinfo!!!

Kl 11:15
            Mulet, en del vind
            Luft: 8.2°
            Ytvatten: 5.3°
            Senast ändrad av Gädd-jos; 2016-10-18, 16:26.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Anvihl Visa inlägg
              Samma här, mörka beten funkar absolut bäst för mig just nu.

Var ute en kortis nu på morgonen med resultatet: 0 gäddor. Ruskväder här nere med dimma, regn och kvav luft, tror det blir bättre fiske igen om ett par dagar med bibehållet väder.
              På dem igen! Idag fortsatte samma betesfärger att vara favorit, vi drog ett par gäddor med ett större exemplar som visade sig i ytan men sedan klev av. Blir vidare nötning imorgon, jag tror på fortsatt samma färger om vädret håller i sig. Bra höstsäsong hittills!

Kommentera

• @ gädd-jos - MVG i ansträngning! Förr eller senare så...

Kommentera

• Hejsan alla likasinnade fiskeidioter.
                  Jag har fiskar alla år i sjö tidigare, men nu sen sista året tillbaka så har jag bytt jaktmarker och känner mig inte helt hemma i min nya bakgård(östersjön).
                  Av någon anledning har jag inprintad i bakhuvudet att man inte ska fiska mycket djupare än vad det växer sjögräs(2meter ish) som man hittar på lodet. (och precis längs med sjögräskanten)
                  Vart har jag fått detta ifrån? Stämmer det?
                  Vad det gäller sjö så går jag inte efter sjögräs över huvudtaget (för det mesta), utan djupkanter, betesstim, grynnor osv. Där känner jag mig väldigt hemma.

Men jag behöver få rätsida vad det gäller östkustfiske, jag har tröttnat på dessa snipor/storsnipor och känner att jag vill ha tätare mellan alla krokodilbesök i båten nu på hösten. Jag fiskar emellanåt djupare i skärgården självklart, och fisk kommer upp emellanåt, men jag har ju inte direkt nåt jättestort självförtroende när jag gör det.

Jag behöver lite vägledning och en hand på axeln.

Mvh
                  Fiskefantomen
                  Senast ändrad av fiskefantomen@; 2016-10-18, 22:26.

Kommentera

• Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    @ gädd-jos - MVG i ansträngning! Förr eller senare så...

tackar tackar!!! Börjar fan tära på en nu på nåt vis, men, ändå så är det ju fiske, och självvalt, samt underbart, så, det går ju inte heller att klaga liksom, men, tär ändå...rodde en ansenlig längd idag med kan man säga...
                    kroppen känns nu som sopor, verkligen som sopor... eftersom jag rott typ absurt mycket dagligen sen i torsdags så..ptja, de börjar sätta sina spår... sen gårdagens armbrytningsträning färskt i kroppen på det så...ptja, börjar känna mig härjad...

blev ett lite kortare pass idag typ 07:30-15:00, om än ändå betydligt tidigare start samt/längre än jag egentligen faktiskt hade velat (pga jag å frugan delar bil så blev de så idag att jag fick lov å få skjuts ut till vattnet och bli hämtad så, hellre att jag är ute och fiskar "för tidigt" än inte alls iaf).
                    men, inget jag egentligen klagar över, även om det generellt sett känns som det varit "mest värt" å fiska kanske mellan typ 11-15 eller nåt sånt de dagar jag ändå varit ute aslänge...

jaja, masser med rodd å kastande blev de idag... dock så lyckades jag nånstans efter lunch sula på ett riktigt sopigt kast (och med en 12" Custom X +lite extra bly) så snärtade av linan... skyller på linan? måste varit sliten...

Detta gjorde att jag väl i princip blev "tvungen" att ro drag resten av dan, inte så spännande å stå å kasta med ca ~25m lina på rullen liksom... dragrodd funkar det ju däremot på...
                    kommer ju dessutom vara fortsatt tvungen till det fram till jag lyckats få nå lina beställd å levererad då inga butiker, som jag vet av iaf (annat än biltema, men, den linan gillar jag inte, inte för det priset iaf), här uppe har nå flät över 0.40...

Hittade en ny setup för min solo-dragrodd iaf som kändes svinmycket bättre, med hjälp av mitt "ankare" (en vikt-klump som har lite lagom infasningar) och min trogna spännrem, känns kanon nu faktiskt!

Kändes vääääääääldigt segt idag genomgående måste jag säga? Fick rätt tidigt ett hugg på en Squirko som jag sakta sakta twitchade hem, men, känns som det ändå var nåt litet, rispade upp tailen bra men inget som tog i krokarna. Bara smälta ihop å köra på, men, inge fler hugg på den.
                    Sen när jag kände mig heeeeeeeeelt färdig för dan och det började dra ihop sig mot att ta sig in i land och bli upplockad så drog ja ett sista "ärevarv" med dragrodden, fick då i min för dagen bestämda SISTA vändkurvan en ~4kgs som på nåt vis räddade dagen tog på en ledad Believer 10" i "firetiger" - levererar alltjämt!

Tog temp för dagen idag, både på morronen (8tiden) och på eftermiddan (14:30) men skilde inte mycket, kring 7 i luften och 5.5 i ytvattnet bägge tidpunkter...

Imorn blir det en senare start och förhoppningsvis en lite mer "återuppladdad" kropp... börjar annars känna panikköpet av typ en elmotor eller nåt komma krypande... men, är så mycket grejer ja skulle "behöva" köpa före dess... typ en båt t ex... gärna nån form av smidigt ekolod hade ju inte sutti fel de heller...

jaja, mer roende imorn!!! får hoppas på nåt stort...
                    har ju dock inte den blekaste, kan ju vara så att typ ~100cms gädda är maxmåttet för denna sjön? Är ju lite därför jag också bestämt mig att lägga resten av hösten här, för att jag alltid varit nyfiken och nu fått chansen att låna en liten roddbåt... så, bara passa på, inge å klaga på, så länge isen inte lagt sig så ska jag faaan fiska!

Mvh
                    /peter

EDIT:
                    sen är det ju självfallet så att även om det nu visar sig att jag går bet på att få upp nån gädda över 100cm i denna sjö denna säsong så är det ju på inget vis definitivt att det inte ändå finns nån stor rackare dära... såklart, jag är ju ingen superfiskare liksom!

EDIT#2:
                    Tack vare min nya "setup" för solo-dragrodden så fann jag även äntligen ett användningsområde för triggern (som jag annars ogillar skarpt). Tur jag inte hade hunnit kapa/fila ner triggern innan idag då... ibland äre bra att man är slö/seg som faen...
                    Senast ändrad av Gädd-jos; 2016-10-19, 21:01.

Kommentera

• ...meh... bom ida... blev inte så mycket fiske visserligen heller, men, lite trist... rodde runt i typ ~2timmar på eftermiddan å drack lite kaffe i roddbåten (å kastade även lite lite grann... me ~25m lina... ).

som sagt, bom idag, fick ETT ENDA HUGG ida... vilket jag missade, rejält å klantigt nog...

jaja, på't igen inom kort!!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 689 svar
                      369 260 visningar
                      0 gillar