Mitt första skatbo med linbrott - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mitt första skatbo med linbrott

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mitt första skatbo med linbrott

Skall alltså läsas med betoning på linbrottet för enabrt skatbon har jag drabbats av otaliga ggr. Har trots allt fiskat med ambassadeuer i över 25år nu, köpte första när jag var 10 bast. Bar in ved en hel vinter, staplade ved en hel vår och lovade klippa gräset hela sommaren för att få pengar. Ni vet säkert hur det var

Har för närvarande 3st (aktiva) ambor och anser mig kunna kasta med dem hyfsat bra. I regel kör jag dem med 2-3 c-bromsvikter aktiverade. Lättad spole och lättad linspridare, jag ställer den mekaniska bromsen så det är ett litet/minimalt glapp i spolen i sidleds. Detta har funkat bra, har med förundran och nochalans sett polare skjuta gummin och vobbler all världens väg med kinapuffsljud svordomsljud som följd. Men nu hände det mig också. Två kast i rad och 450kr vobbler på botten - frakt ej inräknad

Anledning till skatboet av rang tror jag mig veta... Köpte nyligen en Calcutta 301D och allt på denna rulle snurrar juh så förbannat lätt! Med krossat självförtroende är det till att lära om. Tänkte börja med att aktivera alla c-vikter sen får jag väl stänga av eftersom jag blir modig igen.

Vad är då frågan undrar ni? Jo jag vill höra med er som äger en Calcutta hur ni tänker kring den mekaniska bromsen, cast control eller vad shimano kallar den? (Med amba sitter den i tummen.)

Hilfe!

Dessa rullar är olika djur, men inte så olika egentligen. Skatbo och linbrott händer oss alla, framför allt om man är ofokuserad.

I mitt fall, brukar jag ha den mekaniska bromsen precis som du, dvs att spolen inte rör sig i sidled.
    Antalet aktiverade c-vikter är ganska personligt och det beror på kastteknik, spö , vindriktning/vindstyrka och självklar vikt på betena. I regel bör man klara sig med 2 lr 3 aktiverade.

//T
    Senast ändrad av tonyex; 2016-11-29, 21:04.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
      Dessa rullar är olika djur, men inte så olika egentligen. Skatbo och linbrott händer oss alla, framför allt om man är ofokuserad.

I mitt fall, brukar jag ha den mekaniska bromsen precis som du, dvs att spolen inte rör sig i sidled.
      Antalet aktiverade c-vikter är ganska personligt och det beror på kastteknik, spö , vindriktning/vindstyrka och självklar vikt på betena. I regel bör man klara sig med 2 lr 3 aktiverade.

//T
      Jag förstår. Men du vrider inte åt den ett extra varv om det tex är blåsigare än vanligt eller låter du tummen jobba mer då?

Det här är ju inga konstigheter eg utan det handlar väl om att lära/vänja sig att det spinner lite lättare. På amborna bromsar ju linspridaren hela tiden, men så är ju inte fallet med calcuttan. Däri tror jag den största skillnaden ligger.

Kommentera

Ursprungligen postat av OjaOnej Visa inlägg
        Jag förstår. Men du vrider inte åt den ett extra varv om det tex är blåsigare än vanligt eller låter du tummen jobba mer då?
        Jodå, precis, man har flera vägar att gå: förutom de två ovannämnda, brukade jag ändra kasttekniken en aning, om det räckte.

Det där med att man har fokus på linspridare de första turerna, glömmer man snart. Och trots att linspridare är inte synkade på din cutta, du behöver inte centrera den innan kastet. Det funkar ändå.

//T

Kommentera

Bra att det kom snack om C-vikter så att jag kan läsa och lära
          Ska dom va längst ut eller längst in haha jag har sååå mycket att lära mig om dessa multirullar
          Men jag suger åt mig all info som en gammal wettexduk
          Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
          Flugfiske är en Livs-stil
          2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
            Bra att det kom snack om C-vikter så att jag kan läsa och lära
            Ska dom va längst ut eller längst in haha jag har sååå mycket att lära mig om dessa multirullar
            Men jag suger åt mig all info som en gammal wettexduk
            Beror väl på vad du vill att de ska göra Vad kör du med för rulle nu?

Kommentera

En bild säger mer än 1000 ord! //T
              Click image for larger version

Name:	c-viker.JPG
Views:	1
Size:	35,2 KB
ID:	1783275

Kommentera

Curado 301E och Lexa 300hl

Kommentera

Skall införskaffa mig en bra rund Amba till Laxfisket oxå
                  Men det blir till nästa år

Kommentera

Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
                    Curado 301E och Lexa 300hl
                    Lexa har Daiwa Magforce kastbroms, så det är bara och vrida på den externa ratten för att öka eller minska kastbromsen. Mkt användarvänligt! //T

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 689 svar
                    369 151 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Westley Richard  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30