Missar i krokningen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Missar i krokningen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Intressant läsning. Då har vi avverkat spinnfiske. Whattabout flötmete? Själv brukar jag dunka på mothugg direkt när flötet dyker/flyttar på sig onormalt. Fiskar oftast med en sylvass Gamakatsu i strlk 4 när jag använder en normal sizad mört. Har bommat kanske 2 hugg totalt på detta sätt. Hur gör ni?
    Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

Ursprungligen postat av prylis
      Det finns så många olika skolor för mothugg...

Gösfiskare brukar säga: Vänta tills dess att du känner tyngden i spöet.
      Laxfiskare med flugspö tycker ofta att man ska ge löslina vid hugget.
      Vid abborrfiske med jigg räcker det ofta att strama upp linan.
      Öringen krokar ofta sig själv i samband med vändningen i huggögonblicket osv...
      Vid gäddfiske tror jag att det är viktigare med ett snabbt än ett hårt mothugg, om man får generalisera lite...

En erfarenhet vi delar är att det brukar gå åt pipan om man gör mothugg på synintryck. Jag fiskar ofta havsöring och ibland följer öringen lite lojt efter betet utan att hugga. Ett spinstopp med ett fladdrande bete kan få dem att hugga och min erfarenhet är att man ofta gör för tidigt mothugg i det läget. Jag brukar blunda och sätta in mothugget först då jag känner motstånd..
      Jag är övertygad om att det funkar bättre just i den situationen...

Tipset blir således att blunda vid inspinning då man ytfiskar.

"Vid gäddfiske tror jag att det är viktigare med ett snabbt än ett hårt mothugg, om man får generalisera lite..."

det var ju trevligt. då är du, jag, mosse och PA rörande överrens i alla fall. inte om att det är rätt, utan att det är en variant som kan vara ett alternativ för den som tappar fisk. läste ett inlägg på FNU om att det kommer flätlina med 4% töjbarhet, just för att många tyckt att det tappas för mycket fisk när det blir för stumt.
      achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
      \m/

Kommentera

Ghost:
        Krokarna är vassa säger du. OK, jag köper det men jag återkommer till dem om en stund. Betet är i gäddans smak, tafsen bra, linan stum, spöet har rätt spänst och rullen tål det den utsätts för. Och jag antar att den som håller i prylarna inte är dum, utan förbryllad över att gäddorna inte hänger kvar på kroken hela vägen hem. Då är vi tillbaka till den andra änden i systemet.

När du säger att krokarna är bra och vassa utgår jag från att krokspetsarna är riktade så de kvickt kan få grepp. Men är kroken vid själva hugget riktad så att spetsarna kan göra sitt jobb? Om betet under jämn och stadig fart dras genom vattnet pekar spetsarna nära nog rakt i dragkraftens rikning. Kroken kommer lätt att haka tag i det som kommer i vägen. Ett mothugg kan ändå behövas för att driva in kroken ordentligt i en hård fiskkäft.

Den andra ytterligheten är ett stillastående ”svävande” jerkbete. Här hänger kroken med spetsen närmast vinkelrätt mot dragkraften. Dessutom dinglar den löst under betet. Ett hugg bakifrån kan i värsta fall få till effekt att kroken vänder sig så spetsarna pekar i rakt motsatt riktnin till dragkraften. Kroken fäster då inte stabilt utan ett ordentligt mothugg men innan dess kan gäddan ha stuckit sig på spetsen och spottat ut betet. Det är ju inte säkert att fiskaren i andra änden av systemet hunnit eller enns kunnat uppfatta situationen om gäddan varit av den misstänksamma sorten.

Så när kommer hugget när du jerkar? I vilken position befinner sig betets krokar då, kl 15, kl 16, kl 17 eller kl 18?
        Befinner sig kroken i lägena kl 15-16 har du en god chans att få snabb kontakt med fisken och det är troligt att kroken fäster sig själv ytligt. Sätt till ett mothugg och fisken är din - förhoppningsvis.
        Befinner sig kroken i positionen kl 17-18 gå är det inte alls säkert att fisken har krokat sig själv. Då hänger väldigt mycket på hur fisken huggit, från vilken riktning och med vilken kraft. När systemet berättar för fiskaren att den svävande jerken är greppad av något, då vill det till att mothugget är rejält, eftersom kroken kan vara felvänd inne i gäddkäften och endast först när den utsätts för linas dragkraft kan inta en position som gör att den fäster. Vid jerk är det ju ofta vid svävfasen som hugget kommer.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Jag har oxå erfarit detsamma med vissa stora grundgående ytbeten och jag har dragit följande erfarenheter.

1. Gäddan tar inte betet lika aggressivt under leken som efter leken. Många följer efter in till båten utan att hugga.
          2. Om man fiskar med stora jerkbaits likt en "Shallow runner", kan betet som är stort och långt, bändas bort och slita ut en krok som inte sitter stenhårt.
          3. Sätt en lekande på den bakre kroken så ökar chansen till en bra krokning.
          4. Drilla inte gäddan för hårt utan trötta ut den och ta in den lugnt.
          5. Nyp inte hullingarna på de allra största jerkbaiten.

Genom att följa ovanstående tappar vi ytterst sällan någon gädda.
          Var e grynnan nu igen.....((Bonk))...där va den ja........

Kommentera

Ursprungligen postat av Bubblefish
            Jag har oxå erfarit detsamma med vissa stora grundgående ytbeten och jag har dragit följande erfarenheter.

1. Gäddan tar inte betet lika aggressivt under leken som efter leken. Många följer efter in till båten utan att hugga.
            I helgen fick ja en efterföljare som ja märkte i sista sekund, stoppade ner betet och lät det sjunka med små ryck så vände den och högg som en kanon!

Älskar att se huggen

Kommentera

Inne på samma linje som MoSse; fiska låååååångsamt. Ingen brådis nu på våren. Särskilt honorna, dvs alla större gäddor, gillar låååångsamt(funkar ju IOFS även på kvinnor ). Gör några häftigare ryck och låt betet häääänga, 3-5 sekunder och knyck lite på nytt. Byt bete till ett som inte sjunker lika fort ifall du får en massa bottennapp. Känner du att nån lite småtafsar på ditt bete -> fortsätt leken med att lite smårycka, låt henne bita och sen,... RIV TILL! Ett attan till mothugg och hon sitter där du vill ha henne.

F-n, det här är ju som att försöka förklara för nån hur han skall göra med frugan.... samma tips.

Skitfiske på er.

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest
                I vilken position befinner sig betets krokar då, kl 15, kl 16, kl 17 eller kl 18?
                I detta fallet var det ett bete som fiskades hem relativt snabbt utan svävperioder. Krokarna borde således befunnit sig vid kl 16 varvid krokning, enligt denna teori, inte borde varit något problem.

Med facit i hand, efter alla givande svar, är jag mer och mer säker på att jag gjort för snabba mothugg baserade på synintryck.
                [font=monotype corsiva]Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns...[/font]

Kommentera

Ursprungligen postat av Byfåne
                  Gör några häftigare ryck och låt betet häääänga, 3-5 sekunder och knyck lite på nytt(...)

Känner du att nån lite småtafsar på ditt bete -> fortsätt leken med att lite smårycka, låt henne bita och sen,... RIV TILL!(...)

(...)och hon sitter där du vill ha henne.

F-n, det här är ju som att försöka förklara för nån hur han skall göra med frugan.... samma tips.
                  Detta fungerar tyvärr inte på min fruga i alla fall. Även jag är osäker på det där med bitandet.
                  Senast ändrad av ghost; 2006-05-16, 20:52.
                  [font=monotype corsiva]Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns...[/font]

Kommentera

Ursprungligen postat av Bubblefish

2. Om man fiskar med stora jerkbaits likt en "Shallow runner", kan betet som är stort och långt, bändas bort och slita ut en krok som inte sitter stenhårt.
                    3. Sätt en lekande på den bakre kroken så ökar chansen till en bra krokning.
                    4. Drilla inte gäddan för hårt utan trötta ut den och ta in den lugnt.
                    5. Nyp inte hullingarna på de allra största jerkbaiten.

Genom att följa ovanstående tappar vi ytterst sällan någon gädda.
                    Håller inte riktigt med om tips 5. Tycker att det är på just stora krokar man ska klämma in hullingarna. Har inte så vitt jag vet tappat någon fisk pga inklämda hullingar.

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest
                      Ghost:
                      Krokarna är vassa säger du. OK, jag köper det men jag återkommer till dem om en stund. Betet är i gäddans smak, tafsen bra, linan stum, spöet har rätt spänst och rullen tål det den utsätts för. Och jag antar att den som håller i prylarna inte är dum, utan förbryllad över att gäddorna inte hänger kvar på kroken hela vägen hem. Då är vi tillbaka till den andra änden i systemet.

När du säger att krokarna är bra och vassa utgår jag från att krokspetsarna är riktade så de kvickt kan få grepp. Men är kroken vid själva hugget riktad så att spetsarna kan göra sitt jobb? Om betet under jämn och stadig fart dras genom vattnet pekar spetsarna nära nog rakt i dragkraftens rikning. Kroken kommer lätt att haka tag i det som kommer i vägen. Ett mothugg kan ändå behövas för att driva in kroken ordentligt i en hård fiskkäft.

Den andra ytterligheten är ett stillastående ”svävande” jerkbete. Här hänger kroken med spetsen närmast vinkelrätt mot dragkraften. Dessutom dinglar den löst under betet. Ett hugg bakifrån kan i värsta fall få till effekt att kroken vänder sig så spetsarna pekar i rakt motsatt riktnin till dragkraften. Kroken fäster då inte stabilt utan ett ordentligt mothugg men innan dess kan gäddan ha stuckit sig på spetsen och spottat ut betet. Det är ju inte säkert att fiskaren i andra änden av systemet hunnit eller enns kunnat uppfatta situationen om gäddan varit av den misstänksamma sorten.

Så när kommer hugget när du jerkar? I vilken position befinner sig betets krokar då, kl 15, kl 16, kl 17 eller kl 18?
                      Befinner sig kroken i lägena kl 15-16 har du en god chans att få snabb kontakt med fisken och det är troligt att kroken fäster sig själv ytligt. Sätt till ett mothugg och fisken är din - förhoppningsvis.
                      Befinner sig kroken i positionen kl 17-18 gå är det inte alls säkert att fisken har krokat sig själv. Då hänger väldigt mycket på hur fisken huggit, från vilken riktning och med vilken kraft. När systemet berättar för fiskaren att den svävande jerken är greppad av något, då vill det till att mothugget är rejält, eftersom kroken kan vara felvänd inne i gäddkäften och endast först när den utsätts för linas dragkraft kan inta en position som gör att den fäster. Vid jerk är det ju ofta vid svävfasen som hugget kommer.

kan nog ligga en hel del i det du säger Bebest. skarpsinnig som allti d!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                      3 svar
                      2 872 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Swangsta  
                      Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57